• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20059
+
-

فریاد رسانه‌های چینی بر سر دولت آمریکا

رسانه‌ها در چین، به‌شدت از دونالد ترامپ به‌خاطر شروع جنگ تجاری انتقاد کرده و او را محدودکننده تجارت آزاد در دنیا می‌خوانند

گزارش
فریاد رسانه‌های چینی بر سر دولت آمریکا

حکومت چین در برابر تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه واردات از این کشور، عملا سکوت کرده و موضعی دیپلماتیک گرفته است. اما این تنها یک روی سکه است. مرور رسانه‌های نزدیک به دولت در چین به خوبی نشان می‌دهد موضع غیررسمی دولت چین بسیار تند و تیز است.

به گزارش نیویورک تایمز، وضع تعرفه‌های جدید بر 50میلیارد دلار واردات از چین از سوی دولت آمریکا، به‌صورت رسمی با اقدامی متقابل از سوی چین مواجه شد و این کشور هم بر واردات 50میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه 25درصدی بست. اما در رسانه‌ها، جایی که خبری از دیسیپلین و پنهان‌کاری همیشگی سیاستمداران چینی در ابراز نظرهایشان وجود ندارد، شرایط کاملا متفاوت است. فقط کافی است به سرمقاله‌ای که روزنامه پیپلز دیلی - روزنامه نزدیک به حکومت چین- درباره رفتار آمریکا نوشته و توصیفی که از تصمیم رئیس‌جمهور این کشور به‌کار برده نگاه کنیم: گستاخ، غیرمنطقی، خودخواه و ‌خودسر. همین چند کلمه، به خوبی رویکرد رسانه‌های حکومتی چین در برابر رفتار آمریکا را نشان می‌دهد.

دیگر کانال‌های پروپاگاندای حکومتی چین هم در واکنش به اقدام آمریکا، از الفاظ مشابهی استفاده کرده‌اند. نزدیکی این نظرات به حکومت را از اینجا می‌توان متوجه شد که جنگ تجاری آمریکا با چین چندان بازتابی در شبکه‌های اجتماعی چین، یعنی جایی که مردم نظرات‌شان را مطرح می‌کنند، نداشته اما رسانه‌های نزدیک به حکومت با آب و تاب به آن پرداخته‌اند. در این گزارش‌ها و مقالات، چین به‌عنوان رهبر تجارت آزاد دنیا معرفی می‌شود و در مقابل، به دولت دونالد ترامپ به‌خاطر مواضع بوالهوسانه و مقابله‌گرانه تجاری تاخته می‌شود.

بوالهوسانه اما معمولی

در میان تمام مقالات و یادداشت‌ها، سرمقاله روزنامه پیپلز دیلی، که عملا بازتاب‌دهنده مواضع رسمی حکومت چین به شمار می‌رود، از اهمیت خاصی برخوردار است. نویسنده این مقاله، آمریکا را متهم کرده است که رفتار بوالهوسانه‌ای در پیش گرفته و به اقتصاد جهانی لطمه وارد می‌کند. در این مقاله آمده است: «از زمان نخستین رفتارهای تحریک‌آمیز تا حالا، رفتار بوالهوسانه در آمریکا به یک رفتار معمولی و عادی تبدیل شده است. این رفتار نه‌تنها اعتبار آمریکا را زیر سؤال می‌برد، که به چین اجازه می‌دهد تا صورت واقعی دولت ترامپ را که گستاخ، غیرمنطقی، خودخواه و ‌خودسر است را هم ببیند. ایالات متحده، به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته و پیشرو، باید نگهدار نظام تجارت چند‌جانبه باشد و اجازه دهد که همه از توسعه اقتصادی و جهانی‌سازی منتفع شوند... از نظر آمریکا، قوانین تجارت جهانی مانند یک کت زیباست. هر وقت که نیاز داشته باشد، آن را می‌پوشد و وقتی که به آن احتیاجی نداشته باشد، آن را کنار می‌اندازد و برهنه می‌دود.»

دیوار یا پل؟

خبرگزاری شینهوا هم در یادداشتی رفتار آمریکا را بیهوده و نابخردانه خوانده است. در این یادداشت آمده است: «عاقلان پل می‌سازند و ابلهان دیوار. با جهانی‌سازی اقتصادی، دیگر جایی برای جزیره‌های مجزا وجود ندارد. هیچ کشوری نمی‌تواند برای جلوگیری از امواج تاریخ، دور خود حصار بکشد...چنین رفتاری، به رقابت‌پذیری آمریکا در جهان لطمه وارد کرده است. ترویج یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی به رکنی اصلی در استراتژی نخست آمریکا تبدیل شده است. در چنین شرایطی، وجود تنش در حیطه اقتصاد و تجارت بین آمریکا و چین اجتناب‌ناپذیر است.»

تاکتیک‌های بچه‌گانه

گلوبال تایمز، روزنامه زردی که مواضعی بسیار افراطی می‌گیرد، هم در یادداشتی به قلم می‌شینویا، ‌محقق آکادمی چینی همکاری‌های اقتصادی و تجارت بین‌الملل از رفتارهای ترامپ انتقاد کرده و نوشته است: «تاکتیک‌های بچه‌گانه ترامپ شاید در مقابل کشورهای کوچک جواب بدهند اما قطعا در مورد چین کارگر نخواهند بود. ترامپ عملا با همه اقتصادهای بزرگ ازجمله اتحادیه اروپا یک جنگ اقتصادی به راه انداخته است.»

در چنین فضا و رویکردی‌، بیانیه وزارت بازرگانی چین درباره اتخاذ مواضع متقابل علیه آمریکا کاملا عادی و توجیه‌پذیر به‌نظر می‌رسد. در بخشی ازاین بیانیه آمده است: «چین قصد ندارد وارد جنگ تجاری شود اما با توجه به اقدامات کوته‌بینانه آمریکا، چین باید با تمام توان و قدرت مبارزه کند و با قاطعیت از جهانی‌سازی اقتصاد و مکانیزم چندجانبه‌گرایانه تجارت بین‌المللی دفاع خواهد کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید