• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18952
+
-

فروش سیگار در کیوسک‌ها ممنوع شد

براساس قراردادهای جدید با کیوسک داران، هرگونه تخلف علاوه بر جریمه می‌تواند به جمع‌آوری کیوسک منتهی شود

ساماندهی
فروش سیگار در کیوسک‌ها ممنوع شد

شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در قراردادهای جدید با کیوسک‌داران فروش دخانیات و سایر اقلام به غیراز مطبوعات را ممنوع خواهد کرد. این شرکت به‌عنوان متولی خاص کیوسک‌های سطح شهر تهران فروش دخانیات و مواد غذایی را در این کیوسک‌ها به‌عنوان یک معضل دانسته است.

بر‌این اساس نیز مسئولان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با همکاری کیوسک‌داران قصد دارند عرضه مطبوعات را به‌طور کامل رعایت کنند.

فرهاد افشار، مدیرعامل این شرکت به ایسنا می‌گوید: «آنچه که در برخی شهرداری‌های مناطق با عنوان ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی در حال انجام است بیشتر در حوزه رنگ‌آمیزی کیوسک‌ها خواهد بود چرا که موضوع تغییر فیزیکی کیوسک‌ها هزینه بر خواهد بود و شکل فیزیکی آنها قبلا در مجموعه کلانشهرداری تهران تصمیم‌گیری شده لذا این ساماندهی شکلی است و نه محتوایی.» او ادامه می‌دهد: «فروش دخانیات و مواد غذایی در کیوسک‌های سطح شهر تهران معضلی است که متأسفانه به مرور زمان و به واسطه کسب درآمد بیشتر و یا زیاده‌خواهی برخی کیوسک داران ایجاد شده و امروز متأسفانه در این فضاها اقلام بسیاری به جز مطبوعات در حال عرضه است بر همین اساس به‌صورت متمرکز از منطقه یک برای انعقاد قرارداد جدید کیوسک داران تلاش خواهیم کرد با همراهی کیوسک‌داران فلسفه اصلی این کیوسک‌ها یعنی عرضه مطبوعات به‌طور کامل رعایت شود.»

البته شهرداری برای اجرایی کردن ممنوعیت فروش دخانیات در کیوسک‌ها نیارمند همکاری قوه قضاییه است؛ زیرا گفته می‌شود مافیایی پشت فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی قرار دارد که شرایط را برای شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران سخت می‌کند. افشار با اشاره به لزوم تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط برای تحقق این مهم تأکید می‌کند: «مهم‌ترین دستگاهی که در مسیر ممنوعیت عرضه دخانیات در کیوسک‌های سطح شهر می‌تواند شهرداری تهران را همراهی کند قوه قضاییه است. براساس گزارشی که سازمان بازرسی قوه قضاییه در سال 1395ارائه کرده تکالیفی در ارتباط با عرضه اقلامی غیراز مطبوعات در کیوسک‌های سطح شهر برای ما مشخص شده  که درصورت همراهی قوه قضاییه اثربخشی‌ای که تاکنون نبوده است ایجاد می‌شود.»

شیوه کاهش دخانیات

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل با دعوت از کیوسک‌داران برای انعقاد قرارداد جدید اعلام شده که اگر از ممنوعیت عرضه محصولاتی به جز مطبوعات در این فضا تمکین نکنند جریمه و در نهایت با جمع‌آوری کیوسک مواجه خواهند شد. بدین‌ترتیب، همزمان با انعقاد قرارداد ممنوعیت فروش دخانیات و دیگر اقلام به غیراز مطبوعات از منطقه یک شروع می‌شود.

ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر در این رابطه به همشهری می‌گوید: «ما هر چقدر که ممنوعیت را به‌صورت عدم‌عرضه کالا یا عدم‌فروش بگذاریم، خیلی کمک‌کننده نیست و من موافق آن نیستم. دلیلش این است که محدودیت‌های فرهنگی باید پاسخگو باشد، نه اینکه آسیب‌ها را به حاشیه و زیرزمین‌ها بکشاند. اگر برای افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، یکسری قوانین بگذاریم، شاید بهتر باشد. مثلا فروش سیگار برای افراد زیر 21سال ممنوع و در کنار آن کار فرهنگی شود، بهتر است.

البته کار فرهنگی غیرمستقیم، نه اینکه کار فرهنگی نصحیت‌‌آمیز باشد. این می‌تواند مؤثرتر باشد تا اینکه ما بگوییم که دخانیات در کیوسک‌ها ممنوع باشد. خب، در این حالت افراد دخانیات را از سوپرمارکت‌ها و جاهای دیگر تهیه می‌کنند و در این شرایط حتی می‌تواند برای جامعه آسیب هم به همراه داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «امیدوارم که براساس یک کار کارشناسی این تصمیم عملی شود. واقعیت این است که در کمیسیون سلامت و محیط‌زیست هم این مسئله مطرح نشده. امروز یا فردا حتما در مورد این قضیه در شورا صحبت خواهیم کرد تا ببینیم با چه شیوه‌ای می‌توانیم کاهش دخانیات داشته باشیم. پراکندگی دکه‌ها در سطح شهر تهران به‌گونه‌ای است که فردی احیانا نیاز به آدامس داشته باشد، به‌نظر نمی‌رسد که فروش آن در کیوسک‌ها منعی داشته باشد. ما سختگیری‌های بدون پشتوانه را نمی‌پسندیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید