• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19378
+
-

هدف آنها جلب رضایت شماست

تنوع و کیفیت در تولید دو عنصر اساسی و تعیین کننده برای جذب مشتری و رونق کالای ایرانی است

بازار
هدف آنها جلب رضایت شماست




زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:

یکی از مواردی که مشتری را جذب خرید کالا می‌کند ظاهر محصول و تنوع آن در بازار است. شاید همین دلایل است که باعث شده مصرف‌کننده داخلی کالای خارجی را ترجیح دهد، چراکه محصولات ایرانی شاید در برخی موارد از نظر کیفیت توانسته باشند با کالاهای خارجی رقابت کنند، اما هنوز از نظر استانداردهای طراحی، تنوع و بسته‌بندی با نمونه‌های خارجی فاصله زیادی دارند. تولیدکننده‌ها باید به این نکته دقت کنند که صرفا حمایت از کالای ایرانی تنها از جانب مصرف‌کنندگان کافی نیست، بلکه لازم است آنها نیز محصولاتشان را از ‌لحاظ کیفیت و تنوع، بسته‌بندی و برندسازی مطلوب و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی عرضه کنند، زیرا اینها اصول اصلی در ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی است.


نبود خلاقیت و زیبایی در کالاهای ایرانی

پای حرف مردم که می‌نشینی و از دلایل نخریدن کالای ایرانی می‌پرسی، از کیفیت پایین، نازیبایی و فقدان خدمات پس از فروش می‌گویند. یکی از شهروندان کرجی با اشاره به این موضوع می‌گوید: یکی از دلایل عدم اقبال مصرف‌کنندگان به کالای ایرانی نبود خلاقیت و زیبایی طرح و نقش است. تولیدکنندگان ایرانی هیچ گونه خلاقیتی در تولیدات خود به کار نمی‌برند.

«مهدی ایمانی» می‌افزاید: کالای ایرانی باید برازنده هر ایرانی باشد و پیش‌نیاز خرید کالای ایرانی تنوع و زیبایی است. پسر جوانی دارم که هنگام خرید از جنس ایرانی ناراضی است و دلیل او صرفاً نداشتن جذابیت و زیبایی است. تولیدکنندگان باید این موضوع را مد نظر قرار دهند. اما در بسیاری از حوزه‌ها شاهد بدسلیقگی و کج‌سلیقگی تولیدکنندگان ایرانی در طراحی و تولید هستیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از عناصر مهم در موفقیت اقتصادی چین به عنوان کشوری که بیشتری میزان صادرات را به جهان دارد به توجه به تنوع در تولید و طراحی محصولات مربوط می‌شود، اما در ایران از صنایع بزرگ همچون خودروسازی تا بسیاری از صنایع خُرد و پایین‌دستی به این مقوله توجه چندانی نشده است.


کوتاهی در حوزه تنوع‌بخشی محصولات

یکی از مصادیق بارز این امر در بخش لوازم‌التحریر ظهور و بروز پیدا کرده است؛ عرصه‌ای که به دلیل تنوع مه چندان کافی در تولیدات با هزینه‌ها و خسارات بسیاری مواجه شده است.

یکی از توزیع‌کننده‌های عمده لوازم‌التحریر در استان البرز با اشاره به کوتاهی در حوزه تنوع‌بخشی تولیدات داخلی می‌گوید: تنها با در نظر گرفتن جمعیت دانش‌آموزی کشور می‌توان به اهمیت و گردش مالی بالای این حوزه پی برد. با همه این اوصاف، در سالیان گذشته به دلیل غفلت از طراحی‌های مناسب، بخش قابل توجهی از بازار در تسخیر محصولات خارجی و به‌خصوص چینی قرار گرفت.

«علی‌اصغر منفرد» می‌افزاید: اگرچه اخیرا گام‌هایی برای بهبود وضعیت موجود برداشته شده، همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری احساس می‌شود و زمانی می‌توان بازار را به طور کامل یا به تعبیری حداکثری در قبضه و تسلط محصولات داخلی درآورد که به مقوله تنوع در طراحی‌ها توجه هرچه بیشتری لحاظ شود.


تنوع نداشتن؛ ضعف بزرگ کالاهای ایرانی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کرج با اشاره به ترغیب مردم برای استفاده از کالای ایرانی می‌گوید: عده بسیاری از مردم تمایلی به استفاده از کالای ایرانی ندارند، چراکه از آن کالا آگاهی چندانی ندارند. بنابراین باید برای جلب اعتماد مردم فرهنگ‌سازی انجام شود که فرایند خاص خود را می‌طلبد.
«اسدالله غلامرضایی» با بیان اینکه باید ضعف‌های موجود در برخی از کالاهای داخلی را پذیرفت ادامه می‌دهد: همان‌طور که برخی کالاها قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارند، برخی نیز ضعف‌هایی دارند. نبود تنوع یکی از ضعف‌هایی است که در برخی کالاهای داخلی وجود دارد و باید قبول کرد که کالای بدون تنوع متقاضی چندانی ندارد.وی ادامه می‌دهد: به‌روز بودن اصلی‌ترین دلیل برای استفاده مردم از کالاهای خارجی است. تولیدکنندگان خارجی رقابت و تنوع را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و همین عامل باعث شده تا در خارج از مرزها نیز همواره متقاضیان خود را داشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کرج اضافه می‌کند: تولیدکنندگان ایرانی نیز باید از این جریان الگوبرداری کنند. برخی کالاها شاید هر ۱۰ سال یک بار هم تنوعی به خود نبینند و از همین رو مردم تمایلی به استفاده از آنها ندارند.غلامرضایی می‌افزاید: در سال‌های اخیر کالای داخلی نسبت توسعه بیشتری داشته است. اکنون بیش از ۴۰ درصد لوازم خانگی موجود در بازار تولیدات داخل کشور هستند و این امید می‌رود که با حمایت مردم و رقابت تولیدکنندگان این آمار افزایش یابد.


سلیقه مشتری؛ اولویت تولیدکنندگان

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه فروش تولیدات بدون بازاریابی و بازارشناسی مفهومی ندارد می‌گوید: امروزه شاهد رقابت جدی بین تولیدات مختلف در بازار فروش هستیم و دست مشتری برای انتخاب کالای مورد نظر خود باز است. دیگر آن دوران تمام شده که مشتری حق انتخابی نداشت و ناچار بود هر کالایی را که تولیدکننده عرضه می‌کند خریداری کند.
«رحیم بنامولایی» ادامه می‌دهد: امروز اگر تولیدکننده‌ای می‌خواهد در بازار دوام بیاورد، باید نیاز، سلیقه و خواسته مشتری را اولویت خود قرار دهد و طبق آن تولید داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: در ایران تولید محصول بدون مشتری به آفتی برای صنعت کشور تبدیل شده است. تولیدکنندگان به جای اینکه بخواهند بازار یکدیگر را خراب کنند باید به فکر بازاریابی و بازارشناسی باشند. هر تولیدکننده باید نیاز مشتری در مناطق مختلف را بسنجد و بر اساس این نیاز دست به تولید بزند تا کمتر شاهد انباشت کالاها در انبارها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید