• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1915
+
-

خطر کاهش تعهدات بیمه سلامت

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از احتمال کاهش خدمات در سال‌ آینده خبر داد. آناهیتا کشاورزی با تأکید بر اینکه درصورت عدم‌تأمین منابع و بودجه سازمان، خدمات پایه دچار آسیب می‌شوند، گفت: با توجه به منابع پیش‌بینی شده برای سال۹۷ و کسر هزینه‌های جاری عملیاتی و سطح یک روستاییان، برای ارائه خدمات سطح 2 و 3 کل منابع در اختیار سازمان مشروط به تحقق ۱۰۰درصدی، حداکثر معادل عملکرد سال۹۵ خواهد بود. این در حالی است که در سال۹۶ با توجه به رشد 5درصدی تعرفه و بررسی رشد سال‌های گذشته ناشی از توسعه خدمات، افزایش جمعیت و افزایش دسترسی، پیش‌بینی شده که در مجموع، هزینه‌ها ۲۰درصد نسبت به سال۹۵ افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال۹۷ نه‌تنها نباید هیچ‌گونه افزایش تعرفه، افزایش تعهد و جمعیتی داشته باشیم، بلکه باید حداقل ۲۰درصد هزینه‌ها را کاهش دهیم. بر این اساس در راستای رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، با وجود عدم‌تمایل به کاهش تعهدات در سطح گیرندگان خدمات، ناچار خواهیم بود راهکارهای کاهشی در حوزه‌های مختلف اتخاذ کنیم. بدون شک کاهش در ارائه خدمات به مردم، منجر به کاهش درآمد بیمارستان‌ها و مؤسسات تشخیصی - درمانی و افزایش بدهی‌ها خواهد شد و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی دچار مشکل خواهند شد و تبعات جدی در کشور به همراه خواهد داشت. درخصوص راهکارهای کاهش هزینه می‌توان به این موارد اشاره کرد: کوچک شدن بسته خدمات، کاهش جمعیت تحت پوشش صندوق بیمه همگانی رایگان، عدم انعقاد قرارداد با مؤسسات جدید و عدم‌تقبل هزینه ناشی از توسعه مراکز طرف قرارداد (تخت‌های اضافه و بخش‌های جدید).

 کشاورزی افزود: عدم‌امکان پرداخت هزینه‌های آموزش در بیمارستان‌ها ازجمله پرداخت هزینه‌های کمک جراح به رزیدنت‌ها و فلوهای آموزشی و...، حذف پرداخت k  (کتابچه تعرفه‌های پزشکی)دوم اعضای تمام وقت هیأت علمی و درمان، کاهش بسته خدمات فعلی در حوزه دارو و خدمات ومشارکت حداقل ۵۰ درصدی بیمه شدگانی که هم‌اکنون به‌صورت رایگان تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی هستند به جز افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از دیگر اقدامات به‌منظور رعایت اصل تعادل منابع و مصارف است. (همشهری)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید