• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19592
+
-

جشن بندگی در پایتخت

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری برنامه‌های عیدسعید فطر را اعلام کرد

«شما هم دعوتید»؛ این پیام رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس کمیته فرهنگی و تبلیغات ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر است. عید فطر امسال قرار است به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حال و هوای دیگری به‌خود بگیرد. برای نخستین‌بار شهرداری تهران 2کمیته فرهنگی و تبلیغات و کمیته پشتیبانی ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر را به‌عهده گرفته‌است.

15برنامه فرهنگی و تبلیغی در عید فطر امسال برگزار می‌شود. 5برنامه قبل از روز عید فطر و 10محور برنامه با موضوعات خانوادگی و فرهنگی در روز عید سعید فطر. برای نخستین بار امسال روزداران نمازگزار مهمان 350دانش‌آموز تهرانی خواهند بود.

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معتقد است به‌دلیل ماهیت بین‌المللی نماز عید فطر و سخنان مقام معظم رهبری در نماز عید سعید فطر با توجه به فضای سیاسی، استقبال شکوهمند شهروندان از این مراسم بی‌نظیر خواهد بود. او می‌گوید: «همانطور که روز قدس امسال با عظمت در سراسر کشور برگزار شد، نماز عید سعید فطر نیز با استقبال روزه‌داران و نمازگزاران روبه‌رو خواهد شد و حضور مقام معظم رهبری در این مراسم بر اهمیت بین‌المللی آن می‌افزاید. عید فطر امسال پیام بین‌المللی ویژه خواهد داشت که تلاش داریم با شکوه و عظمت برگزار شود.»

 تأکید شهرداری تهران برای جابه‌جایی نمازگزاران عید سعید فطر بر استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. از این‌رو اتوبوس‌های شرکت واحد در مقابل فرهنگسراها و میادین شهر، اقدام به جابه‌جایی نمازگزاران خواهند کرد. در کنار آن برنامه‌های مختلف فرهنگی ازجمله برگزاری 2جشنواره و احداث 8گذر فرهنگی و نورافشانی در 12میدان شهر در شب عید سعید فطر ازجمله برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت عید فطر97 است. به گزارش همشهری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران‌نیز  از استقرار اتوبوس در مقابل فرهنگسراها برای انتقال نمازگزاران در روز عید سعید فطر خبر داد.

سعید اوحدی در نشست خبری ویژه برنامه‌های نماز عید سعید فطر که با حضور برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد، گفت: «ستاد برگزاری نماز عید فطر امسال 8کمیته را برای اجرای مراسم مشخص کرد که مسئولیت یکی از آنها با عنوان کمیته فرهنگی و تبلیغات به رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران محول شد. نماز عید فطر امسال متناسب با بستر فرهنگی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. ضمن اینکه در این مراسم به شکل ویژه درخصوص جنایات اخیر استکبار جهانی و صهیونیسم و خیانت بزرگ ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اطلاع‌رسانی می‌شود.»

اوحدی از برگزاری 2جشنواره «دل‌نوشته‌های روزه اولی‌ها» و «فیلم و عکس کوتاه» با موضوع نماز عید فطر خبر داد؛ همچنین در این 2جشنواره به 40نفر از برندگان این جشنواره‌ها هدایایی اهدا می‌شود.

او افزود: «برای نخستین بار بعد از پایان نماز، گلباران نمازگزاران توسط یک فروند بالگرد انجام می‌شود؛ ضمن اینکه قرار است حدود 40هزار شاخه گل در ورودی خروجی مصلی تقدیم حاضران شود. همچنین 8نگاه گذر با رویکرد تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا و فرمایشات مقام معظم رهبری و امام‌خمینی‌(ره) در مورد عظمت عید فطر برپا می‌شود. لازم به ذکر است یکی از این گذرها در مسیر میهمانان خارجی به 2زبان عربی و انگلیسی خواهد بود. به این موارد باید برگزاری نمایشگاهی با رویکرد قدس را هم اضافه کرد. همچنین همزمان با برگزاری نماز عید سعید فطر، 40حجله شهدای مدافع حرم در 4 ورودی مصلی مستقر می‌شود و فرزندان شهیدان با وصیتنامه پدر، در کنار حجله‌ها حضور پیدا می‌کنند.» به گفته اوحدی «راه‌اندازی 5سایبان فرهنگی و فعالیت آنها از ساعت 6 صبح از دیگر برنامه‌های عید سعید فطر است. از آنجا که بسیاری از نمازگزاران بعد از خواندن نماز عید فطر وعده غذایی خود را میل می‌کنند، پیش‌بینی کردیم تا با راه‌اندازی 12 ایستگاه صلواتی با مشارکت خیرین، بسته‌های ساده صبحانه را توزیع کنیم.»

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نصب چندین بنر با محتوای دعای قنوت نماز عید فطر را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: « با وزارت آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا کلیه مدارسی که در حاشیه مصلی قرار دارند، جز مدارس ضلع جنوبی که شامل خیابان بهشتی و پاکستان می‌شود، برای پارک خودرو در اختیار نمازگزاران قرار گیرد.» به گفته اوحدی تمام فرهنگسراها در روز عید فطر مشغول فعالیت خواهند بود و زیرگذر آزادی با نمایش آثاری از 50هنرمند میزبان شهروندان است.

5 ایستگاه فرهنگی برای عید فطر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم با تشریح ویژه‌برنامه‌های جشن بزرگ بندگی به‌منظور پاسداشت عید سعید فطر، از برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در مصلای تهران و برگزاری 22جشن مغفرت در اماکن منتخب سطح مناطق پایتخت خبر داد. ولی‌الله شجاع پوریان، با اشاره به دستورالعمل ‌ماه مبارک رمضان با عنوان «ضیافت خوبان» گفت: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، فرصت را مغتنم شمرده و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی را برای استفاده نمازگزاران مصلای بزرگ تهران و عموم شهروندان تهرانی پیش‌بینی کرده است. به شکرانه یک‌ ماه روزه‌داری و نشستن بر خوان کرم پروردگار، مجموعه جشن‌هایی در قالب جشن مغفرت در بوستان‌هایی که برنامه‌های ویژه‌ماه مبارک رمضان دارند اجرا می‌شود.

او از راه‌اندازی 5 ایستگاه فرهنگی در مصلای تهران خبر داد و گفت: ایستگاه‌های فرهنگی همزمان با روز عید فطر به همت مناطق 3، 4، 6، 7، 8، 2 در ورودی شماره 18 (ضلع شمالی)، ورودی شماره 3 (ضلع جنوبی)، ورودی شماره‌یک (ضلع جنوبی)، ورودی شماره 15 (ضلع شرقی) و ورودی شماره16 (ضلع شرقی) مصلای تهران به همراه پذیرایی و اهدای بسته فرهنگی به نمازگزاران عید مغفرت برپا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید