• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19309
+
-

نمایش‌های پربازیگر در شب‌های داغ تابستان

با پایان‌ ماه رمضان، سالن‌های نمایشی پایتخت میزبان نمایش‌های جدید می‌شوند

تئاتر
نمایش‌های پربازیگر در شب‌های داغ تابستان


فهیمه پناه‌آذر/ خبر‌نگار
سالن‌های نمایشی پایتخت در شب‌های ماه رمضان هم مانند دیگر ایام سال میزبان تماشاگران خود بوده‌اند و رونق فروش بلیت‌های نمایشی در این مدت دیده می‌شود. اما علاقه‌مندان به تئاتر اگر مشتاق تماشای نمایش‌های جدید از کارگردانان نام‌آشنا هستند، می‌توانند از هفته چهارم خرداد‌ماه به دیدن آثار جدید بروند. تماشاخانه ایرانشهر، مجموعه تئاترشهر و برخی از سالن‌های تماشاخانه‌های خصوصی اجراهای متفاوتی را روی صحنه خواهند داشت. پارسا پیروزفر، کیومرث مرادی، علی سرابی، حمیدرضا نعیمی، آرش عباسی و ... ازجمله کارگردانانی هستند که اجرای خود را روزهای پایانی خرداد آغاز خواهند کرد.



چهره‌ها در تماشاخانه‌های دولتی

4نمایش جدید به تالارهای نمایشی تئاترشهر می‌آیند. «دیر راهبان» به کارگردانی کیومرث مرادی از امروز، ساعت20:30 اجرای خود را در چهارسو آغاز می‌کند و این در حالی است که داریوش رعیت «تیاتر قجری» را به تالار سایه می‌آورد. این نمایش ساعت18 روی صحنه می‌رود. در همین تالار یک نمایش جدید با عنوان «پلاس پلاس به توان دو» و به کارگردانی سینا شفیعی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود؛ این اثر نمایشی ساعت20 اجرا خواهد شد.

«تصادف قطار ساعت 5:25» شقایق فتحی یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر است که ساعت18 اجرا خواهد شد. اما در تالار اصلی «مالی سویینی» شب‌های پایانی اجرای خود را دارد. این نمایش با بازی امیر آقایی، صابر ابر و الهام کردا تا اول تیر‌ماه در 2نوبت اجرا می‌شود. ساعت اجرای نمایش 18:30 و 21 است. در تالار قشقایی نیز از 27خرداد «تو مشغول مردنت بودی» به کارگردانی مژگان خالقی به اجرا می‌رود و امیرحسین شفیعی هم «دریادلان» را که نمایش محیطی است هر شب ساعت21 در محوطه بوستان دانشجو اجرا می‌کند.



آقای ف و پیروزفر در ایرانشهر

همزمان با آغاز نمایش‌های«مرد شده» آسو بهاری و «همه‌چیز درباره آقای ف» به کارگردانی آرش عباسی در سالن استاد سمندریان، نمایش‌های «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به کارگردانی افشین زمانی و «ابلوموف» به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد با بازی پیام دهکردی در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی اجراهای عمومی خود را از سر می‌گیرند. «مرد شده» و «همه‌‌چیز درباره آقای ف» 2نمایش جدیدی هستند که ساعت‌های 19 و 21 در سالن سمندریان اجرا می‌شوند. از دیگر کارگردانانی که در ایرانشهر اجرای خود را آغاز می‌کند، پارسا پیروزفر است. پیروزفر این بار «یک روز تابستانی» را در سالن ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌برد.

«یک روز تابستانی» نوشته اسواومیر مرژک نمایشنامه‌نویس لهستانی است که پارسا پیروزفر پیش‌تر «بر پهنه دریا» را از وی روی صحنه برده بود.این نمایشنامه را پارسا پیروزفر و سپیده خسروجاه به فارسی ترجمه کرده و رضا بهبودی، پارسا پیروزفر و سوگل قلاتیان در این نمایش بازی می‌کنند.



تماشاخانه‌های خصوصی همچنان پررونق

یکی از تماشاخانه‌های پرکار بعد از ‌ماه رمضان تئاتر شهرزاد است که حسن معجونی «فلیک» را در آن اجرا خواهد کرد و علی سرابی که روزهای پرکار تئاتری را سپری می‌کند بعد از پایان «آن سوی آینه»، «خدای کشتار» را روی صحنه دارد و شهرام گیل‌آبادی هم برای دومین‌بار «یک دقیقه و 30ثانیه» را ساعت21 با بازیگران قبلی چون پانته‌آ بهرام و سیما تیرانداز به شهرزاد خواهد آورد.تماشاخانه باران تا اول تیر میزبان «سیلانس» است و رسول کاهانی ساعت19، «لنگ ظهر» را روی صحنه دارد. نمایش «شبیه رهایی ورای یک نفس» از دیگر اجراهایی است که از اول تیر‌ماه به کارگردانی ساناز زمانی اجرا می‌شود.«کالاندولا» به کارگردانی احمد سلگی هم ازجمله نمایش‌های جدید تماشاخانه است. این نمایش که برای افراد زیر 16سال توصیه نمی‌شود، ساعت 5عصر اجرا خواهد شد.



ریچارد سوم در تالار وحدت

حمیدرضا نعیمی هم بعد از تجربه نمایش‌هایی چون «سقراط» این بار «ریچارد» را روی صحنه می‌آورد. این اثر اقتباسی از نمایشنامه «ریچارد سوم» یکی از پرشخصیت‌ترین و پراجراترین نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر است که با ۷۰بازیگر، تیرماه سال‌جاری در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. محمد زیکساری هم «چشم بر هم زدن» را از شب گذشته به تالار حافظ آورده که این نمایش اجرای خود را بعد از پایان ‌ماه رمضان همچنان روی صحنه دارد و تا نیمه اول تیر ماه، هر روز ساعت18:30 اجرا می‌شود.



اجرای متفاوت 2نمایش

علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند 2نمایش را هم که قالب متفاوتی با دیگر اجراهای روی صحنه دارند در تابستان ببینند.«در ستایش تئاتر و تهران و تله‌کامیونیکیشن» به کارگردانی نیما دهقانی به‌مدت 12شب در تئاتر مستقل اجرا می‌شود. مدت زمان جدیدترین نمایش دهقانی بین ۳۰ تا ۱۸۰ دقیقه است که بسته به توان بازیگران و تماشاگران خواهد بود. این نمایش
3 اپیزودی، ترکیب پرفرمنس و واقعیت افزوده است و در 3بستر متفاوت به‌صورت موازی جریان خواهد داشت. علاقه‌مندان به نمایش می‌توانند با رفتن به تماشاخانه سنگلج این نمایش را رایگان ببینند. گروه نمایش «عکس خانوادگی» هم در حرکتی تازه مخاطبان را دعوت به چالشی در فضای مجازی کرده است که علاقه‌مندان با حضور در آن می‌توانند این نمایش را به‌صورت رایگان تماشا کنند. «عکس خانوادگی» نوشته محمود استادمحمد است که مخاطبان برای شرکت در این چالش باید از خودشان به همراه حداقل یکی از اعضای خانواده یا دوستان حین انجام کارهای روزانه عکس گرفته و آن را با هشتگ # نمایش- عکس- خانوادگی برای گروه اجرایی در فضای مجازی ارسال کنند. نمایش «عکس خانوادگی» تا پایان تیرماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود و در پایان هر هفته از اجرای خود به اعضای داخل ۳ عکس منتخب که در این کمپین شرکت کرده و بیشترین لایک را از سوی مردم کسب کردند، این امکان را می‌دهد تا به‌صورت رایگان به تماشای این نمایش بنشینند. این نمایش روایت زندگی زنی تنهاست که با مشکلات زیادی مواجه بوده و همین مشکلات سبب ایجاد مسائلی در حال او شده است. پرستو گلستانی، مهران امام‌بخش و‌ امیر عدل‌پرور بازیگرانی هستند که در این اثر ۴۵دقیقه‌ای بازی می‌کنند.





   بدون احمد مهرانفر هرگز



آرش عباسی که 10سال پیش «همه‌چیز درباره آقای ف» را در جشنواره تئاتر فجر با بازی خودش روی صحنه برده بود و به‌گفته خودش در اجرای عمومی خرداد‌ماه88 جزو پرفروش‌های تئاترشهر بود، قرار است این نمایش را به ایرانشهر بیاورد. عباسی درباره بازی احمد مهرانفر به همشهری می‌گوید: «در زمان اجرای عمومی احمد مهرانفر بازیگر نمایش بود و بعد از 10سال به بازیگر دیگری فکر نکردم و منتظر بودم که نمایش با بازی مهرانفر روی صحنه برود.» این نمایشنامه‌نویس و کارگردان به شرایط اجرای عمومی در خرداد‌ماه سال88 اشاره کرده و با بیان این مطلب که در آن سال نمایش در شرایط خاص اجرا شده و 10شب نمایش کم‌تماشاگر روی صحنه رفت و افراد به‌خاطر شرایط نمی‌توانستند خود را به تئاترشهر برساند، عنوان کرد: «با تمام این شرایط نمایش آن سال جزو پرفروش‌ها بود.» او درباره بازی مهرانفر نیز می‌افزاید: «نقش برای احمد مهرانفر است و او در بازی ایده‌های خوبی را به نقش داد.» عباسی ادامه می‌دهد: «متن بعد از 10سال با بازنگری روی صحنه رفته چرا که تغییرات خاصی در جامعه و نوع و سبک زندگی شکل گرفته و براساس همین تغییرات نمایشنامه را به‌روز کردم.»


   کالاندولا؛ زخم‌هایی که می‌ماند

در تماشاخانه باران نمایشی به‌صورت ورک‌شاپ قرار است اجرا شود؛ نمایشی که به گفته احمد سلگی درباره زخم‌هایی است که انسان‌ها در دوران کودکی می‌خورند و این زخم‌ها تأثیر خود را تا ابدیت می‌گذارند.سلگی به همشهری می‌گوید: «این نمایش که تماشای آن را به افراد زیر 16سال توصیه نمی‌کنیم، درباره خشونت‌هایی است که به کودکان وارد می‌شود.» او از شکل‌گیری نمایش می‌گوید و عنوان می‌کند این نمایش به شکل گروهی تولید شده و نتیجه کلاس‌های آموزشی است که در باران برگزار کردیم. در این نمایش که هر روز ساعت17 اجرا می‌شود، بیش از 10بازیگر بازی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید