• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19405
+
-

تدابیر ویژه برای خنثی‌سازی تحریم‌‌های آمریکا

آماده‌باش به دولتی‌ها، کمک گرفتن از توان نهادهای غیردولتی، مدیریت منابع ریالی و ارزی و اولویت‌گذاری طرح‌های مهم، 4گامی است که دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا برداشته است

تدابیر ویژه برای خنثی‌سازی تحریم‌‌های آمریکا


با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، تیم اقتصادی دولت فرمان آماده‌باش برای خنثی‌سازی آثار تحریم‌ها را به همه دستگاه‌های اجرایی صادر کرد و اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نشست دیروز خود مقرر کردند تا دبیرخانه ستاد این موضوع را به‌طور ویژه در دستور کار جلسات آینده قرار دهد.



دولتی‌ها آماده باشند

رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: این سازمان با همه دستگاه‌ها به‌صورت جداگانه در مورد آسیب‌های تحریم‌ها و راهکاری برای دور زدن موانع، جلسه خواهد داشت. به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت افزود: با توجه به تهدیدهای جدی درخصوص استمرار و گسترش تحریم‌های آمریکا، برای بی‌اثر یا کم اثر کردن آنها باید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدابیر متناسبی را اتخاذ می‌کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در جلسه دیروز، منابع موجود برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین این مسئله که در شرایط تحریم تا چه میزان این منابع محدود می‌شود، بررسی و ارزیابی شد. او افزود: اولویت‌بندی 200پروژه که با محدودشدن منابع آن چگونه پروژه‌ها به سرانجام برسد تا مردم کمترین زحمت را با تحریم‌ها متحمل شوند، از دیگر مواردی بود که در این جلسه بررسی شد. نوبخت درباره جلسه آینده سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان با تک‌تک دستگاه‌ها جلسه‌هایی تشکیل می‌دهد تا بدانند در استمرار تحریم‌ها نقطه‌های آسیب‌پذیر کجاست و با چه فرصت‌هایی می‌توان نسبت به رفع آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها اقدام کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: در جلسه بعدی ستاد اقتصاد مقاومتی، تک‌‌تک دستگاه‌ها نظرات‌شان را درمورد آسیب‌های تحریم‌ها و راهکارشان برای دور زدن موانع بیان می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست اعلام کرد: کشور با فشارها و تحریم‌های جدیدی مواجه خواهد شد و موانعی نیز پیش روی صادرات و واردات کشور بروز می‌کند. او افزود: به‌رغم همه محدودیت‌های قابل پیش‌بینی کشور دارای ظرفیت‌های فراوانی است که با تنظیم سازوکارهای لازم می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم و با تدابیر و اتخاذ تصمیمات ویژه و مناسب در جهت کاهش آثار تحریم‌ها بر کشور حرکت کنیم.

در این جلسه که نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، راه و شهرسازی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند راهکارهای کاهش اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و مقرر شد دبیرخانه ستاد این موضوع را به‌طور ویژه در دستورکار جلسات آینده قرار دهد.



با 4 دهه تجربه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم

یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، خنثی‌سازی تحریم‌ها را از مسیر توجه به داخل میسر می‌داند و معتقد است آمریکا بیش از هر چیز روی اثرات روانی تحریم‌ها حساب باز کرده، چراکه مطالعات انجام شده در مورد تحریم‌های وضع‌شده در 50 سال اخیر علیه کشورهای مختلف نشان می‌دهد در بهترین حالت فقط 30 درصد اهداف تحریم‌کنندگان برآورده شده و در اغلب موارد تیرشان به سنگ خورده است.

آل اسحاق با اشاره به اینکه تحقق اهداف تحریم‌کنندگان مستلزم تحقق 11 شرط است، می‌افزاید: برای اثرگذار یک تحریم، هم تحریم کننده باید قدرت مطلقه و یکه‌تازی باشد که در شرایط فعلی آمریکا چنین وجهه‌ای ندارد و در حوزه‌های مختلف با دیگر قدرت‌های جهانی دارای تنش است. از دیگر سو کشور تحریم شونده نیز باید در جایگزینی موارد تحریم‌شده ناتوان باشد و زمینگیر شود درحالی‌که ایران 40 سال با بدترین نوع تحریم‌ها روبه‌رو بوده و باز هم توانسته حیات خود را حفظ کند.

وزیر بازرگانی دولت مرحوم هاشمی در گفت‌وگو با همشهری، تأکید می‌کند: فعلا هم آدم‌هایی که تحریم‌های 40 سال گذشته را خنثی کردند وجود دارند و هم راهبردها و برنامه‌هایی که برای این کار در پیش گرفته شده بود، قابلیت استفاده دارد؛ پس تجربیات 40 ساله ایران در مواجهه با تحریم‌های سنگین اقتصادی آمریکا و غرب می‌تواند دوباره برای مواجهه با تحریم‌های جدید نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

آل اسحاق ادامه می‌دهد: در شرایطی که آمریکا بدترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ما اعمال کرد و ایران حتی برای مبادلات بیش از 10 هزار دلار ممنوعیت داشت، مبادلات کشور سالانه بین 50 تا 100 میلیارد دلار بود چراکه هرچند از حرکت در بزرگراه منع شدیم اما توانستیم راه‌های دیگری برای ادامه حرکت بیابیم و در صورت نیاز بسازیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه تحریم‌ها نهایتا باعث شد ایران 30 درصد سخت‌تر و گران‌تر زندگی کند، اظهار می‌کند: اگر زیرساخت‌های تولیدی کشور را با دوران جنگ مقایسه کنیم، می‌بینیم که در آن دوران کل نیازهای کشور باید از خارج وارد می‌شد اما اکنون بخش زیادی از نیازهای کشور در داخل تولید می‌شود و می‌تواند جور تحریم‌های خارجی را بکشد مشروط بر اینکه واقعا به تولید توجه شود.

آل اسحاق می‌گوید: آمریکا علنا هدف خود از وضع تحریم‌ها را براندازی حکومت در ایران اعلام کرده و معتقد است در جنگ اقتصادی می‌تواند موفق‌تر عمل کند درحالی‌که اجماع ایران هراسی ایجاد شده در سال‌های قبل رنگ‌باخته و دنیا با آمریکا همراهی نمی‌کند اما ترامپ هنوز امیدوار است از ایجاد جنگ روانی در داخل ایران به هدف خود برسد.

به عقیده او، در این شرایط اولا باید از وزن دادن هیجانی به تحریم‌ها در فضای جامعه خودداری شود و دولت نیز با توجه به تجربیات گذشته و اقتضائات حال به تصمیم‌سازی بپردازد.
وزیر اسبق بازرگانی تصریح می‌کند: ایران مشکلات زیادی دارد که بخش عمده آن داخلی است اما از یک سو آمریکا تلاش می‌کند این مشکلات را ناشی از تحریم عنوان کند و از داخل نیز گاهی رفع این مشکلات به همراهی خارجی‌ها گره زده شد درحالی‌که می‌بینیم آمریکا زحمت دولتمردان برای مذاکره و گفت‌وگو با غرب را نادیده گرفته و هنوز بر طبل خود می‌کوبد پس باید رویکرد و برنامه خود را متناسب با زمان حال تغییر دهیم. او تأکید می‌کند: دولت برای تغییر رویکردهای خود حتی اگر لازم شد باید اعضای خود را تغییر دهد و تمام تلاش خود را برای آرام‌سازی فضای روانی جامعه و جلوگیری از سوءاستفاده از جو مسموم تحریم‌ها به کار گیرد.



سناریوی دولت برای مقابله با تحریم‌ها

به گزارش همشهری، تیم اقتصادی دولت فارغ از اینکه نتیجه مذاکرات فشرده تیم دیپلماسی با مقامات اروپایی چه خواهد شد، همه احتمالات را درنظر گرفته و از آنجا که امکان دارد فروش نفت ایران کاهش یابد یا جریان ورود درآمدهای ارزی کشور دچار دست‌انداز شود، سناریوی جدی دولت این است که اولویت را به طرح‌هایی اختصاص دهد که چندان به ارز نیازی نداشته باشد و بتوان با منابع ریالی موجود آنها را اجرا کرد؛ سیاستی که البته اجرای آن با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است زیرا دولت تصمیم دارد تا امسال یک میلیون نفر اشتغال ایجاد کند و به مقابله با فقر مطلق بپردازد. افزون بر اینکه اخیرا شورای اقتصاد به وزارت نفت ماموریت داد تا برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز روی منابع و سرمایه‌های مردم حساب ویژه‌ای باز کند. حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در نشست دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و البته نشستن او در بین رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه هم نشانه‌ای مثبت است از همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای عبور از دوران تحریم‌های آمریکایی تا آنجا که اسحاق جهانگیری به صراحت اعلام می‌کند از تمام ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی باید بهره ببریم.


 



  تغییر ریل دولت با کمک غیردولتی‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بودجه دولت با محدودیت‌هایی برای اداره کشور مواجه خواهد بود، بر ضرورت اولویت‌بندی برای هزینه‌کرد منابع مالی تأکید کرد و گفت: در شرایط جدید، برای اجرای طرح‌ها باید اولویت‌گذاری شود و در روند اجرای برخی طرح‌ها نیز تسریع صورت گیرد. این موضع‌گیری جهانگیری نشان می‌دهد دولت در اختصاص بودجه به دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های در دست اجرا تغییراتی را ایجاد خواهد کرد که می‌توان از آن به‌عنوان سناریوی دوم بودجه 97یاد کرد. بر این اساس برخی طرح‌ها و پروژه‌ها از دستور کار خارج خواهند شد. به گفته مرد شماره 2دولت مبنای عمل و کار همه دستگاه‌ها «اقتصاد مقاومتی» است زیرا به همه مسئولان دولتی صریح اعلام کرده اکنون که قرار است تحریم‌ها بر کشور فشار وارد کند، باید با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی به‌دنبال راهکارهایی برای اداره مطلوب کشور در شرایط جدید باشیم تا آسیب‌های قابل پیش‌بینی بر اقتصاد کشور به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند. معاون اول رئیس‌جمهور از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست دستور کار جلسات آینده این ستاد را با این رویکرد تدوین کنند که برای شرایط جدید پیش‌روی کشور چه تصمیماتی باید اتخاذ شود و چه اقداماتی صورت گیرد تا توان کشور برای مقابله با تحریم‌ها بالا رود و جریان اشتغال، تولید و اجرای طرح‌های اصلی و اولویت‌دار کشور به شکل مناسب ادامه پیدا کند. او با یادآوری اینکه پس از دوره‌ای طولانی سرمایه‌گذاری در کشور روندی مثبت را تجربه می‌کند، تأکید کرد: نباید اجازه دهیم این روند مثبت با مشکل مواجه شود و باید راهکارهایی برای اینکه جریان سرمایه‌گذاری در کشور مثبت باشد بیندیشیم و در این مسیر از توانمندی نهادهای عمومی غیردولتی بیشتر استفاده کنیم و در انتخاب طرح‌ها نیز طرح‌هایی را در اولویت قرار دهیم که به منابع ریالی وابستگی بیشتری دارند. جهانگیری با بیان اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی‌ اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های خارجی است، تأکید کرد: از ابتدا همواره بر این موضوع تأکید شده است که اقتصاد مقاومتی مختص دوران تحریم‌ها نیست و در دوران پس از لغو تحریم‌ها نیز دولت تمرکزی جدی روی اقتصاد مقاومتی داشت. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته تا‌کنون سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در چارچوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده، سیاست‌هایی بوده است که مربوط به دوران پس از تحریم‌ها بوده اما امروز که آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال اعمال تحریم‌ها و فشارهای جدید بر کشورمان هستند، باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور ازجمله نهادهای عمومی غیردولتی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای عبور از چالش‌های فعلی تدوین کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید