• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 1974
+
-

پایان وضعیت‌ قرمز زلزله‌ در پایتخت

شهرداری تهران نقشه تخلیه امن اضطراری محله‌های شهر تهران را منتشر کرد

گزارش
پایان وضعیت‌ قرمز زلزله‌ در پایتخت

 جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران شهر تهران شب گذشته با حضور رؤسا و نمایندگان کارگروه‌های چهارده‌گانه مدیریت بحران در مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد. در این جلسه که ریاست آن بر عهده محمدعلی نجفی، شهردار تهران بود گزارش عملکرد دستگاه‌های تابع مدیریت بحران پس از وقوع زمین‌لرزه در مرز 2 استان تهران و البرز بررسی شد.

به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی پس از پایان جلسه و در جمع خبرنگاران نیز اخبار مهمی درباره اقدامات صورت گرفته در ستاد بحران شهر تهران ارائه کرد. نجفی زلزله ملارد را فرصتی واقعی برای مانور در شهر تهران دانست که موجب شد تا نقاط ضعف و قوت و آمادگی مردم در برابر این اتفاق طبیعی و آمادگی دستگاه‌های مسئول سنجیده شود. وی با اشاره به اینکه بعد از زلزله اخیر ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر بدون وقفه مشغول به‌کار شده و گزارش‌ها و بررسی‌های خود را دائما اعلام می‌کردند، یادآور شد: در این جلسه نیز شورای هماهنگی مدیریت بحران براساس رصد و پایش‌های انجام شده مصوب کرد که مجموعه شرایط به سمت پایداری و سکون حرکت کرده و نگرانی بابت زلزله‌ای بزرگ  وجود ندارد. نجفی این خبر را هم داد که براساس این گزارش، نخستین مصوبه این جلسه خروج تهران از وضعیت قرمز و حاکم شدن وضعیت زرد از صبح امروز، یکشنبه است. شهردار تهران همچنین درباره آمادگی دستگاه‌های مسئول یادآور شد: البته دستگاه‌های مسئول همچنان برای انجام عملیات آمادگی لازم را دارند اما آمادگی صددرصد منتفی شده است.همچنین با اشاره به اینکه طی جلسه شب گذشته 10مصوبه در دست آماده شدن است، گفت: در هر یک از این مصوبات برای یکایک دستگاه‌های مسئول وظایفی مشخص شده است.

 

آموزش آمادگی در برابر زلزله به مردم

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به اهمیت آموزش مردم برای مقابله با بحران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین موضوع برای آماده‌تر شدن تهران، محله‌ای کردن مواجهه با یک پدیده طبیعی ازجمله زلزله است. اگر به مردم آموزش دهیم که چگونه در محله خود در برابر زلزله آماده باشند آنگاه بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود و به‌طور نمونه مردم با توجه به شرایط، بهتر می‌توانند جان پناهی مناسب پیدا کنند. نجفی با اشاره به اتفاقات پس از زلزله چهارشنبه شب گذشته ازجمله ترافیک به‌وجود آمده و هجوم شهروندان به جایگاه‌های پمپ بنزین تأکید کرد: هجوم مردم به جایگاه‌های پمپ بنزین می‌توانست اتفاقات ناگوارتری مثل حادثه برای تانکرهای سوخت یا مخزن‌های پلاستیکی در دست شهروندان را به‌دنبال داشته باشد که با آموزش شاهد چنین مواردی نخواهیم بود. وی همچنین با اشاره به اقداماتی که شهرداری در این زمینه انجام خواهد داد، یادآور شد: مهم‌ترین بحث برای آماده‌تر شدن تهران در برابر زلزله آموزش است. به همین منظور تصمیم گرفتیم برنامه‌های آموزش محور را از یک سو توسط صدا و سیما و از سوی دیگر توسط سراهای محله و مدارس به اجرا درآوریم. شهردار تهران از برگزاری مانور جدی زلزله در تهران طی 3‌ماه آینده نیز خبر داد که موجب می‌شود آمادگی مردم افزایش یافته و توان مسئولان سنجیده شود. شهردار تهران به وظایف دیگر نهادها در زمان بحران و مصوبه سال89 دولت وقت در همین زمینه اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه وظایفی برای همه دستگاه‌ها به تصویب رسیده و لی تاکنون اجرا نشده است. به همین منظور به همه دستگاه‌ها تکلیف کردیم تا مصوبه آن سال را به دقت بررسی کرده و وظایف و نیازهای خود را گزارش دهند. محمد‌علی‌نجفی یادآور شد: به‌طور نمونه در آن مصوبه اعلام شده درصورت رخداد زلزله شدید، هلال احمر باید امکان اسکان یک میلیون نفر و تغذیه فوری این تعداد را داشته باشد اما واقعیت نشان می‌دهد هلال احمراین امکان را ندارد. بنابراین هلال احمر باید در گزارش خود نیازهایش را به ما اعلام کند. شهردار تهران در بخشی از سخنان خود نیز درباره سفر به کیش گفت: من از صبح پنجشنبه تا امروز پیگیر زلزله تهران بودم. امروز هم جلسه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتم. وی افزود: من 3 ماه است که مشهد نرفتم، 6ماه است که کیش نرفتم و چند ماهی هم می شود که خارج از کشور نرفته‌ام. در جلسه شب گذشته احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و بحران شهر تهران، بهنام سعیدی معاون پیشگیری و سخنگوی مدیریت بحران کشور، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، محسن پور سیدآقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهر تهران، داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی وخدمات ایمنی شهر تهران و تعدادی از مدیران نهادهای دیگر حضور داشتند.

 

10 مصوبه شب گذشته شورای هماهنگی مدیریت بحران

همان طور که گفته شد شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران دیروز 10مصوبه داشت که به جز اعلام وضعیت زرد در پایتخت حاوی نکاتی مهم برای مشخص شدن وظایف دستگاه‌های مسئول جهت آمادگی بیشتر در برابر زلزله بود. مفاد این مصوبات به شرح زیر است:

شورا پس از استماع گزارش کارگروه زلزله، ضمن تقدیر از رفتار منطقی شهروندان و عملکرد سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌رسان در زلزله 29/9/96 آمادگی دستگاه‌ها را از وضعیت قرمز به حالت زرد تبدیل و مقرر کرد تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول نسبت به کنترل و ارزیابی تجهیزات و رفع کمبودها اقدام کنند. 

شورا مقرر کرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن تدوین گزارش اقدامات صورت گرفته، ارزیابی خود را از عملکرد سازمان‌های مسئول در جلسه فوق‌العاده ارائه کند.

شورا مقرر کرد سازمان صدا‌و‌سیما با هماهنگی کمیته اطلاع‌رسانی شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور برنامه آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی را تنظیم و اجرا کند.  شورا مقرر کرد ضمن اطلاع‌رسانی و آموزش طرح تخلیه امن زلزله شهر تهران به شهروندان، مانور آموزشی در سطح محلات ظرف 3ماه اجرا شود. با هدف افزایش آمادگی‌های شهروندان و سازمان‌های مسئول، مانور امداد و نجات در سطح شهر تهران برگزار و آموزش‌های لازم در سطح محلات داده خواهد شد.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران موظف است میزان آمادگی دستگاه‌های مختلف برای مقابله با بحران را ارزیابی و گزارش آن‌را ارائه کند. 

همچنین شهرداری تهران نقشه‌های تخلیه امن محلات و فضاهای امن مناسب برای اسکان اضطراری هر محله را تهیه کرده و از طریق سایت شهرداری در دسترس قرار داده است، پیشنهاد می‌شود خانواده‌های محترم این نقشه‌ها را تهیه کرده و برای استفاده از آن در موارد ضروری اقدام کنند. 

تمامی دستگاه‌های اجرایی شهر تهران موظف هستند برنامه پاسخ کوتاه‌مدت خود را به‌منظور افزایش سطح آمادگی تهیه و اجرا کنند. ضمنا بر لزوم تدوین و اجرای برنامه 10ساله افزایش تاب‌آوری شهر تهران تأکید می‌شود.  

پیش‌نشانگرهای زلزله شهر تهران توسط مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران به‌عنوان مرجع رسمی به‌صورت مداوم رصد و تحلیل شده و نتایج حاصله به‌صورت مستمر به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام شود. 

سازمان مدیریت بحران شهر تهران موظف به تهیه طرح جامع مدیریت بحران شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید