• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19177
+
-

هزینه خودسری

حمله لفظی عده‌ای خودسر به علی‌اکبر صالحی واکنش دولت و چهره‌های سیاسی را به همراه داشت

بازتاب
هزینه خودسری

محسن تولایی | خبر‌نگار:

هر سال به‌نحوی تجدید می‌شود و قرعه به نام یکی می‌افتد؛ یک سال رئیس‌جمهور را با پراکندن الفاظ تند مورد نوازش قرار می‌دهند و سال دیگر معاون او را؛ فهرست سیاه تندروها محدود نیست و گستره بلندبالایی دارد. فریادشان بلند است و رمز موفقیت‌شان نیز هیاهو در مناسبت‌های رسمی و جلوی دوربین‌ها ، موبایل‌ها و رسانه‌هاست. گویی از قبل می‌دانند هرکدام از هدف‌های طعن و نفرین‌هایشان از کدام خیابان و نقطه شهر به جمع راهپیمایان می‌پیوندند و به محض ورود آنها شعارهایشان شروع می‌شود. طرح شعارهای «منافق»  و «خائن» و «وطن‌فروش» علیه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور از این قاعده مستثنی نبود. بازتاب داخلی و انعکاس خارجی آن انشقاق سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی بود؛ وعده و گعده آنها همه راهپیمایی‌های رسمی و مناسبتی کشور است و همدیگر را پیدا می‌کنند. توهین‌های این افراد بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی و توییتر تبدیل به هشتگ شد و راهپیمایی روز قدس را به حاشیه برد. تندروها یا همان اقلیت محدودی که راهپیمایی‌های روز قدس و 22بهمن هر سال را محلی برای گشودن گره‌های فکری خود و پر کردن این فاصله فکری با استفاده از فحاشی و توهین انتخاب می‌کنند؛ دوم تیرماه سال96و در راهپیمایی روز قدس با مقایسه حسن روحانی رئیس‌جمهور و ابوالحسن بنی‌صدر شعار «روحانی بنی‌صدر پیوندتان مبارک»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر دروغگو» سر دادند و مشابه همین الفاظ را یک سال بعد در راهپیمایی قدس97علیه صالحی معاون رئیس‌جمهور تکرار کردند. حمید بعیدی نژاد از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در لندن از اولین نفراتی بود که به زیر پا گذاشتن منافع ملی از سوی عده‌ای قلیل اشاره کرد و نوشت: توهین به دکتر صالحی از سوی چند ناآگاه که از منافع ملی کشور خود هم آگاه نیستند، یک حادثه بسیار تلخ بود.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با ارسال پستی به سر دادن شعارها علیه رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه راهپیمایی روز قدس واکنش نشان داد. او در صفحه توییتر خود نوشت:آگاهی از دستاوردهای غیرنظامی سازمان انرژی اتمی در دوران 1400-1392 کسانی را شرمنده خواهد کرد که ناآگاهانه علیه رئیس آن شعار دادند و کسان دیگری را رسوا خواهد کرد که آگاهانه این طراحی را انجام دادند.

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز در پاسخ به این سؤال که در مورد رفتاری که نسبت به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در راهپیمایی روز جهانی قدس صورت گرفت، چه نظری دارد، گفت: در پاسخ به سؤال شما فقط می‌گویم که به یقین، پرتاب واژه‌های نتراشیده، موهن و زخم‌آور، به روی مردی دانشور، آراسته و آرام، منطقی و مومن- آن هم در‌ماه خدا - منکری است که اعلام قاطع برائت و بیزاری از آن، خاستگاه شرعی، اخلاقی و قانونی دارد. کیست که اندک بهره‌ای از آموزه‌های انسانی و دینی برده باشد و از شنیدن این خبر، متأسف و محزون شود.

شهین مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز در اینستاگرام خود با انتشار یک بیت شعر نوشت: «فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید، شرمنده ره روی که عمل بر مجازات کرد؛ در تقبیح رفتار توهین‌کنندگان به دکتر صالحی عضو مودب و با اخلاق کابینه در حاشیه راهپیمایی روز قدس؛ آنانکه در قید هیچ زمان و مکانی نیستند!»

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران هم در توییتر به ذوق زدگی شبکه آمریکایی سی ان ان اشاره کرد و نوشت: «گزارشگر سی ان ان تصاویر حمله به رئیس سازمان انرژی اتمی را با تیتراژ بالا گرفتن اختلافات داخلی در ایران با لبخند مخابره کرد. احسنت بر دلواپسی که اینگونه پیام انسجام، وحدت، اخلاق و امید را آن‌هم در روز قدس و ماه رمضان به جهانیان مخابره کرد».

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا اما در انتقادات خود از حواشی راهپیمایی روز قدس به سایت خبری جماران گفت: من امیدوارم که بعضی از دوستان تندرو، خود را ارزان نفروشند و آدم‌هایی که این افراد برایشان سینه می‌زنند، برای آنها فاکتورهای گران‌قیمتی صادر کنند. مهاجری افزود: طایفه تندروها در کشور به هیچ وجه مضمحل نخواهد شد، بلکه از شکلی به شکل دیگر درخواهد آمد. تندروی ریشه در نفسانیت و اعمال غیرعقلانی انسان دارد. تا زمانی که نفس و رفتارهای غیرعقلانی وجود دارد، آدم تندرو نیز وجود دارد و فرقی هم نمی‌کند جناحش چپ یا راست باشد.

پشت پرده شعارها

در سال 88و در بحبوحه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و به فاصله چند روز مانده به انتخابات در مراسم ارتحال حضرت امام در سال 88 عده‌ای علیه نوه امام شعار دادند. این اتفاق سال بعد از آن هم تکرار شد. در سال 91نیز آیت‌الله واعظ طبسی از حجت‌الاسلام ناطق نوری برای شرکت در مراسم احیای شب قدر دعوت کرده بود که برخی شعار «مرگ بر ضد‌ولایت فقیه» سر دادند و عده‌ای بطری‌های یک‌بار مصرف آب به سمت ناطق نوری پرتاب کردند. همان سال علی لاریجانی رئیس مجلس در مراسم سخنرانی 22بهمن سال 91 خود در شبستان حرم حضرت معصومه(س) هدف پرتاب کفش و مهر برخی افراد قرار گرفت.

در جریان توهین به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس سال96 نیز برخی سایت‌ها با انتشار تصاویر این راهپیمایی از نقش حامیان سرسخت محمود احمدی‌ن‍ژاد رئیس‌جمهور سابق در این توهین‌ها گزارش دادند. در اتفاقات روز قدس سال97 علی‌اکبر صالحی از خیابان وصال شیرازی به جمع راهپیمایان روز قدس پیوسته بود که هدف شعارهای جمعی از افراد قرار گرفت. چند خیابان قبل‌تر محمود احمدی‌ن‍ژاد رئیس‌جمهور سابق با حضور در راهپیمایی قدس از محل تقاطع خیابان انقلاب و حافظ وارد جمعیت شده بود که جمعیت مشابهی با شعارهای «صل علی محمد یاور رهبر آمد»، «احمدی ساده‌زیست ریشه‌کن صهیونیست»، «خامنه‌ای زنده باد احمدی پاینده باد» از وی استقبال کردند.

واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور به توهین علیه صالحی



محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به توهین‌های صورت‌گرفته علیه معاون رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: متأسفانه حین راهپیمایی روز جهانی قدس که همه باید علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیان آمریکایی و منطقه‌ای‌اش فریاد بکشند، برخی افراد به جناب آقای دکتر صالحی بی‌احترامی کردند. ولایت‌پذیری، عشق به کشور و مردم، همچنین تلاش‌های صادقانه و ارزنده ایشان در پیشبرد فناوری هسته‌ای کشور، به‌ویژه در سال‌های اخیر، انکارناپذیر است. بی‌تردید حتی اگر عده‌ای چشم دربرابر حقیقت ببندند، آیندگان تلاش‌های این همکار خدوم و صبور دولت برای ایران را خواهند ستود؛ و اجرشان نزد خداوند متعال و قدرشناسی‌شان توسط ملت شریف ایران محفوظ خواهد بود. امیدوارم آنان که نظرات متفاوتی دارند، باور کنند که منطق، بهتر و کارسازتر از توهین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :