• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19107
+
-

شمس‌العماره کوک می‌شود

ساعت تاریخی پایتخت ایران از شهریور‌ماه دوباره به‌کار می‌افتد

تاریخ
شمس‌العماره کوک می‌شود

ساعت شمس‌العماره پس از حدود یک‌قرن بی‌حرکتی،  کوک شده و از خواب بیدار می‌شود. اینطور که مشخص است تهرانی‌ها می‌توانند از شهریور‌ماه صدای این ساعت را بشنوند چراکه توسط مجموعه کاخ گلستان تعمیر خواهد شد.

به گزارش مهر،  ساعت شمس‌العماره یکی از معروف‌ترین ساعت‌های ایران است که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ آن را به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد. این ساعت که صدای بلندش اهالی کاخ گلستان را آزار می‌داد،  همان اوقات که برسر بلندترین عمارت تهران قرار گرفته بود یعنی در سال ۱۲۵۵ بر اثر یک دستکاری برای کم‌کردن صدایش،  خاموش شد و هیچگاه کار نکرد. در این مدت تهران وقایع مختلفی به‌خود دید اما هیچگاه از ساعت شمس العماره صدایی بلند نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۱ مسئولان وقت کاخ گلستان تصمیم گرفتند دوباره آن را تعمیر کنند تا این‌بار مردم تهران صدای این ساعت را بشنوند؛ ساعتی که در طول سال‌ها افرادی سعی کرده بودند آن را تعمیر کنند اما نتوانستند. این بار اما از معروف‌ترین ساعت ساز تهران دعوت شد تا آن را تعمیر کند. برای مدت کوتاهی هم ناقوس این ساعت به صدا درآمد اما هزینه نگهداری آن (ماهی ۵۰۰ هزار تومان) برای مسئولان کاخ زیاد بود، به همین دلیل پس از مدت کوتاهی دوباره خاموش شد. اکنون مسئولان کاخ گلستان تصمیم دارند تا این بار هزینه نگهداری آن و تعمیر دوباره‌اش را بپردازند تا در میان شلوغی و سروصدای خیابان ناصرخسرو و میدان ارگ،  صدای این ساعت باز هم شنیده شود.

در این‌باره مسعود نصرتی،  مدیر کاخ گلستان گفت: «با آقای ساعتچی که پیش از این هم ساعت شمس العماره را تعمیر کرده بود،  قرارداد نهایی را بسته‌ایم تا دوباره مثل چند سال پیش،  پس از تعمیر خاموش نشود بلکه به آن رسیدگی کنیم. موضوع قراردادمان هم راه‌اندازی ساعت به‌صورت الکترومکانیکی و خودکار و تهیه ابزار مورد نیاز است.» به گفته او، برای راه‌اندازی این ساعت از 2سال پیش حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه شده ولی هزینه نگهداری آن تقریبا ماهی ۱۵ میلیون تومان می‌شود که البته نسبت به شرایط متغیر است.
 
می‌شود هزینه نگهداری را تأمین کرد

عضو شورای شهر تهران نیز راه‌اندازی مجدد ساعت شمس‌العماره را اتفاقی جالب برای بازگشت عناصر تاریخی به مرکز شهر می‌داند. احمد مسجدجامعی با اشاره به بازدیدش از این ساعت هنگام تهرانگردی 3سال پیش خود گفت: «ساعت شمس‌العماره   به‌خاطر یک اشتباه کوچک برای کاهش صدا بی‌حرکت ماند. یک‌بار در سال 89  محمد ساعتچی پس از 14ماه کار توانست در آبان‌ماه سال 91 ساعت را دوباره به‌کار بیندازد تا صدایش به گوش مردم برسد. اما 10ماه بعد بازهم ساعت خوابید تا اینکه اکنون کاخ گلستان هزینه تعمیر و نگهداری این ساعت را دوباره برعهده گرفته است.»

به گفته مسجدجامعی هزینه نگهداری این ساعت در سال‌های پیش ماهانه حدود 500هزار تومان عنوان شده بود اما اکنون کارشناسان مبلغ حدودا 15میلیون را اعلام کرده‌اند؛ البته این رقم متغیر است و می‌توان با راهکارهایی هزینه‌اش را برای اینکه همیشه کار کند، تأمین کرد. حدود ۸۰ ساعت با‌ارزش در کاخ گلستان موجود است که مجموعه کاج قصد دارد همه آنها را راه‌اندازی کند؛ البته اگر مشکلی نداشته باشند و بتوانند دوباره کار کنند. پس از آن نمایشگاهی از ساعت‌های برگزیده کاخ گلستان نیز برپا خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید