• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19380
+
-

اراک «شهر دوستدار سالمند» شد

مدیرکل بهزیستی استان: امسال برنامه عملیاتی برای تحقق اهداف طرح «شهر دوستدار سالمند» با مشارکت 7 دستگاه استان اجرا می‌شود

جامعه
اراک «شهر دوستدار سالمند» شد





مریم جباری| اراک- خبرنگار:


آمارهای ارائه‌شده در سال 97 حاکی است که مرکزی یکی از استان‌های پیر کشور به حساب می‌آید و جمعیت بالای سالمندان در این استان باعث نگرانی مسئولان شده است. بنا به این آمار، در 10 سال گذشته 6/5 درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دادند که این میزان هم‌اکنون به 5/17 درصد رسیده است. شیب تند سالمندی در مرکزی حساسیت و نگاه ویژه مسئولان در زمینه رفع مشکلات و مسائل این قشر را می‌طلبد. با این شرایط باید الزامات زندگی مناسب و بهتر را برای جمعیت سالمند استان فراهم کرد و برنامه‌ریزی‌های مختلف از جمله گسترش طب سالمندی و آموزش تغذیه سالم در استان انجام شود. با این اوصاف این روزها طرح «شهر دوستدار سالمند» در اراک به عنوان یک ضرورت در دستور کار مسئولان قرار گرفته که قرار است این طرح امسال اجرا شود.


نرخ سالمندی در استان از میانگین کشوری بالاتر است 

در این زمینه مدیرکل بهزیستی استان می‌گوید: سالخوردگی جمعیت یکی از مسائل بسیار نگران‌کننده است که تمام دنیا را درگیر کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، جمعیت سالمند ایران تا سال 2030 از 6/5 درصد به 17 درصد افزایش پیدا خواهد کرد که این آمار در استان بسیار بالاتر خواهد رفت. «زهرا امینی» بیان می‌کند: متأسفانه بر اساس آمار موجود، نرخ سالمندی در استان بسیار بالاتر از میانگین کشوری است و اگر نتوانیم برای این جمعیت قابل توجه برنامه‌ریزی و نقشه راه هدفمند داشته باشیم، قطعاً با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اراک به عنوان «شهر دوستدار سالمند» انتخاب شده، امسال در این شهر برنامه عملیاتی برای تحقق این مساله و در راستای سند کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود. بدون‌شک اجرای این برنامه‌ها نیاز به همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف دارد. به همین منظور این طرح با 108 شاخص و مشارکت 7 دستگاه استان و نظارت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اجرایی خواهد شد.

امینی با اشاره به برنامه‌های مهم در اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» اظهار می‌کند: ایجاد فضاهایی برای استراحت و نشستن سالمندان در مکان‌های عمومی، مناسب‌سازی اماکن عمومی، جلوگیری از پارک خودروها در پیاده‌روها و در دسترس بودن وسایل حمل و نقل برای سالمندان از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در اراک اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به هدف اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در اراک می‌گوید: هدف از اجرای این طرح تغییر نگرش در جامعه نسبت به سالمندان و توجه ویژه مردم به این قشر ارزشمند با ایجاد فرهنگ احترام به بزرگترها و سالمندان است.


طرحی برای تکریم سالمندان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز می‌گوید: مرکزی بیشترین تعداد جمعیت سالمند را در کشور دارد. بنابراین باید برای این افراد برنامه‌ریزی راهبردی وجود داشته باشد تا در زمینه رفع مشکلات این قشر و تکریم سالمندان گام‌های جدی برداشته شود.
«غلامرضا فتح‌آبادی» بیان می‌کند: در حوزه سالمندان، بهزیستی محور انجام کار قرار گرفته، اما این به معنای آن نیست که سایر دستگاه‌ها وظیفه‌ای در قبال سالمندان ندارند، بلکه هر دستگاه باید در این بخش وارد شود و به وظایف خود عمل کند. بعد از بهزیستی، شهرداری و مدیریت شهری نقش و وظیفه پررنگ‌تری را بر عهده دارند، زیرا ایجاد فضایی در شهر برای اینکه سالمندان نیز بتوانند مانند سایر افراد از امکانات و خدمات موجود در شهر استفاده کنند بسیار مهم و ضروری است و شهرداری باید در این حوزه برنامه‌ای جامع و کامل داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری می‌افزاید: با توجه به اینکه اراک به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده، باید 8 محوری را که سازمان بهداشت جهانی در مورد سالمندان مطرح کرده در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار دهیم و برای بومی‌سازی این 8 محور برنامه داشته باشیم.

فتح‌آبادی با اشاره به روند افزایش جمعیت سالمندی در استان اظهار می‌کند: این مهم در برنامه‌ریزی‌ها باید مد نظر قرار گیرد و زیرساخت‌های استان هم باید تغییر کند. البته این تغییرات باید به گونه‌ای باشد که شرایط برای حضور سالمندان در جامعه تسهیل شود.
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در اراک می‌گوید: با توجه به وجود جمعیت سالمند در اراک، اجرای این طرح در تکریم بیشتر سالمندان و همچنین توسعه و پیشبرد اهداف تعیین‌شده برای سالمندان بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان می‌کند: از مهم‌ترین مواردی که توانسته اراک را برای اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» مورد توجه قرار دهد، مرکز بودن استان، استقرار ادارات کل در این شهرستان، شاخص‌های جمعیتی و همچنین وجود سازمان‌های مردم‌نهاد است.

فتح‌آبادی با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌های مناسب برای سالمندان در جامعه ادامه می‌دهد: آماده و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز سالمندان سبب خواهد شد این افراد بتوانند به راحتی در جامعه تردد کنند و نشست‌های دورهمی داشته باشند و قطعاً از گوشه‌نشینی و خانه‌نشینی این افراد کاسته خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید