• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19397
+
-

جانشینی برای قهرمان

لیلی خرسند|
دوومیدانی ایران در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا 5مدال گرفته، یک طلا، یک نقره و 3برنز، اما مهمترین اتفاق روز آخر افتاد، زمانی که کنفدراسیون دوومیدانی آسیا بهترین ورزشکار را معرفی کرد. این عنوان به یک ایرانی رسید به حسین رسولی که در پرتاب دیسک مدال طلا گرفت. رسولی با پرتاب 61متر و 29سانتی‌متری به قهرمانی رسید، پرتابی که ورزش ایران را به داشتن پرتابگر دیگری در سطح اول جهان امیدوار کرده است. اگر تا چندی پیش همه نگران این بودند که بعد از احسان حدادی، ایران چهره مطمئنی در پرتاب دیسک ندارد، حالا کارشناسان دوومیدانی معتقدند رسولی می‌تواند جایگزین مناسبی برای حدادی باشد. بیژن شادمهر، کارشناس دوومیدانی که از نزدیک تمرینات رسولی را دیده، به همشهری‌ورزشی می‌گوید: «با توجه به اینکه امکانات تمام عیار در اختیار رسولی و مربی‌اش هادی سپهرزاد نبوده، اما آنها تمرینات خوبی انجام دادند و توانستند نتیجه خوبی هم بگیرند.» شادمهر، حدادی را استثنا می‌داند اما توانایی‌های رسولی را هم نادیده نمی‌گیرد: «شاید رسولی مثل حدادی نشود ولی پرتاب فوق‌العاده‌ای دارد. حدادی ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ شخصیت قهرمانی دارد، کمتر از حد خودش ظاهر نمی‌شود و از نظر روانی قدرتش به حریفان می‌چربد، با حرکاتی که در حین مسابقه انجام می‌دهد، حتی در سطح جهانی خودش را بالا نگه می‌دارد و مهمتر از همه اینکه خودش را خوب می‌تواند مدیریت کند.» با این حال رسولی هم ویژگی‌هایی دارد که می‌‌تواند خودش را به حد احسان برساند. شادمهر می‌گوید: «بهتر است این دو با هم مقایسه نشوند ولی باید بگویم رسولی فوق‌العاده است. قد بلند و دست‌های کشیده‌ای دارد. خوب پرتاب می‌کند و قابلیت‌های حرکتی خوبی هم دارد. شاید بهتر باشد کنار مربی او سپهرزاد مربی خارجی هم قرار بگیرد ولی به‌نظر من اضافه کردن مربی خارجی به تیم او زود است و بهتر است رسولی فعلا با سپهرزاد کارش را ادامه بدهد.»
در این چند ساله چهره‌های دیگری هم در پرتاب دیسک مطرح شده‌اند. محمود و محمد صمیمی در این ماده شاخص بودند اما بعد از مدتی افت‌ کردند و حالا تقریبا فراموش شده‌اند. بعضی‌ها حضور احسان حدادی و تمرکز فدراسیون روی یک نفر را دلیل کنار رفتن برادران صمیمی می‌دانند. شادمهر برای اینکه این ماجرا برای رسولی تکرار نشود، راهکار می‌دهد: «رسولی بهترین ورزشکار آسیا شده، این اتفاق مهمی است. برای اینکه او بتواند در سطح بالا بماند و به پیشرفتش ادامه بدهد، به برنامه‌ریزی و تفکری جامع نیاز دارد. نه تنها فدراسیون که وزارت ورزش هم باید ورود کند تا او فضا و امکانات تمرینی مناسب داشته باشد، احساس امنیت شغلی و مالی کند و زمینه را برای رشد او فراهم کنیم. شرایط باید طوری باشد تا مطمئن شویم این جوان به حاشیه کشیده نمی‌شود.»
غیر از انتخاب رسولی به‌عنوان بهترین ورزشکار آسیا، مهمترین اتفاق دیگر مدال برنز ریحانه آرانی بود. ریحانه در پرتاب چکش سوم شود و شادمهر به آینده او هم امیدوار است: «کار خانم آرانی در جهانی سخت است ولی با رکوردی که زد و اینکه مقام سومی نوجوانان را در جوانان هم تکرار کرد، می‌تواند در سطح اول آسیا حرفی برای گفتن داشته باشد.  آرانی این مدال را با امکانات محدود و مشکلات عدیده‌ای که داشته به‌دست آورده و انگیزه بالایی برای موفقیت دارد.» 
از نظر کارشناسان تعداد مدال‌هایی که در این مسابقات به دست آمد، راضی‌کننده بوده اما در دیگر ماده‌ها چهره مطمئنی به دوومیدانی معرفی نشده است. هر چند رکورد دوی 400متر با مانع از نظر شادمهر قابل قبول است. 
در مقابل 5مدالی که ایران را به رده هفتم رساند، ژاپن میزبان با ۱۴مدال طلا، ۱۵نقره و ۱۳برنز قهرمان شد، چینی‌ها هم با ۱۱مدال طلا، ۸نقره و ۴برنز دوم شدند و هند با ۵طلا، ۲نقره و ۱۰ برنز تیم سوم بود. 


نتایج ورزشکاران ایران: 
ریحانه آرانی – پرتاب چکش – ۵۵/۴۶ متر– سوم
عبدالرحیم درزاده – ۸۰۰ متر – ۱:۵۴:۱۲۲۳ – دوم
امید امیریان -  ۸۰۰ متر – ۱:۵۴:۶۰ – چهارم
رضا کفایتی – دهگانه – ۶۴۵۳ – ششم
سید امیر رمضان پور – ۱۵۰۰ متر – ۳:۵۱:۵۴ – پنجم 
    رکوردشکنی
عبدالرحیم درزاده - ۱۵۰۰ متر - ۳:۷۵:۰۳ - نهمی
میلاد ناصح جهانی - دوی ۴۰۰ متر - ۴۷:۳۳ – پنجم
امیرحسین درویشی – پرتاب وزنه - ۱۸/۱۵ متر - جایگاه چهارم – ارتقای رکورد شخصی
حسین رسولی - پرتاب دیسک -  ۶۲/۲۹ متر - مدال طلا
محمود منصوری – پرتاب دیسک - ۵۶/۳۰ متر - جایگاه چهارم
مهدی پیرجهان - ۴۰۰ متر بامانع - ۵۱:۱۸ ثانیه - مقام سوم
سید امیر زمان پور - ماده ۵۰۰۰ متر - ۱۴:۲۵:۲۵ - مدال برنز – رکورد شکنی

این خبر را به اشتراک بگذارید