• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19728
+
-

رگ‌حیات

رگ‌حیات

نیلوفر حامدی
اعضای تیم ملی والیبال دوشنبه شب ساعت ۲۱ به وقت محلی و بامداد سه‌شنبه به وقت تهران در سفری 10 ساعته وارد فرودگاه شهر شیکاگو ‌شدند تا از بامداد شنبه، مسابقات لیگ ملت های والیبال در هفته چهارم را استارت بزنند. شاگردان کولاکوویچ در یکی از سخت‌ترین هفته‌های خود باید مقابل برترین تیم‌های دنیا حاضر شوند. لهستان، آمریکا و صربستان، سه تیمی که هم در جدول مسابقات شرایط خوبی دارند و مهم‌تر اینکه جزو بهترین تیم‌های والیبال دنیا محسوب می‌شوند. نکته مهم اینکه والیبال ایران برای صعود به مرحله بعد مسابقات به ١٣تا١٥ امتیاز نیاز دارد که برای رسیدن به آن باید پیش از بازگشت به خانه و آغاز مسابقات هفته پنجم، در این هفته کسب امتیاز کند. نتیجه‌ای که در مقابل این ابرتیم‌های والیبال جهان کار ساده‌ای نخواهد بود.
   نبرد دشوار مقابل برترین‌های جهان
تیم ملی پس از رسیدن به شیکاگو توسط نماینده فدراسیون والیبال آمریکا به هتل مایورت هدایت شد تا بعد از کمی استراحت تمریناتش را آغاز کند. نخستین جلسه تمرینی تیم ملی صبح سه‌شنبه به نرمش و کار با وزنه برگزار شد و جلسه بعد از ظهر اختصاص به تمرین توپی داشت. تیم‌های آمریکا و صربستان نخستین تیم‌هایی بودند که وارد شهر شیکاگو‌ شدند و‌ دو تیم ایران و لهستان نیز با فاصله‌ای ناچیز با هم و تقریبا به‌طور همزمان به فرودگاه رسیدند. همین برنامه در تمرینات روز چهارشنبه هم لحاظ شد. نکته مهم دیگر در تیم ملی والیبال ایران اینکه ترکیب ایران در هفته چهارم دو تغییر نسبت به هفته سوم دارد. علی اصغر مجرد و پوریا یلی به ترتیب جانشین امیر حسین توخته و صابر کاظمی شدند. ضمن آنکه امیر خوش خبر، سرپرست تیم ملی نیز در این سفر به‌دلیل عدم صدور راودید غایب است.
والیبال ایران در هفته اول و دوم نتوانست آنچنان که باید و شاید توانمندی‌هایش را نشان دهد و سه امتیازی که مطمئن بود مقابل ژاپن به دست می‌آورد تبدیل به یک شکست بزرگ شد که خیلی از برنامه‌ها را تغییر داد. با این وجود هفته سوم را می‌توان یک کامبک واقعی دانست. جنگ مقابل برزیل تا آخرین لحظه و گرفتن یک امتیاز و همچنین گرفتن یک ست از روسیه و حسابی به دردسر انداختن این تیم نشان داد که تیم متحول شده است. حالا و در هفته چهارم مصاف‌ها راحت تر نشده که هیچ سخت‌تر هم شده است. آمریکا، لهستان و صربستان سه تیم بزرگی که اگرچه سابقه کسب پیروزی مقابل هر سه آن‌ها را هم داریم اما با این وجود پوئن به پوئن بازی مقابل‌شان سخت خواهد بود. 
   مدیریت صحیح جوانان 
بهنام محمودی، بازیکن سال‌های نه چندان دور والیبال ایران و  کارشناس امروز والیبال در تحلیل حضور ایران در هفته چهارم لیگ ملت‌های جهان با اشاره به  خط خوردن توخته و کاظمی و جایگزینی دو بازیکن جوان دیگر در این هفته می گوید:«به نظرم این مساله زیاد جدی نیست چرا که توخته و کاظمی هنوز زمان زیادی برای بازی کردن دارند. هرچند باید در میادین بزرگ از جوانان استفاده کرد ولی باید به یاد داشته باشیم که بازیکنان جوان حاضر در تیم ملی بزرگسالان باید در قالب تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان به رقابت‌های دیگر سفر کنند و می‌توانند با توجه به پتانسیلی که دارند به تجربیات‌شان اضافه کنند. هرچند باید با مدیریت درست کاری نکنیم که انگیزه بازیکنان جوان برای حضور تیم‌های رده پایین‌تر کمتر شود و باید پله‌های ترقی را کم کم طی کنند. به نظرم پوریا یلی و علی‌اصغرمجرد هم از جوانان شایسته‌ای هستند که مطمئنا به درد تیم ملی می‌خورند و با توجه به شرایط بدنی خوب‌شان باید به ترتیب از نفرات جوان‌تر استفاده شود.» 
او درباره شانس پیروزی ایران در هفته چهارم اظهار کرد: «با نمایشی که در دیدار برابر روسیه و برزیل از تیم ملی دیدم من به کسب نتیجه در هفته آینده امیدوارم در بازی مقابل روسیه از سرعت پایین و دریافت‌ ضعیف روس‌ها، بهره بردیم و اگر کمی دقت بازیکنان بالا می‌رفت می‌توانستیم پیروز بازی شویم. سبک بازی لهستان نیز همانند روسیه است و از سرعت تیمی کمتری نسبت به دیگر قدرت‌های والیبال جهان برخوردارند و می‌توانیم برابر آن‌ها نمایش خوبی داشته باشیم. دیدار با صربستان هم اگر با بازیکنان اصلی‌اش بیاید، دشوار است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید