• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19558
+
-

خیابانی با باغچه‌های سبز

اهالی خیابان 7 کوی انقلاب شهر حمیدیه جلو در خانه‌های خود باغچه ساخته‌ و در آن گل‌های بومی می‌کارند

محله
خیابانی با باغچه‌های سبز




مهناز بنی‌تمیم| حمیدیه - خبرنگار:

اشتباه نکنید. اینجا شمال کشور نیست. فصل بهار، شکوفه و گل و بلبل هم نیست. اینجا استان خوزستان است و این گیاهان سرسبز و شاداب متعلق به ساکنان خیابان 7 کوی انقلاب در شهرستان حمیدیه است. خیابانی که سال‌هاست توسط اهالی خوش ذوق آن گل‌کاری شده و حالا تبدیل به نمادی از سرسبزی و طراوت در شهرستان و استان شده است.
خوزستان و شهرهای جنوبی آن را به نام شهرهای گرم و شرجی کشور می‌شناسند. و حالا چند سال است که بی‌آبی و خشکسالی هم دامن‌گیر این استان پرآب و سرسبز شده است. استانی که رودخانه‌هایش در فصل بارندگی و پرآبی چیزی از شمال کشور کم ندارند. البته این موضوع تا چند سال پیش بیشتر مصداق داشت. در این استان مردمان خلاقی پیدا می‌شوند که با وجود انواع مشکلات، راه‌های تازه‌ای برای حل مشکل پیدا می‌کنند. درست مانند همسایه‌های خیابان 7 در شهر حمیدیه. در این خیابان 10 سال است که با همکاری همسایه‌ها فضای جلو خانه‌‌ها با انواع گل و گیاه بومی، زینتی و مثمر کاشته شده است.


محله‌ای پر از باغچه

«ناصر منابی» یکی از متولیان و پیش‌کسوتان گل‌کاری در خیابان 7 کوی انقلاب به خبرنگار ما می‌گوید: از کودکی به گل و گیاه علاقه‌مند بودم، تا این‌که یک باغچه کوچک در حیاط خانه خودم و در بیرون از خانه و در محوطه هم باغچه کوچکی درست کردم.
آقا ناصر ادامه می‌دهد: وقتی با استقبال همسایه‌ها مواجه شدم، تصمیم گرفتم گل‌کاری را توسعه بدهم. برای همین، با یکی از دوستانم که در گل و بذر و بوته مهارت دارد، صحبت کردم. دوستم قول داد چند نهال و بوته گل در اختیارم بگذارد تا در باغچه بکارم، اما من به فکر چند نهال و گل نبودم، بلکه تعداد زیادی نهال و بوته می‌خواستم. دوستم اول از درخواستم متعجب شد، اما وقتی از هدفم باخبر شد، با کمال میل خواسته‌ام را انجام داد.
منابی جوان و باانگیزه می گوید: با نهال‌ها و بوته‌هایی که دوستم برایم فرستاد توانستم چند باغچه در خیابان راه‌اندازی کنم. اهالی هم با دیدن باغچه‌ها تصمیم گرفتند هر کدام باغچه کوچکی در فضای جلو خانه ایجاد کنند. حالا هم همه داریم از طراوت این گل‌ها و گیاهان لذت می‌بریم.


گونه‌‌های بومی در باغچه اهالی 

آقا ناصر انواع گیاهان کاشته شده در باغچه‌های خیابان 7 را شامل انواع گیاهان زینتی و درختان مثمر عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: درخت نخل، زیتون، لیموترش، نارنج، انار، انگور، توت و سیب از جمله گیاهانی است که در باغچه اهالی کاشته شده است و بعضی هم به ثمر نشسته‌اند. گل کاغذی، گل ناز،برهان گلی و مورینگا از  جمله گیاهان زینتی است که اهالی در باغچه خود کاشته‌اند.


سنگ‌کاری دور باغچه

«منصور منابی» از دیگر متولیان کاشت گل و گیاه در خیابان 7 کوی انقلاب می‌گوید: شغل من آزاد است و در بازار مغازه دارم. سنگ‌کاری دور باغچه ایده من بود. سنگ‌ها را با دقت خاصی انتخاب و جمع‌آوری می‌کنیم و با همکاری همسایه‌ها نمای بیرون باغچه را می‌سازیم.


داوطلبی برای زیباسازی همه شهر

«صالح سواری» باغبان خیابان 7 کوی انقلاب است. او علاوه بر این، بنای ساختمان نیز هست.
او می‌گوید: با توجه به گرمای هوای در خوزستان و همچنین گرد و خاک که سال‌هاست باعث آزار مردم شده، ایجاد و توسعه فضای سبز و کاشت گیاهان بومی سازگار با آب‌وهوای استان و شهر ما از ضروریات است. در حال حاضر در این خیابان هوای لطیف و باصفایی ایجاد شده است که ثمره‌اش به خود اهالی می‌رسد و روح و ذهن آنها را تازه می‌کند.
سواری تاکید می‌کند: من و سایر اهالی که خودجوش و داوطلبانه در این حرکت خدمت می‌کنیم، آمادگی داریم با مشارکت اهالی سایر خیابان‌ها و محله‌ها، گل‌کاری و کاشت فضای سبز را انجام بدهیم.


تردد در خیابان 7 زیاد شده

«ام‌محسن» هم ساکن خیابان 7 است. او به خبرنگار همشهری می‌گوید: از وقتی باغچه همسایه‌ها در این خیابان درست شده، رفت‌وآمد اهالی به این خیابان زیاد شده و دید و بازدیدها در میان اهالی رونق گرفته است.
او می‌گوید: شب‌ها در این خیابان و در کنار باغچه‌های پرگل نشست‌های دوستانه همسایه‌ها برگزار می‌شود، هر شب جلو خانه یکی از اهالی.


همه شهر باید سهیم شوند

«ام‌بشیر» زن فعالی است که این روزها مشغول گرفتن بذر گل است. او به همشهری می‌گوید: وجود این باغچه‌ها در خیابان باعث شادابی روحیه ساکنان و افرادی شده است که روزانه از خیابان عبور می‌کنند.
ام‌بشیر ساعت‌های زیادی را در باغچه به گرفتن بذر گل سپری می‌کند. او می‌خواهد بذر گل را در میان دوستداران گل و گیاه تقسیم کند تا همه همشهری‌هایش صاحب باغچه‌های زیبایی شوند و آنها هم از طراوت گل‌ها و گیاهان باغچه به طراوت و شادابی برسند.


اینجا همه چیز بوی تازگی می‌دهد

با آن‌که هوا رو به گرمی رفته است و اغلب ماندن در خانه را به بیرون آمدن و قرار گرفتن در هوای گرم ترجیح می‌دهند، در حمیدیه و خیابان 7 کوی انقلاب ماجرا جور دیگری رقم خورده است.
ساعت 6 عصر است. کودکان با توپ پلاستیکی گل کوچیک بازی می‌کنند و عده‌ای دیگر با دوچرخه‌های رنگارنگ خود در خیابان مسابقه می‌دهند.
دخترها هم خاله‌بازی و عروسک‌بازی می‌کنند. هیچ کس از گرما فراری نیست. کودکان‌ از ته دل می‌خندند و بازی‌های کودکانه‌شان را به پناه گرفتن در موبایل و کامپیوتر و تبلت ترجیح می‌دهند.
گاهی در میان بازی کودکان خیابان 7، کودکی با نظارت والدینش شیر آب را باز می‌کند و با شیلنگ‌های کوتاه و بلند، مشغول آبیاری باغچه خود می‌شوند. اینجا همه چیز بوی طراوت و تازگی می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید