• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18996
+
-

کاهش آسیب‌ها با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد

یادداشت
کاهش آسیب‌ها با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد

امین رحیمی| خبرنگار:

جامعه‌شناسان دهه 90 را دهه آسیب‌های اجتماعی نامیده‌اند و متأسفانه در اغلب حوزه‌ها وضعیت تهران از باقی شهرهای کشور بدتر است. از جمله در حوزه معضل اعتیاد که عامل اصلی آسیب‌هایی نظیر طلاق، کودکان کار، خشونت خانگی، بزهکاری، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و... محسوب می‌شود.

آسیب‌های اجتماعی در برخی مناطق و محله‌های تهران تصویری پیش رو می‌گذارد که زیبنده پایتخت نیست. طی سال‌های اخیر، رویکردهای متفاوتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مطرح و اجرا شده است. رویکردهایی از سوی سازمان‌های مختلف که متولی آسیب‌ها بوده‌اند یا حتی نبوده‌اند. شهرداری تهران هم در دوره‌های پیشین در حوزه آسیب‌های اجتماعی دخالت مستقیم انجام داد و البته با چالش‌های جدی هم مواجه شد.

حالا خبر خوب این است که شورای‌شهر جدید پایتخت کاهش آسیب‌های اجتماعی را به‌عنوان مهم‌ترین چالش شهری با جدیت و رویکردی جدید پیگیری می‌کند؛ رویکرد تسهیلگری به جای مداخله‌محوری. به گفته «حسن خلیل‌آبادی» عضو شورای‌شهر تهران، سازمان بهزیستی و قوه قضاییه متولی مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند و شهرداری قصد دارد در این حوزه نقش تسهیلگری برعهده بگیرد.

وی در این‌باره توضیح می‌دهد: «مدیریت گذشته شهرداری به دنبال افزایش مسئولیت‌هایی بود که به شهرداری مربوط نبود. در حالی که نهادهای متولی آسیب‌های اجتماعی طبق قانون مشخص هستند و سایر دستگاه‌ها و نهادها باید با آنها همکاری کنند. شهرداری به جای مداخله باید امکانات لازم را در اختیار نهادهای متولی قرار دهد.»  نکته مهم‌تر اینکه از گفته‌های اعضا چنین بر می‌آید که شورای‌شهر جدید بر لزوم رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات محلی و نهادهای شهروندی تأکید دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید