• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19432
+
-

سختی‌های مدل شدن


ماندانا مدل عروس است و چند‌ماه در سال به سالن‌های زیبایی می‌رود و مدل عروس می‌شود و شغل دیگری هم ندارد. او می‌گوید کارم را دوست دارم چون تنوع دارد و سختی کارهای دیگر را هم ندارد. «فقط گریم سنگین روی صورتم و مدت زمانش اذیتم می‌کند. باید حسابی مراقبت‌های زیبایی انجام بدهم که زودتر از سنم پیر نشوم.» حالا 5سالی می‌شود که ماندانا این شغل را دارد و از آن راضی است. در این مدت البته مجبور شده جراحی زیبایی هم انجام دهد. مثلا بینی‌اش را عمل کرده و روی لبش تزریق ژل داشته است. با وجود این ممکن است کار ماندانا ساده به‌نظر برسد ولی وقتی از نزدیک با آن آشنا می‌شویم می‌بینیم که آنقدرها هم راحت نیست. «معمولا ساعت 7صبح به سالن می‌روم و 3ساعتی گریم می‌شوم. بعد از بازدید عروس و احتمالا عکاسی، صورتم را پاک می‌کنم و به خانه می‌آیم. بسته به سالنی که در آن کار می‌کنم درآمدم متفاوت است اما کمتر از روزی 500هزار تومان نمی‌گیرم. من کارم را دوست دارم اما می‌دانم نمی‌تواند دائمی باشد. مگر من چند سال دیگر جوانم؟»



خیلی مشکل داریم

سارا کمی با دیگران فرق دارد. ظاهر زیبایی دارد و تیپش هم خوب است. به همین‌خاطر بیشتر مدل عروس و مانتو می‌شود. اما تا حالا پولی بابت این مدل شدن‌ها دریافت نکرده و بیشتر برایش جنبه سرگرمی دارد تا یک شغل درآمدزا. ولی خودش می‌گوید به این فکر افتاده که از این به بعد پول هم دربیاورد و دیگر مجانی کار نکند. سارا از عدد و رقم‌های این کار هم می‌گوید که کم هم نیست و می‌تواند هر کسی را ترغیب کند. «در زمینه مانتو مثلا هر شات یعنی عکس قابل انتشار بین 20تا 100هزار تومان برای مزون داران هزینه دارد و خود آن لباس‌هایی که برای عکاسی استفاده شده را هم به مدل‌ها می‌دهند. ولی آنقدر که از بیرون به‌نظر می‌آید جذاب نیست. برای کسب درآمد خوب باید آنقدر در کارت پیشرفت کرده باشی که پیگیرت باشند و سراغت بیایند.»



درآمد یک روز ما از یک‌ماه شما بیشتر است

مهسا به‌صورت پاره وقت این کار را انجام داده و این کار برایش شغل محسوب نمی‌شود. او از کودکی به این کار علاقه داشته و پیگیر این حوزه بوده است. اما فکر می‌کرده که در ایران مثل کشورهای دیگر امکان مدلینگ نباشد تا اینکه چند سال پیش به‌صورت اتفاقی می‌فهمد که می‌شود این کار را در ایران هم انجام داد. برای همین سراغ یکی از برندهای داخلی مطرح لباس رفته و از آنجا که شرایطش را داشته پذیرفته شده و در هتل استقلال تهران در یک فشن شو شرکت کرده است. البته در این سال‌ها برای مدل لباس از او عکاسی هم شده که خودش می‌گوید در همه‌شان باحجاب بوده است. غیراز اینها مهسا می‌گوید این کار خطراتی هم دارد و باید با چشم باز وارد آن شد؛ «چون این کار از طرف جامعه کاملا پذیرفته نشده و قوانین مشخصی هم ندارد، کسانی که وارد این حوزه می‌شوند ممکن است مورد سوء استفاده مالی و اخلاقی قرار بگیرند و دستشان به هیچ جا بند نباشد.» این وسط برای مهسا اتفاقاتی افتاده که الان به آنها می‌خندد ولی قبلا برایش ناراحت‌کننده بوده است. «یک خواستگار رسمی داشتم که از طریق یکی از دوستانم معرفی شده و تحصیل‌کرده بود. دفعه اول که همدیگر را دیدیم خیلی غیرمنتظره (شاید به‌خاطر قد و ظاهر) پرسید مدل که نبوده‌اید؟ من حقیقت را گفتم و با حالت خیلی بدی گفت عکس‌هایت هم در اینترنت پخش است.» مهسا هم از درآمد به نسبت بالای مدلینگ می‌گوید و البته از حرفه‌ای نبودن افراد در این حوزه ناراضی است. «در سال‌هایی که پیگیر بودم، مبالغی که برای یک روز پرداخت می‌کردند از حقوق ماهانه کارمندها بیشتر بود. من بیشتر روی مانتو و لباس کار کرده‌ام اما مدل عکس آرایش هم بوده‌ام. از نظر سطح کاری، همکاری با برندها مطمئنا بهتر است و در رده آخر مدل عروس شدن است که اصلا ‌وجهه خوبی ندارد. از نظر مادی اما اول کار کردن با برندها و سپس مدل عروس شدن.»

این خبر را به اشتراک بگذارید