• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1927
+
-

در پاسخ به چرایی هجمه به شهرداری تهران و دولت

یادداشت
در پاسخ به چرایی هجمه به شهرداری تهران و دولت

آذر منصوری/ فعال اجتماعی:

اگر نگوییم انتخابات تنها عرصه مشارکت سیاسی برای اعمال نظر و‌ رای مردم در تعیین سرنوشت خود است اما می‌توان ادعا کرد که صندوق رأی، مؤثرترین امکان موجود و در اختیار اصلاح‌طلبان برای جریان‌سازی مشارکت مردم و بهبود عملکرد نهادهای انتخابی در ساختار قدرت است. در واقع اتکای اصلی اصلاح‌طلبان به انتخابات، تلاش برای تقویت جمهوریت نظام است که تنها عرصه عرض اندام و تأثیرگذاری آنهاست.

این مهم‌‌ترین بخش از راهبرد اصلاح‌طلبان برای تحقق مردم‌سالاری در پرتو نظام جمهوری اسلامی است. به‌طور قطع اصلاح‌طلبان در کنار توجه به این اصل مهم باید به گفتمانی مشترک در همه زمینه‌‌هایی که این مسیر را هموارتر می‌‌کند، دست پیدا کنند؛ گفتمانی که همه ابعاد سیاست داخلی، سیاست خارجی و شاخص‌های توسعه همه‌جانبه را در برگیرد و ‌در نهایت بتواند به الگویی مشترک برای تحقق حکمروایی خوب نیز دست پیدا کند.

بر این مبنا علی‌القاعده خط قرمز اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای از رفتارها و‌ راهبردهایی است که انتخابات و‌ صندوق رأی را از حیز انتفاع خارج کند و ‌در نتیجه کاهش مشارکت مردم را به‌دنبال داشته باشد.  اصلاح‌طلبان بعد از وقایع تلخ سال۱۳۸۸ در 3 انتخابات گذشته به‌رغم همه محدودیت‌‌ها توانستند حداکثر بهره‌برداری را از انتخابات و صندوق رأی در جهت برداشتن هر چند گام‌هایی کوچک در خدمت به راهبرد اصلاح طلبی بردارند، هر چند ممکن است در مجموع با انتقادهایی نیز همراه باشند که این هم اقتضای هر رفتار و‌ کنش سیاسی است و باید با آسیب‌شناسی آنچه گذشت و رفع انتقادات در انتخابات بعدی با اشتباهات و‌ نقدهای کمتری مواجه باشند.

 با این مقدمه آنچه به‌نظر می‌رسد در درجه اول، تلاش مخالفان داخلی و خارجی این جریان برای تضعیف نهادهای انتخابی برآمده از اصلاحات است تا امید شکل گرفته در دل صندوق رأی و انتخابات به یاس و ناامیدی تبدیل شود و در نهایت نیز کاهش مشارکت مردم در انتخابات بعدی، شانس اصلاح‌طلبان را برای پیروزی در رقابت‌های بعدی انتخابات به حداقل ممکن برساند. طبیعی است که نهاد‌های دولت، شورا و شهرداری در چنین شرایطی در معرض بیشترین هجمه‌ها قرار گیرند.اما این هجمه‌ها نباید نافی نقد منصفانه و کارشناسانه‌ای باشد که می‌تواند در بهبود عملکرد این نهادها مؤثر باشد.

آنچه بیش از پیش می‌تواند این هجمه‌ها را خنثی سازد، تلاش برای شفاف‌سازی‌ بیشتر دولت، شهرداری و شورا و ‌نیز پاسخگویی و اطلاع دقیق از عملکرد‌های این نهادهای انتخابی است. اصلاح‌طلبان (شورا، شهرداری و دولت مورد حمایت آنان)کمتر از 4سال فرصت دارند تا ثابت کنند اعتماد و انتخاب مردم به این جریان سیاسی ثمرات خود را در زندگی امروز و‌آینده مردم به جای گذاشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید