• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20135
+
-

اوراق به‌جای سکه


راهکار جدید بانک مرکزی در ارائه سکه‌های پیش‌فروش شده به‌گونه‌ای‌ است که اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه بوده و هر کسی مایل باشد می‌تواند آن را دریافت کند.

به گزارش میزان، برای اجرای سیاست یکسان‌سازی‌ نرخ ارز و متعادل کردن بازار سکه به‌عنوان بازار موازی با ارز اواخر فروردین‌ماه شرایط جدید پیش فروش سکه در بازه زمانی یکماهه تا دوساله با نرخ یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برای سرمایه‌گذاران فراهم شد. بعد از متوقف شدن تدریجی پیش‌فروش سکه در سررسید‌های مختلف، در نهایت بانک مرکزی در اواسط اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به‌طور کامل پیش‌فروش سکه را متوقف کرد. پیش فروش سکه به‌گونه‌ای بود که متقاضی بدون محدودیت در تعداد و با نرخ قطعی در 7 سررسید می‌توانست پیش فروش را انجام دهد به‌طوری‌که 7میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در این مدت ثبت نام شد و با مجموع سکه‌های حراج شده، بانک مرکزی 8میلیون سکه را به متقاضیان فروخت.

روز گذشته قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تعداد سکه‌های پیش فروش شده گفت: 50نفر، 5درصد سکه‌های پیش فروش شده را در اختیار دارند و هر‌سکه‌ای یک‌میلیون تومان سود دارد. بعد از فروش این تعداد سکه و آغاز تحویل سکه‌های پیش فروش شده در موعد‌های تعیین شده همچنان قیمت سکه روند افزایشی خود را حفظ کرد به‌طوری که برخی کارشناسان معتقد بودند که طرح پیش فروش سکه در از بین بردن قیمت‌های کاذب و ایجاد تعادل در بازار سکه تأثیر چندانی نداشته است. براساس تعهد بانک مرکزی باید تمام سکه‌های پیش فروش شده به‌دست خریداران آن برسد، اما با نوسان اخیر در بازار راهکار دیگری از سوی این بانک ارائه شد.تداوم نوسان نرخ ارز در بازار و رشد جهشی قیمت سکه باعث شد تا بانک مرکزی برنامه جدید خود را برای متعادل کردن بازار سکه اعلام کند که در این بین زمزمه‌های تبدیل سکه‌های پیش خرید شده به اوراق سکه به گوش رسید. معاون اقتصادی بانک مرکزی روز گذشته در یک نشست خبری جزئیات تصمیم جدید بانک مرکزی را برای ایجاد امکان نقدپذیری سکه‌های پیش فروش اعلام کرد.

قربانی تأکید کرد که ١٠ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان سکه در این طرح پیش فروش شده که این رقم ٥.١ درصد پایه پولی سال ١٣٩٦ است. او گفته بود در انتشار اوراق سکه دارنده می‌تواند رسید خود را با تبدیل کردن به اوراق در بورس معامله کند به‌طوری‌که تحویل سکه‌ها به‌صورت کالا می‌تواند خطراتی را از لحاظ امنیتی برای صاحبان آنها ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید