• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19083
+
-

کوچ پرنده‌های قفسی از بازار

شهرداری قزوین و اداره دامپزشکی موافق انتقال بازار پرندگان به خارج از شهر هستند

بازار
کوچ پرنده‌های قفسی از بازار




باران پورکاظم| قزوین- خبرنگار:

راسته پرنده‌فروشی‌ها از محدوده نرسیده به انتهای بازار سنتی قزوین شروع می‌شود. از مرغ‌های محلی شمال و تاکستان تا هر بالداری که برای پر کردن ساعات‌های تنهایی در خانه در قفسی جا شود، در این بازار دیده می‌شود. 
بعد از سال‌ها حالا فصل کوچ پرنده از این حجره‌ها به نقطه‌ای خارج از شهر رسیده است. دلیل آن هم مشکلات بهداشتی و آلودگی‌های محیطی و صوتی است. 

بعد از سال‌ها کش و قوس‌های فراوان، به نظر می‌رسد با مداخله سازمان ساماندهی مشاغل شهری و دامپزشکی استان قرار است در نقطه‌ای از شهر شرایط برای مهاجرت همیشگی پرنده‌های بازار قزوین اندیشیده شود. 
یکی از حجره‌داران که از این انتقال ناراضی است، می‌گوید: انتقال به ضرر پرنده‌فروش‌هاست. دسترسی به محل جدید هزینه رفت‌و‌آمد را بیشتر و دسترسی‌ها را کمتر می‌کند. با این کار بیشتر حجره‌داران بیکار می‌شوند و باید به دنبال تغییر شغل باشند. 
«علی کفاش‌ها» با بیان اینکه نظارت و بررسی‌ها در همین مکان قابل انجام بود، افزود: می‌گویند مشکل انتقال بیماری است. ما سال‌هاست در این حجره‌ها کار می‌کنیم و تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در بین همکاران و حتی اهالی گزارش نشده است. 
«رضا نورمحمدی» یکی ازحجره‌دار‌هایی که در نزدیکی این مسیر مشغول کسب و کار است، می‌گوید: موضوع تنها انتقال ویروس آنفلوآنزا نیست. سر و صدای زیاد پرندگان در کنار پر‌ریزی، بوی بد و سر و صدای زیاد، شرایط کسب و کار را برای دیگر کسبه هم سخت و طاقت‌فرسا کرده است. 


بهترین اقدامات برای جابه‌جایی در دستور کار

سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: بازار جدید در دوراهی همدان به سمت بلوار تاکستان، جنب بازار مسافربری غرب در حال ساخت و دارای پارکینگ و دیگر امکانات جانبی است و در زمینی به مساحت 4 هزار‌مترمربع و در 3 طبقه ساخته می‌شود. طبقه اول به مساحت 2 هزار‌مترمربع، طبقه دوم به مساحت 1700 مترمربع و زیر زمین نیز به مساحت 1500 مترمربع است. 
«وحید مقدم‌سلیمی» با رد این موضوع که دسترسی به فضای جدید سخت‌تر شده است، افزود: فضای در دست ساخت مناسب‌ترین، در دسترس‌ترین و به لحاظ فاصله، از بهترین مکان‌هاست و در آن داروخانه‌های دامپزشکی، درمانگاه حیوانات خانگی و محل قرنطینه و کنترل پرندگان پیش‌بینی شده است. 
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 90 ‌درصدی ساختمان این بازار، اضافه کرد: محلی نیز برای فروش ماهی‌های زینتی و آبزیان آکواریومی پیش‌بینی شده است. 

مقدم سلیمی افزود: اکنون حدود 130 واحد پرنده‌فروشی در قزوین وجود دارد که صاحبان 40 واحد آنها آماده خرید و انتقال به محل جدید هستند. 
به گفته وی، در صورت فراهم شدن زمینه‌ای مناسبی برای پرداخت وام با کارمزد مناسب به صاحبان پرنده‌فروشی‌ها، امکان انتقال آنها در اسرع وقت فراهم می‌شود. 


آلودگی‌های سال گذشته 

مدیرکل دامپزشکی استان نیز در گفت‌وگو با همشهری با تأیید ادعای انتقال آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از این محل به برخی مناطق استان اظهار کرد: سال گذشته، انتقال بیماری از این محل گزارش شده و با توجه به حجم بالای بیماری در مناطق استان، خسارت‌های زیادی با معدوم‌سازی طیور ایجاد شد.«بهمن نقیبی» بیان کرد: برای جبران این خسارت‌ها 62 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و 350 میلیارد ریال نیز از طریق بیمه، غرامت پرداخت شد. اگر تمهیدات لازم برای پیشگیری از ابتلای طیور به بیماری از همان ابتدا تعیین شود، شاهد این حد از خسارت و هزینه به بیت‌المال نخواهیم بود. مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: تجمع این تعداد واحدهای عرضه طیور بومی در یک مکان غیر‌بهداشتی به هیچ عنوان مورد تأیید دامپزشکی نیست؛ چراکه مبدأ تهیه پرندگان در این بازار نامشخص است و هیچ‌گونه نظارت بهداشتی هم در این بازار امکان‌پذیر نیست. 

وی با تأکید بر تسریع روند انتقال مکان فعلی گفت: ادامه فعالیت این بازار در شرایط غیربهداشتی فعلی تهدیدی برای صنعت طیور است. با انتقال آن و تقویت نظارت‌های دامپزشکی بر بازار خرید و فروش، بیماری‌های طیور نیز کنترل می‌شود. 
نقیبی بیان کرد: از آنجا که پرندگان محلی در اماکنی نگهداری می‌شوند که امکان تماس با پرندگان مهاجر و آزاد پرواز را دارند، نقل و انتقال و خرید فروش بدون ضابطه آنها می‌تواند موجب گردش عامل بیماری و انتقال آن به دیگر پرندگان یا انسان شود. علاوه بر آن موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیری در صنعت طیور نیز می‌شود. 

مدیرکل اداره دامپزشکی استان گفت: از گذشته یکی از معضلات جدی ما در حوزه دامپزشکی زنده‌فروشی طیور است. برای برطرف کردن این مشکل و جلوگیری از فروش طیور در بازار که می‌توانند ناقل بیماری باشند از تمام نهادهای مربوطه تقاضای همکاری کردیم تا محل فروش این طیور به مکان خاصی منتقل شود و دامپزشکی بتواند کنترل‌های لازم را بر آن اعمال کند. با شروع فصل سرما خطر ابتلای طیور به آنفلوآنزا افزایش پیدا می‌کند و امیدواریم با تشدید کنترل‌ها در مکان جدید کمتر دچار مشکلات گذشته شویم. 

وی درباره تجمیع مراکز خرید و فروش پرندگان در حاشیه شهر گفت: این اقدام نظارت کارشناسان دامپزشکی را بر پرندگان دقیق‌تر کرده است و در صورتی ‌که موارد مشکوکی مشاهده شود، نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم در چند ساعت در آزمایشگاه دامپزشکی استان انجام خواهد شد. این مقام مسئول همچنین به عموم مردم توصیه کرد با توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان، از خریداری و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل و تماس کودکان با طیور خودداری  کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید