• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19869
+
-

برد تیم ملی؛ شادی و همبستگی ملی

یادداشت
برد تیم ملی؛ شادی و همبستگی ملی

محمد سلطانی‌فر | معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی:

همه رسانه‌ها وظیفه شاد کردن مردم و امید دادن به مردم را دارند،  باید باور کنیم که شادی بخشی از زندگی همیشگی مردم است که در کنار روحیات مردم مثل همبستگی و یاری رساندن به همدیگر باید شکل بگیرد. در شادی‌هایی مثل موضوع پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر مراکش،  علاوه بر شادی نوعی همبستگی ملی هم شکل می‌گیرد و باید از این فرصت دوگانه استفاده کنیم.

یکی از وظایف نانوشته ورزش،  افزایش شور و نشاط و ایجاد همبستگی ملی است. مسیر ملی بودن و ملی گرایی و ملیت هنوز که هنوز است دست بالا را دارد. تیم‌های غیرملی کشور‌ها هنوز نتوانسته‌اند جایگاه محبوبیت تیم‌های ملی را بگیرند،  این در حالی است که همه‌‌چیز به سمت جهانی‌شدن و تفکر جهانی و حذف مرزهای ملی پیش می‌رود.

ما هنوز آمادگی لازم برای بهره‌برداری از حادثه‌های اینچنینی که در عین حال مردم را شاد کنیم و میزان همبستگی را در آنها افزایش دهیم، نداریم. رادیو و تلویزیون ما هنوز نتوانسته جایگاه خود را در وقایع اینچنینی و در انعکاس خوب شادی مردم بعد از پیروزی‌ها پیدا کند. جدای از ضعف‌هایی که در این زمینه وجود دارد،  توقع من بر این بود که صدا و سیما به میان مردم برود و از شادی‌های آنها مستقیم فیلم بگیرد. تا‌کنون این کار صورت نگرفته و انجام این وظیفه در خلأ حضور صداو سیما به شبکه‌های اجتماعی سپرده شده است. این شبکه‌ها بار زمین مانده را به خوبی بر دوش می‌کشند. بهتر است این سازمان از حالت بالا به پایین خارج شود و در کنار مردم این زیبایی‌ها و شادی‌ها را مشروعیت ببخشد و در بین آنها حضور داشته باشد. متأسفانه صدا و سیما هنوز در برج عاج خود نشسته و زمان زیادی لازم است تا خود را همسطح مردم ببیند. از سوی دیگر روز گذشته با وجود اینکه در بسیاری از مکان‌ها نیروی انتظامی با مردم همراهی کرد،  ولی باز هم شاهد برخوردهای پراکنده،  اندک و نامتعارف با حضور مردم بودیم. لازم است که از نیروی انتظامی بخواهیم به نیروهای خود در مواجهه با شادی مردم آموزش دهد تا ضمن حفظ امنیت،  فضای شادی مردم گرفته نشود. ما قابلیت استفاده از حداکثر ظرفیت پیش رو در شادی‌های اینچنینی را داریم،  ولی باید تعاریف خود را در مورد شادی مردم و اینکه چطور می‌توانیم شاد باشیم و تخلفی صورت نگیرد باز آموزی کنیم. نیروی انتظامی برای اینکه از شادی مردم بیشترین بهره را ببرد و جلوی شادی مردم را نگیرد،  نیاز به آموزش دارد. صدا و سیما باید بداند که UGC (محتوای تولید شده توسط کاربران) چیست و حداقل از تولیدات مردم در برنامه‌های خود استفاده کند. از سوی دیگر فضای مجازی نیز کمی منسجم‌تر و زیبا‌تر از پیش،  زیبایی‌های حضور مردم در این شور و نشاط را نشان دهد. رسانه‌های مکتوب نیز می‌توانند همراه مردم شده و خلأ‌های سایر رسانه‌ها را پوشش دهند و با گزارش‌های خود به حضور مردم جلوه‌ای دیگر ببخشند و برای نشان دادن شور و نشاط مردم آمادگی کافی را داشته باشند. باید بپذیریم که شادی، بخشی از زندگی مغفول مانده مردم در کشور ماست.

این خبر را به اشتراک بگذارید