• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19443
+
-

پاسخ ایران به نمایش آبکی نتانیاهو

بحران آب نه‌تنها در ایران که در اکثر کشورهای منطقه به مرز هشدار رسیده است؛ در همین شرایط نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار یک ویدئو سعی کرد از این آب گل‌آلود علیه ایران ماهی بگیرد؛ مقامات ایران اگرچه اظهارات نتانیاهو را مورد بی‌محلی قرار دادند اما مسئله آب کماکان یک موضوع مهم در لایه‌های مختلف حاکمیتی به‌شمار می‌رود.

اظهارات نتانیاهو در جلسه هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران هم مطرح شد که مثل همیشه با بی‌محلی بهرام قاسمی مواجه شد. او درباره ادعای تلاش رژیم صهیونیستی جهت کمک به ملت ایران در راستای مبارزه با کم‌آبی گفت: او از این کارها زیاد انجام می‌دهد و بار اول نیست که از این حرف‌های بی‌ربط می‌زند.

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین گفت: آقای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی باید دست از کشتار مردم فلسطین و جنایت‌هایی که هر روز انجام می‌دهند، بکشند و نیازی نیست که نگران موضوع خشکسالی در ایران باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: قطعا مردم ایران با توانمندی‌ها و وجود قشر فرهیخته‌ در کشور، توانایی حل و فصل مسائل خود را دارند و نیازی به این شعبده‌بازی‌ها ندارند.

قاسمی با بیان اینکه نتانیاهو در سفر اخیر خود به اروپا ناکام بود و با توجه به شکستی که در این سفرها داشت و اینکه نتوانست آنها را با آمریکا در ارتباط با خروج از برجام و تغییر نوع نگاه‌شان به این توافق بین‌المللی همراه کند، گفت: در همین راستا نیاز داشت اقدام دیگری انجام دهد و در همین چارچوب اقدام اخیر را که یک اقدام فریبکارانه، ریاکارانه و بچگانه است را انجام داد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر کمک به مردم ایران برای حل مشکل آب گفت: نتانیاهو غلط می‌کند. به نتانیاهو چه ربطی دارد محیط‌زیست ایران. او برود دنبال کار خودش.

معاون رئیس‌جمهور در مصاحبه با ایسنا خاطرنشان کرد: هر کاری دوست دارد بکند ولی قبل از آن بهتر است برود کثافت‌کاری‌های خودش را جمع کند.

یکشنبه‌شب ویدئویی در برخی رسانه‌های خارجی و فضای مجازی منتشر شد که در آن نتانیاهو بسته پیشنهادی برای مردم ایران در حوزه آب مطرح می‌کند؛ در این ویدئو به کلانتری و اظهارنظر او درباره کم‌آبی در ایران اشاره شده است.

بی‌بی‌سی فارسی نیز ساعاتی بعد سخنگوی نتانیاهو را دعوت کرد و با او مصاحبه کرد که انتشار متن این مصاحبه در اینستاگرام این شبکه واکنش گسترده و اعتراض‌آمیز فعالان فضای مجازی مبنی بر دروغگو بودن نتانیاهو را به‌دنبال داشت.

 نتانیاهو در حالی این پیام ویدئویی را منتشر کرده است که روز یکشنبه به کابینه خود گفته بود اسرائیل با مشکلاتی در زمینه کمبود آب مواجه است و کابینه باید طرحی فوری را برای حل مشکل کمبود آب تصویب کند.

از سوی دیگر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز اوایل سال2017 هشدار داد که کودکان غزه با بحران آب سالم و بهداشت مواجه‌اند. هرچند این حقایق هیچ‌گاه تل‌آویو را ملزم به رسیدگی به این مسئله در نوار غزه که هم‌اکنون در محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد، نکرده است.

در مورد آب ملاحظه‌ای نداریم

موضوع آب یکی از دستورکارهای مهم وزارت خارجه به‌شمار می‌رود که عمدتا سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه این مسئله را دنبال کرده است. او 3ماه قبل به خبرنگار همشهری درباره بحران آب گفته بود: در مورد آب حساسیت ما هم کاملا جدی است اما چون منطقه به سمت خشکسالی می‌رود همه کشورها باید سیاست حفظ آب را دنبال کنند؛ بعد دیگر این است که در این مقابله با خشکسالی قواعد بین‌الملل باید رعایت شود. در حقوق بین‌الملل و قواعد بین‌الملل اینطور نیست کشوری که در آب بالادست است اجازه داشته باشد تمام منابع آبی را مسدود کند و مردم پایین‌دست را نادیده بگیرد و باید حتما سهم مردم پایین‌دست را درنظر بگیرد؛ همینطور سهم طبیعت را و اینطور نیست که حق داشته باشیم از منابع آب 100درصد استفاده کنیم بلکه باید سهم تالاب‌ها و منابع زیرزمینی را ادا کنیم. او درباره ممانعت برخی کشورها از ورود آب‌های مرزی به ایران بیان کرده بود: کشورها اگر به اصل عدالت و انصاف توجه نکنند باعث بروز تنش و اختلاف می‌شوند. سعی ما این است در منطقه آب را به سمت موضوعی برای همکاری سوق بدهیم، اینطور نیست که کشورها بتوانند دیگران را از آب محروم کنند اما می‌توانیم از طریق پروژه‌های مشترک تهدید‌های ناشی از کم‌آبی را به حداقل برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید