• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18943
+
-

همکاری معدنی ایران و چین

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنفرانس سرمایه‌گذاری چین و در آستانه سفر رئیس‌جمهور به آن کشور، از همکاری ایران و چین در حوزه معدن خبر داد.
طبق گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در کنفرانس سرمایه‌گذاری چین در پکن تصریح کرد: از مجموع فاینانسی که بین 2کشور فعال شده، 5میلیارد دلار مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است به‌طوری که 4میلیارد دلار از این رقم در پروژه‌هایی که ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی در دست دارد، سرمایه‌گذاری شده است. وی تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های بین‌المللی تأثیر چندانی بر عملکرد طرف‌های چینی و همکاری با ایران ندارد و این شرکت‌ها، علاقه‌مند به توسعه همکاری با بخش معدن و صنایع معدنی ایران به‌ویژه ایمیدرو هستند. رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: به توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های چینی در حوزه فاینانس و سرمایه‌گذاری تمایل داریم. وی در این کنفرانس با برشمردن طرح‌های توسعه‌ای ایران در این حوزه و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز تأکید کرد: این پروژه‌ها فرصت جدیدی برای توسعه روابط دو طرف فراهم کرده است. وی همچنین از برگزاری جلسه‌ای با مدیرعامل ان‌اف‌سی (شرکت فلزات غیرآهنی چین) خبر داد و گفت: در این نشست طرف چینی از اتمام عملیات ساخت پروژه آلومینیوم جنوب – به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح تولید شمش آلومینیوم در ایران- تا پایان امسال خبر داد. کرباسیان افزود: طرح آلومینیوم جاجرم نیز در سال‌جاری وارد مدار تولید می‌شود به‌گونه‌ای که شاهد راه‌اندازی 2کارخانه آلومینیوم در تولید شمش خواهیم بود. کرباسیان اظهار داشت: مدیرعامل این شرکت با هدف اجرای یک مرحله‌ای فاز 2 و 3سالکو (آلومینیوم جنوب)، به ایران می‌آید به‌طوری که فاز 2به ظرفیت 600هزار تن اجرایی شود. وی افزود: پروژه آلومینای خلیج‌فارس و بوکسیت گینه نیز در سفر آتی مدیرعامل اِن‌اف‌سی در دستور کار قرار دارد که آن دو پروژه نیز اجرایی می‌شود.

بسته جدید مالی 

رئیس هیأت عامل ایمیدرو در عین حال گفت: سفر این هفته رئیس‌جمهور به چین و دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور آن کشور، راه‌های توسعه روابط به‌ویژه بخش اقتصادی را افزایش خواهد داد. کرباسیان افزود: این دیدار دریچه‌ای جدید برای بسط روابط ایران و چین خواهد بود. وی خبر داد: قرار است بسته جدید فاینانس بین 2کشور مطرح شود که فرصت مناسبی برای بخش معدن و صنایع معدنی ایران برای بهره‌گیری از این منابع جدید مالی است. رئیس هیأت عامل ایمیدرو همچنین اظهار داشت: در دیداری که با شرکت بزرگ چینی «انرژی چاینا» برگزار شد، این شرکت خواهان فاینانس و نیز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران  است. به گفته کرباسیان، خطوط انتقال آب، راه‌آهن، احداث نیروگاه و تأمین تجهیزات ازجمله موارد مورد علاقه طرف چینی است. وی افزود: مقرر شده تیمی از طرف شرکت چینی با هدف بررسی پروژه‌ها و شرایط همکاری به ایران اعزام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید