• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19844
+
-

جمعه عزیز

درباره دستاوردهای پخش مسابقه ایران و مراکش در فضاهای عمومی شهر

جام جهانی
جمعه عزیز

سیاوش ابدی | خبرنگار:

«عزیز بوهادوز» حالا در ایران دوست‌داشتنی‌ترین بازیکن فوتبال است. او تا پیش از بازی با ایران، بازیکنی ناشناخته بود. حتی در مراکش هم نام او در فهرست بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها قرار نمی‌گرفت. به آن نشان که در ترکیب اصلی تیم ملی مراکش برابر ایران قرار نداشت. مهاجم تیم ملی مراکش در دقیقه77 از روی نیمکت ذخیره‌ها بلند شد و به جای «ایوب الکعبی» به زمین آمد. آن زمان نتیجه بازی صفر - صفر بود و گزارشگر خدا خدا می‌کرد بازی همینطور هم به پایان برسد. وقتی داور اعلام کرد بازی ایران و مراکش 6دقیقه وقت اضافه دارد، گزارشگر چنان ناله‌ای کرد که انگار درون قفس یوزپلنگ گیر افتاده و نگهبان باغ وحش می‌گوید:«6 دقیقه دیگر دوام بیاوری، کلید را پیدا می‌کنم!» عزیزترین بازیکن کره زمین اما در دقیقه95 به سمت توپ ارسالی احسان حاج‌صفی شیرجه رفت و به ‌خودشان گل زد. عزیز بوهدوز بود که مردم ایران را به خیابان‌ها ریخت.

جشن پیش‌بینی‌نشده همیشه جذاب‌تر است؛ مثل روز آن بازی معروف با استرالیا، یا همان شبی که ایران، آمریکا را در جام‌جهانی 98 شکست داد، جمعه‌شب هم از آن ناگهان‌های تاریخی شد اما بحث «شادی جمعی» و تأثیر آن بر روان مردم بماند برای صفحه جامعه، این گزارش قرار است به عملکرد شهرداری و واکنش مسئولان شهری به برد تاریخی ایران در جام‌جهانی2018 بپردازد. لحظه‌ای بعد از سوت پایان مسابقه ایران برابر مراکش، از خیابان‌ها صدای بوق و جیغ می‌آمد و از رسانه‌ها پیام‌های تبریک مسئولان. مثلا این پیام از محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: «همزمان با عید سعید فطر، پیروزی ارزشمند و غرورآفرین تیم ملی فوتبال، در نخستین بازی خود در جام‌جهانی روسیه موجب شادمانی و نشاط مردم ایران شد. اینجانب از طرف اعضای شورای شهر تهران، این برد را که حاصل سال‌ها تلاش و پیشرفت روحی، فیزیکی و تاکتیکی تیم ملی فوتبال بود، به اعضای این تیم تبریک گفته و در کنار تک تک ایرانیان عزیز آرزو داریم، نام ایران همواره سرفراز باشد.» و محمدعلی افشانی، شهردار تهران هم دقایقی بعد این پیام را برای تیم ملی ایران رسانه‌ای کرد: «به‌نام خداوند قادر و متعال.

پیروزی غرورآفرین تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران مقابل قهرمان آفریقا که با تلاش خستگی‌ناپذیر جوانان برومندمان در نخستین بازی کشورمان در جام‌جهانی٢٠١٨ روسیه حاصل شد، مردم ایران زمین ازجمله شهروندان تهران را امیدوار و شادمان کرد. این پیروزی دلنشین را به هم‌میهنان عزیز و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان تبریک می‌گویم، امیدوارم این موفقیت بزرگ که عیدی بازیکنان تیم ملی به ملت سرافرازمان بود، مقدمه‌ای برای پیروزی در بازی‌های بعدی و درخشش نام ایران سربلند و شادی و نشاط مردم عزیزمان باشد.»

شب خوش مردم ایران البته انتقادهایی هم به همراه داشت. نحوه پخش بازی‌های تیم ملی در فضاهای شهری، موضوعی بود که از چند هفته مانده به شروع بازی‌ها تبدیل به سوژه‌ای داغ برای رسانه‌ها شد. آن زمان گفته شد گروهی از مسئولان موافق پخش بازی‌ها در فضاهای عمومی نیستند، درنهایت اما با پافشاری مسئولان شهری در تهران و چند شهر بزرگ دیگر، این بازی برای ترویج شادی در فضاهای عمومی پخش شد.

کافه‌ها، سینماها و مکان‌هایی که تلویزیون شهری داشتند، عصر جمعه در هنگام برگزاری مسابقه ایران و مراکش از آدم لبریز شدند. این اما روی خوش ماجرا بود، از آن سو عده‌ای از کسب درآمد شهرداری از پخش بازی‌های تیم ملی برای مردم گلایه داشتند. مثلا محمدمهدی تندگویان از گرفتن مبلغی به‌عنوان ورودی از شهروندان برای تماشای فوتبال در فضاهای باز شهری انتقاد کرد و از شورای شهر و شهرداری خواست که تبعیض میان شهروندان را از بین ببرند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره این موضوع به ایسنا گفت: «باید سرانه‌های دسترسی شهروندان در شهر تهران را برای همه، به یک میزان و با یک فرم مشخص برقرار کنیم. جوانان و خانواده‌هایی در بخش‌هایی از شهر زندگی می‌کنند که همیشه آرزو دارند به امکانات سایر مناطق شهری دسترسی داشته باشند تا بتوانند از آن بهره‌برداری کنند. نشانه مشخص این بی‌عدالتی در نمایش مسابقه ایران و مراکش در بعضی از نقاط شهر با دریافت مبلغی به‌عنوان ورودی دیده شد.

 در این روز کسی که پول داشت می‌توانست وارد فضای عمومی شود اما کسی که پول نداشت حتی نمی‌توانست از این فضا استفاده کند. این مسئله باعث ایجاد اختلاف طبقاتی مضاعف و افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.» البته باتوجه به شب عزیزی که فوتبال در شهر به‌وجود آورد، این احتمال وجود دارد که خیلی زود – مثلا در جلسه امروز شورای شهر تهران – تلاش‌هایی برای از بین بردن ضعف‌های پخش بازی‌های جام‌جهانی در فضای عمومی مطرح شود.

گفتنی است محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران دیروز در توییتی اعلام کرد : «شورا و شهرداری تهران مخالفتی با اکران عمومی فوتبال جام‌جهانی ندارند بلکه در سینماها و سالن‌های خود این فضا را فراهم کردند؛ 4هزار تن از شهروندان منطقه 2 در سینمای روباز شهرک بوستان نهج‌البلاغه با کمال آرامش و نظم شادی جمعی را تجربه کردند. این رویکرد مخالفین جدی در برخی سازمان‌ها دارد. »
وی در توییت دیگری گفت: « استقبال پرشور شهروندان از سینمای روباز شهرک در بوستان نهج‌البلاغه و اکران مسابقه تیم‌ملی  ایران و مراکش با حضور بیش از 4 هزار نفر ازهمشهریان منطقه 2 شهرداری تهران که در کمال آرامش و نظم لحظات پرنشاطی را در کنار خانواده خود در این بوستان گذرانیدند.

ای کاش این تجربه موفق را همراهی کنند.» هرچه هست، 2 روز پس از جشن ملی در ایران، همه دوست دارند همچنان بیشتر به روی خوش ماجرا نگاه کنند. دستاوردهایی مانند لذت تجربه کردن شادی جمعی میان مردمی که خیلی وقت بود با تمام سلول‌های بدن‌شان به خنده نیفتاده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید