• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19111
+
-

نفس آب در کنار زاینده‌رود به شماره افتاد

همشهری از قطع آب در برخی محله‌های اصفهان و تلاش آبفا برای گریز از جیره‌بندی گزارش می‌دهد


در روزهای اخیر در برخی شبکه‌های اجتماعی تعدادی از کاربران با راه‌اندازی هشتگی به‌عنوان # اصفهان آب ندارد از قطع آب در برخی مناطق شهری اصفهان خبر داده و حتی مدعی آبرسانی با تانکر شده‌اند؛ خبری که البته پیگیری‌های همشهری آن را تأیید نمی‌کند و نشان می‌دهد که افت فشار آب در برخی مناطق شهر اصفهان باعث طرح شایعاتی مبنی بر جیره‌بندی و قطع آب سراسری در شهر اصفهان شده است.



مردم شهر اصفهان چه می‌گویند؟

رضا گرجی از شهروندان اصفهانی قطعی آب در همه مناطق شهر اصفهان را تأیید نمی‌کند و به همشهری می‌گوید: هفته گذشته در برخی مناطق شهر اصفهان شاهد افت فشار آب بودیم اما در ساعت‌هایی از شبانه‌روز به‌دلیل افت فشار آب، برخی شهروندان با قطع موقت آب مواجه شدند. وی می‌گوید: البته در برخی مناطق اطراف شهر اصفهان، افت فشار آب بیشتر از سایر مناطق است و بیشتر خانه‌هایی که فاقد تانکر و دستگاه پمپاژ آب هستند، در نتیجه افت فشار با مشکلاتی مواجه می‌شوند. حسین صمدیه از دیگر شهروندان اصفهان با تأیید افت فشار آب در ساعتی از شبانه‌روز در برخی مناطق شهر اصفهان به خبرنگار همشهری می‌گوید: بین ساعت 12تا 6صبح مشکل افت فشار و قطع موقت آب برطرف می‌شود و شهروندانی که از قبل تمهیداتی ازجمله تانکر و دستگاه پمپاژ تعبیه کرده باشند، در طول شبانه روز می‌توانند از آب کافی برای شرب، شست‌وشو و خوراک برخوردار باشند. وی می‌افزاید: افت فشار آب در همه مناطق شهر اصفهان رخ نداده و مناطقی که در مسیر شاه‌لوله‌های آب قرار دارند، اصلا افت فشار آب را تجربه نمی‌کنند، درحالی‌که مناطق دور از شاه‌لوله‌های اصلی انتقال آب درون شهری یا خانه‌هایی که در طبقات بالا قرار دارند و فاقد تانکر هستند، با قطع موقت آب در هفته گذشته در برخی ساعات شبانه‌روز مواجه شده‌اند. وی آبرسانی در شهر اصفهان با تانکر را تأیید نمی‌کند اما می‌گوید: کمبود آب شرب در اصفهان یک واقعیت است و در برخی شهرک‌های اطراف اصفهان این موضوع حاد‌تر است.



واکنش استاندار

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بعضی مواقع کسری آب داشته‌ایم، گفت: این کسری‌ها به شکلی نبود که آب نرسد؛ با این حال در مسیرجریان آن، کشاورزان و باغداران در برخی موارد افزون بر سهمیه خود که مشخص شده به برداشت آب اقدام می‌کردند. استانداراصفهان گفت: این موضوع باعث شده بود که میزان آبی که برای شرب اصفهان می‌رسید از آن سهمیه کمتر باشد که درنظر گرفته شده و فشار آب کاهش می‌یافت. استاندار اصفهان اضافه کرد: درخصوص قطع و وصل برق پمپاژهایی که ا زرودخانه زاینده رود آب برداشت می‌شد نیز سهمیه‌ای برای باغداران مشخص شد که باید براساس سهمیه عمل شود.



کاهش 20درصد تحویل آب شرب

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران که برای بررسی شرایط آبی اصفهان به این استان تشنه سفر کرده، با تأکید بر اینکه آورد امسال سد زاینده رود به 500میلیون مترمکعب هم نخواهد رسید، گفت: براساس آمار موجود سخت‌ترین و نادرترین شرایط افت ورودی آب به سد زاینده رود در سال‌جاری اتفاق افتاده است.

به گزارش وزارت نیرو، محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه طبعا جدای از محدودیت‌های بخش کشاورزی ناچار هستیم محدویت‌هایی نیز برای بخش شرب اعمال کنیم، اعلام کرد: این محدودیت برای بخش شرب شامل طرح آبرسانی اصفهان بزرگ هم می‌شود که تا 5میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. در برنامه پیش‌بینی شده، امسال 20درصد نسبت به سال گذشته در تحویل آب شرب کاهش خواهیم داشت. وی با تأکید بر اینکه کاهش یادشده باید در تمام شهرستان‌ها به‌صورت یکسان توزیع شود، ادامه داد: آب و فاضلاب اصفهان نیز سیستم هوشمندی را طراحی کرده تا بتواند این کاهش آورد را به‌صورت یکسان در شبکه توزیع کند.حاج رسولی‌ها با تأکید براینکه بر اثر بارش‌های نسبتا مناسب اردیبهشت‌ماه شرایط اندکی بهبود یافته است در غیراین صورت امروز با وضعیت بسیار دشوارتری برای تأمین منابع آبی استان مواجه بودیم، اظهار کرد: با این روند امیدواریم بتوانیم کاهش تحویل 20درصدی آب شرب به اصفهان را مقداری کمتر کرده و در جلسه بعدی شورای حوضه آبریز زاینده‌رود مقداری شرایط کمبود را تعدیل کنیم.



« نه» به جیره‌بندی آب در اصفهان

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه افت فشار و قطعی آب شرب طی روزهای گذشته به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه در بالادست تصفیه‌خانه باباشیخعلی است، گفت: خط قرمز شرکت آبفا جیره‌بندی آب است و سهمیه بندی آب تبعات خاص خود را دارد و اجرای آن را در کلانشهر اصفهان به صلاح نمی‌دانیم.

علی‌اکبر بنی‌طبا در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص قطعی پی در پی آب شرب از هفته گذشته تاکنون در نقاط مختلف اصفهان، اظهار کرد: علت اصلی اینکه اصفهان با افت شدید فشار و قطعی آب مواجه شده، نوسانات میزان آب تخصیصی از سد زاینده رود به تصفیه خانه باباشیخعلی است، اما اگر روند کاهش 20درصدی انتقال آب به تصفیه خانه مستمر بود، طبیعتا امروز با چنین مشکلی مواجه نبودیم. وی تأکید کرد: برای عبور از آسیب‌های ناشی از کمبود و افت فشار آب در اصفهان، مردم باید با روش‌های مختلف حداقل 30درصد صرفه جویی داشته باشند و آن را تداوم دهند.بنی طبا در پاسخ به این سؤال که وضعیت کاهش فشار و قطعی آب شرب مناطق مختلف اصفهان چه زمانی بهبود می‌یابد، تصریح کرد: خوشبختانه از روز گذشته آب انتقالی از سد زاینده رود به تصفیه خانه باباشیخعلی اندکی بیشتر شده و امیدواریم با گذشت زمان شرایط بهبود یابد. البته مدیران شرکت آبفا به‌دنبال این هستند که نوسان سهم آب انتقالی به تصفیه خانه باباشیخعلی کاهش یابد تا در مدیریت توزیع، کمتر شاهد افت فشار آب باشیم. وی با اشاره به 2راهکار برای اینکه جیره بندی آب در اصفهان اجرا نشود، اظهار کرد: افزایش استفاده از ظرفیت‌ها و منابع محلی با شناسایی منابع جدید آبی و همچنین استفاده از ظرفیت حوضه آبریز زاینده رود و افزایش سهم تخصیصی آب شرب از زاینده رود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید