• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19799
+
-

بار ترافیک بر دوش سنندج سنگینی می‌کند

فرماندار:احداث پارکینگ طبقاتی از نیازهای اصلی سنندج برای کاهش ترافیک است

شهری
بار ترافیک بر دوش سنندج سنگینی می‌کند




محمد توفیق مشیرپناهی| سنندج- خبرنگار:

ترافیک طی چند سال اخیر به جزء لاینفک زندگی مردم در سنندج تبدیل شده و در طول این سال‌ها اقدامات و برنامه‌ریزی‌های متعددی برای ساماندهی آن از‌سوی مدیران و مسئولان انجام شده است. اما با وجود طرح‌های مختلف، همچنان ترافیک یکی از مشکلات اصلی سنندجی‌هاست. بافت قدیمی سنندج از یک سو و افزایش سرسام‌آور وسایل نقلیه از سوی دیگر باعث شده است که معابر قدیمی به‌ویژه در هسته مرکزی ظرفیت پذیرش این میزان رفت و آمد را نداشته باشند. در نتیجه این روند باعث به‌وجود آمدن ترافیک سنگین شده و تردد مردم را با مشکل مواجه کرده است. 

احیای دوباره و خانه‎تکانیِ شورای ترافیک در سنندج، اجرای طرح‌های ترافیکی برای تسریع در رفت و آمد مردم، لزوم توسعه وسایل نقلیه عمومی و حذف ناوگان فرسوده شهری و همچنین لزوم مشارکت تمام دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم برای ساماندهی ترافیک از جمله مسائلی است که فرماندار و رئیس شورای ترافیک سنندج درباره وضعیت ترافیک در این شهر مطرح‌ کرده است. «محمدابراهیم زارعی» در این باره می‌افزاید: به‌هر حال باید قبول کرد که برنامه‎ریزی خوبی در سال‎های گذشته برای مقابله با بروز این مشکل در سنندج صورت نگرفته است. به همین دلیل و با گذشت زمان مشکلات در حوزه ترافیک روی هم تلنبار شده و وضعیت کنونی به وجود آمده است. 


تفکیک شورای ترافیک سنندج 

زارعی می‎افزاید: در اولین اقدام، با ایجاد شورای ترافیک در سنندج و با مشارکت و همراهی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی زمینه بهتری برای کار فراهم شد. در سال‌های گذشته امور مربوط به ساماندهی وضعیت ترافیک در سنندج را شورای ترافیک استان پیگیری می‌کرد که تفکیک شورای ترافیک سنندج زمینه را برای مدیریت بهتر در این حوزه فراهم می‎کند. این اقدام نتایج خوب و ارزشمندی داشته است. 
رئیس شورای ترافیک سنندج ادامه می‎دهد: شورای ترافیک سنندج از زمان تشکیل و راه‌اندازی نشست‎های بسیار خوبی برگزار کرده است. با تشکیل کارگروه‎ها و کمیته‎های زیرمجموعه مسائل به‌صورت کارشناسی بررسی شده و سپس با طرح در جلسات شورا به تصویب اعضا رسیده و اجرایی شده است. تلاش می‎شود با تقویت بدنه کارشناسی و مطالعاتی شورا برنامه‎های بهتری برای رفع مشکلات سنندج در حوزه ترافیک اجرایی و عملیاتی شود. 


بافت قدیمی سنندج

رئیس شورای ترافیک سنندج با اشاره به بافت قدیمی سنندج و همچنین عدم توسعه معابر آن در سال‌های گذشته اضافه می‎کند: روند افزایش وسایل نقلیه شخصی و همچنین نبود فرهنگ‌ مناسب در بین مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی از دیگر مشکلاتی است که موجب شده موضوع ترافیک به یکی از دغدغه‎های اصلی مردم تبدیل شود. ولی باید توجه داشت که ساماندهی این کار تنها وظیفه و رسالت یک دستگاه و سازمان خاص نیست و مدیریت این موضوع نیازمند مشارکت جمعی و همگانی است. 
زارعی با اشاره به اجرای طرح‎های مختلف یک‌طرفه کردن معابر اصلی در هسته مرکزی سنندج به عنوان یکی از اقدامات مثبت برای ساماندهی ترافیک در این شهر می‎گوید: یک‌طرفه کردن معابر در چند سال اخیر همواره در جلسات شورا مطرح شده و تاکنون نیز اجرایی کردن این طرح موفقیت‎هایی را به دنبال داشته است. البته باید نظارت‎ها برای اجرایی کردن طرح‎ها افزایش یابد تا میزان موفقیت آنها بیشتر شود. 


اجرای طرح‎های روگذر و زیرگذر

فرماندار سنندج اجرای طرح‎های روگذر و زیرگذر در کنار اجرای تقاطع‎های غیرهمسطح را از دیگر برنامه‎های ساماندهی ترافیک در این شهر می‌داند و می‎افزاید: در طول یک سال گذشته با پیگیری‌های استاندار اعتبارات بسیار خوبی در حوزه عمران شهری برای سنندج پیش‎بینی شده است که انتظار می‌رود با تلاش شهرداری و سایر سازمان‌های مسئول هرچه سریع‌تر شاهد افتتاح و بهره‌برداری از برخی پروژه‎های در دست اجرا باشیم. 

وی با بیان اینکه وقتی از کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی در سنندج صحبت می‌شود، باید وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس نیز افزایش یابد، می‌گوید: هرچند حرکت‌های خوبی در این بخش صورت گرفته، ولی باید توجه داشت که ما هنوز در حوزه ساماندهی وسایل نقلیه عمومی دچار مشکلاتی هستیم و باید برای رفع این مشکلات نظارت‌های سازمان‌های مسئول افزایش و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی گسترش یابد و ناوگان فرسوده شهری احیا شود. 
زارعی خواستار توجه بیشتر به احداث پارکینگ طبقاتی در هسته مرکزی شهر به عنوان یکی از نیازهای اصلی سنندج می‌شود و می‌گوید: احداث پارکینگ‎های طبقاتی در هسته مرکزی سنندج مانند پارکینگ عبدالعلی سنندجی می‌تواند زمینه را برای کاهش پارک وسایل نقلیه در خیابان‌ها و معابر فراهم کند و موجب تسریع در رفت و آمد مردم شود. 


ضرورت مشارکت مردم برای کاهش ترافیک

«محمدابراهیم زارعی» فرماندار و رئیس شورای ترافیک سنندج مشارکت و همکاری مردم و تلاش رسانه‌های مختلف جمعی را برای فرهنگ‌سازی بهتر به منظور بهبود شرایط در حوزه ترافیک خواستار می‌شود و می‌گوید: اجرای طرح‌های ترافیکی و ساماندهی وضعیت فعلی در سنندج نیازمند مشارکت خود مردم است. رسانه‎های جمعی نیز در این زمینه می‎توانند با فرهنگ‌سازی بهتر و تشویق مردم به لزوم استفاده از وسایل نقلیه عمومی، زمینه و شرایط را برای بهبود وضعیت فعلی فراهم کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید