• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19878
+
-

نقش صلح روی بوم نقاشی

گفت‌وگو با نقاش پیشکسوت محله ابوذر به بهانه برگزاری آخرین نمایشگاه انفرادی

نقش صلح روی بوم نقاشی

حسن حسن‌زاده| خبرنگار:

منطقه 15


نزدیک به 2 دهه است که نگارخانه شخصی نقاش پیشکسوت محله ابوذر پذیرای نقاشان جوان و علاقه‌مندان به این هنر در شرق تهران است. نگارخانه‌ای که در این سال‌ها با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی این نقاش و نیز برگزاری نمایشگاه‌های گروهی برای استادان نقاشی، دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر نقاشی، فضای مناسبی برای ارائه آثار هنرمندان جوان و پیشکسوتان این عرصه فراهم کرده است. در این گزارش به بهانه برگزاری نمایشگاه «‌‌نگارخانه‌ها فرزندان موزه‌ها و موزه‌ها پل ارتباطی فرهنگ‌ها» سری به نگارخانه ابراهیمی‌نژاد زدیم و با این نقاش پیشکسوت گفت‌وگو کردیم. 


هدفم میدان دادن به نقاشان جوان است

نگارخانه ابراهیمی‌نژاد بیش از 2 دهه است که در منطقه 14 تهران فعالیت می‌کند. تنها نگارخانه مستقل این منطقه که توسط علی‌اکبر ابراهیمی‌نژاد اداره می‌شود، این روزها با نمایش منتخبی از آثار قدیمی و جدید این هنرمند، میزبان علاقه‌مندان به هنر و دوستداران نقاشی‌های خاص هنرمند پیشکسوت منطقه است. ابراهیمی‌نژاد دانش‌آموخته رشته گرافیک است اما بیش از 5 دهه در حوزه نقاشی سابقه فعالیت دارد.

خودش می‌گوید: «بیش از 50 سال است که نقاشی جزئی از زندگی روزمره من شده و تا امروز در بیش از 300 نمایشگاه گروهی و بیش از 100 نمایشگاه انفرادی حضور داشته‌ام.» استاد نقاشی پیشکسوت محله ابوذر، در طول فعالیت هنری‌اش با بسیاری از استادان برجسته کشور مانند مارکو گریگوریان، سهراب سپهری، قباد شیوا، پرویز کلانتری، منوچهر نیازی و... نمایشگاه گروهی برگزار کرده و شاگردان بسیاری هم تربیت کرده است. اما یکی از خصوصیات بارز فعالیت هنری ابراهیمی‌نژاد حمایت از هنرمندان محلی است.

او می‌گوید: «وقتی برای سکونت به محل ابوذر آمدم، پس از دریافت مجوز رسمی از وزارت ارشاد، یک طبقه از خانه‌ام را به راه‌اندازی این نگارخانه اختصاص دادم. آن موقع تعداد نگارخانه‌های تهران کم و هزینه برگزاری یک نمایشگاه نقاشی انفرادی بسیار زیاد بود. از همان زمان تصمیم گرفتم فضای نگارخانه‌ام را در اختیار نقاشان و هنرمندان محلی قرار بدهم تا به رایگان از فضای نگارخانه برای نمایش آثار خود استفاده کنند.»

در کارنامه هنری این نقاش پیشکسوت جوایز متعددی نیز دیده می‌شود. ابراهیمی‌نژاد اما به آخرین جوایز دریافتی‌اش اشاره کرده و می‌گوید: «آخرین جایزه خارجی که دریافت کردم دیپلم افتخار طراحی از ونیز ایتالیا به واسطه ارائه تابلوی صلح و دوستی برای تمام ملت‌ها و ‌نژاد‌ها بود و آخرین جایزه داخلی که از دست هنرمندان برجسته کشور دریافت کردم به جشنواره نقاشی «عباس باب‌الحوائج» در سال 1383 برمی‌گردد.»


تلفیق فرهنگی ایرانی و اسلامی روی بوم نقاشی

سبک نقاشی‌های علی‌اکبر ابراهیمی‌نژاد منحصر به خود اوست. سبکی ایرانی‌ـ اسلامی که ریشه در تمدن چندین هزار ساله ایران دارد. ابراهیمی‌نژاد درباره سبک و سیاقی که در خلق آثارش در پیش گرفته است می‌گوید: «استفاده از نمادهای فرهنگ ایرانی و اسلامی و نیز باورهای مذهبی و کهن ایرانیان فصل مشترک تمام تابلوهایی است که تا به امروز کار کرده‌ام. با استفاده از عناصر، نمادها و طرح‌هایی که یادآوری فرهنگ کهن ملی و مذهبی ایرانیان است، تلاش می‌کنم جوان‌ها و به‌ویژه هنرمندان جوان و علاقه‌مند به این رشته هنری را با فرهنگ پربار و غنی ایرانی آشنا کنم؛ چراکه معتقدم یکی از رسالت‌های بزرگ هنر همین است.»

آخرین نمایشگاه انفرادی ابراهیمی‌نژاد با عنوان «نگارخانه‌ها فرزندان موزه‌ها و موزه‌ها پل ارتباطی فرهنگ‌ها» از 29 اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی موزه در نگارخانه شخصی‌اش در حال برگزاری است. در این نمایشگاه نیز همه آثار این هنرمند پیشکسوت با تلفیق نمادها و مفاهیم فرهنگی ایرانی‌ـ اسلامی در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

ابراهیمی‌نژاد درباره آثار به نمایش در آمده در آخرین نمایشگاهش می‌گوید: «تابلوهای این نمایشگاه با تکنیک رنگ روغن و با استفاده از نمادهای ایرانی‌ـ اسلامی خلق شده است. به‌عنوان مثال در تابلوی «صلح» از تلفیق نمادهای بین‌المللی مانند زیتون و کبوتر و نیز موضوع صلح جهانی با ظهور منجی آخر الزمان در باورهای دینی و مذهبی خودمان، استفاده کرده‌ام. همین سبک و سیاق در دیگر تابلوها نیز مشهود است که به گونه‌ای تبدیل به امضای تابلوهای نقاشی من شده است.» بازدید از این نمایشگاه در نگارخانه ابراهیمی‌نژاد به نشانی خیابان ده حقی، کوچه گلستان دوم، خیابان شهیدان آقاجانلو، همه روزه از ساعت 15 تا 18 برای عموم رایگان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید