• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19590
+
-

تخلف ساختمانی جرم محسوب می‌شود

تصویب طرح الزام شهرداری به تهیه برنامه کاهش تخلفات ساخت‌وساز از مهم‌ترین دستاوردهای جلسه دیروز شورای شهر تهران بود

مجلس
تخلف ساختمانی جرم محسوب می‌شود

حامد  فوقانی | خبرنگار:

بررسی پرونده باغ یا باغ نبودن ‌ملکی واقع در منطقه یک پایتخت را می‌توان پرچالش‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران دانست. بحث بر سر سند مادر ملک آنقدر داغ شد که رئیس سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر به پشت تریبون صحن بیاید تا توضیحاتی راجع به مسئله بدهد. البته سرانجام این ملک که در بلوار اوشان (شهید مژدی) قرار گرفته و کاربری تفریحی- ورزشی دارد، غیرباغ تشخیص داده شد. یکی دیگر از مهم‌ترین دستورات جلسه علنی روز گذشته شورا را هم می‌توان الزام شهرداری به تهیه برنامه جامع کنترل و کاهش تخلفات ساختمانی دانست که با رأی مثبت اعضا به تصویب رسید.   

از سوی دیگر آخرین جلسه شورای شهر تهران در‌ماه مبارک رمضان امسال سبب شد تا محسن هاشمی، در آستانه عید سعید فطر و تعطیلی مناسبتی آن، اشاره‌ای هم به لزوم ساماندهی تعطیلات کند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «تعطیلات رسمی در ایران، 27روز سال غیراز آخر هفته‌هاست که در این میان به‌دلیل چینش و کارکرد نامناسب این تعطیلات دست‌کم معادل آن نیز به‌عنوان بین‌التعطیلی یا الحاقی، در فعالیت دستگاه‌های اجرایی اختلال به‌وجود می‌آید و عملا 2‌ماه را از دست می‌دهیم. اگر هزینه جاری شهرداری تهران را ماهانه هزار میلیارد تومان درنظر بگیریم، دست‌کم هزار میلیارد تومان در سال به‌خاطر عدم‌استفاده درست و ساماندهی تعطیلات اتلاف می‌شود.» او افزود: «تجربه سایر کشورهای اسلامی در تمرکز تعطیلات مذهبی بر روزهای شادمانی دینی، نظیر عید سعید فطر می‌تواند در تبلیغ دین و تزریق نشاط به جامعه مؤثر باشد.»

همانطور که گفته شد با تصویب شورا، شهرداری تهران ملزم شد لایحه کاهش تخلفات ساختمانی و افزایش مقررات ساخت‌وساز را ارائه کند. آنگونه که محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: زمان مقرر برای تهیه این لایحه 3ماه درنظر گرفته شده است. در جریان بررسی این دستور جلسه تعدادی از اعضا پیشنهادهایی راجع به افزوده شدن عباراتی به متن طرح ارائه کردند. به‌طور نمونه زهرا نژادبهرام پیشنهاد داد نام شورای‌عالی استان‌ها به بند مرتبط با پیگیری تبدیل شدن تخلفات ساختمانی به جرم اضافه شود که مورد موافقت قرار گرفت. احمد مسجدجامعی نیز دیگر پیشنهاد‌دهنده بود که خواست واژه شوایاری‌ها به بند یک این مصوبه اضافه شود و اعضا هم با آن موافقت کردند.

انتخاب یک نفر به‌عنوان نماینده شورا برای تحریر دفاتر قانونی در شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته دستور دیگر جلسه شورا بود که یکی از کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه برای تصدی این عنوان انتخاب شده و مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفت. همچنین نماینده شورا برای حضور در کمیته انضباطی سازمان اتوبوسرانی از کارشناسان کمیسیون عمران و حمل‌ونقل انتخاب شد. دیروز 2پرونده ملک باغی هم بررسی شد که هر دو، باغ تشخیص داده شدند. نطق پیش از دستور را هم الهام فخاری با توجه به روزجهانی مقابله با کودکان کار ارائه کرد. او به‌احتمال افزایش نرخ ازدواج دختران زیر 15سال با اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار اشاره کرد و خواستار تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد برای حمایت از کودکان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید