• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18917
+
-

در اردوگاه دشمن!

در اردوگاه دشمن!

لغو دو دیدار دوستانه تیم‌ملی با یونان و کوزوو به دلایلی که هیچ‌وقت روشن نشدند، بعد از چندین سال صدرنشینی آسیا در رنکینگ فیفا را از پسران کارلوس کی‌روش گرفت. ایران که برای مدت بسیار زیادی با برچسب «تیم اول آسیا» شناخته می‌شد، حالا درست در آستانه جام‌جهانی، جایگاه‌اش را به استرالیا واگذار کرده است. همزمان با اردوی پرحاشیه و ماجراهای خاص اطراف تیم‌ملی، رقبای ایران روند آماده‌سازی‌شان برای حضور در جام‌جهانی را با قدرت دنبال می‌کنند. ایران زودتر از هر تیم دیگری راهی روسیه شده و اسپانیا نیز بعد از تیم‌ملی، به کشور میزبان جام رسیده است. خیلی زود هواپیماهای اختصاصی پرتغال و مراکش نیز در روسیه فرود خواهند آمد تا همه چیز برای چند رقابت تماشایی آماده باشد. تقریبا همه پیش‌بینی‌ها در‌مورد این گروه، از صعود اسپانیا و پرتغال حکایت دارند. آیا تیم کی‌روش می‌تواند شرط‌بندها را شگفت‌زده کند؟ آیا ایران آمادگی لازم را برای کنار زدن رقبای بزرگش دارد؟ در اردوی 3حریف تیم‌ملی، چه اتفاقاتی در جریان بوده است؟
   اسپانیا؛ لغزش غیرمنتظره اسپایدرمن 
در اولین روزهای شروع تمرین‌های لاروخا برای جام‌جهانی، لوپتگی دو مشکل بزرگ داشت. ستاره‌های اتلتیکویی تیم او باید به‌خاطر حضور در فینال یورولیگ استراحت می‌کردند و این مربی باید به ستاره‌های رئالی تیم‌اش نیز به‌دلیل حضور در فینال لیک قهرمانان استراحت می‌داد. اگر خط خوردن جلال و وریا غفوری از اردوی ایران جنجالی شد، مرد اول نیمکت اسپانیا نیز با کنار گذاشتن فابرگاس، مارکوس آلونسو، سرجی روبرتو و آلوارو موراتا یک جنجال تمام‌عیار ساخت. آنها فرصت برگزاری دیدارهای تدارکاتی متعددی را نداشتند و در اردوی جدید، تنها دو بازی برای خودشان ترتیب دادند. اولین دیدار در ورزشگاه اختصاصی ویارئال برابر سوئیس برگزار شد و دومین مسابقه امشب در روسیه روبه‌روی تونس انجام می‌شود. اگر ایران به یک الگو برای تقابل با اسپانیا نیاز داشته باشد، بدون تردید سوئیس بهترین الگو خواهد بود. تیمی که در سراسر دقایق نبرد با لاروخا تحت فشار وحشتناک حریف قرار داشت و کاملا در لاک دفاعی فرو رفته بود اما در اولین و آخرین موقعیت‌اش، دروازه اسپانیا را باز کرد و مسابقه را به تساوی کشاند. خط دفاعی اسپانیا با حضور پیکه، راموس، آلبا و اوردیوزولا نفوذناپذیر به نظر می‌رسید اما سوئیس ثابت کرد که باز کردن دروازه اسپانیا ابدا غیرممکن نیست. این گل، با یک اشتباه بزرگ و باورنکردنی از داوید دخیا رقم خورد. سرمربی اسپانیا بعد از مسابقه به حمایت از داوید مشغول شد و اعلام کرد که هیچ تردیدی در مورد بهترین گلر حال حاضر دنیا ندارد. با این وجود تجربه ثابت کرده که اگر دخیا در روزهای ایده‌آلش قرار نگیرد، ممکن است دست به اشتباهات بزرگی بزند. حدس‌زدن ترکیب قرمزها برای رسانه‌های اسپانیایی چندان دشوار نیست. آنها انتظار دارند تیاگو و کوکه جلوی خط دفاع بایستند و توپ را به مثلث خلاق اینیستا، ایسکو و سیلوا برسانند. دیگو کاستا نیز تنها مهاجم تیم لوپتگی در روسیه خواهد بود. 
   پرتغال؛ قهرمان جذاب اروپا 
پرتغالی که قهرمانی یورو 2016 را به‌دست آورد، تیم چندان جذابی نبود اما پرتغالی که برای جام‌جهانی2018 آماده می‌شود، تیمی جذاب و تماشایی به‌نظر می‌رسد. دیدارهای دوستانه اخیر پسران فرناندو سانتوس، نشان می‌دهد آنها از آمادگی قابل توجهی برخوردار هستند و در شرایط روحی خوبی راهی روسیه خواهند شد. سانتوس با بی‌رحمی خاصی، پدیده‌های سابق‌اش را بعد از سپری کردن یک فصل بعد از تیم کنار گذاشته است. در لیست نهایی پرتغال نه خبری از رناتو سانچس و آندره گومز هست و نه اثری از نانی و زننده گل قهرمانی تیم در اروپا یعنی ادر دیده می‌شود. آنها با نفرات جدید، به تیم بهتری تبدیل شده‌اند. پرونده آخرین اردوی این تیم پیش از سفر به روسیه، با 3دیدار تدارکاتی بسته شده است. 3مسابقه با تونس، بلژیک و الجزایر. در جریان مسابقه با تونس، سرمربی پرتغالی تقریبا از ترکیب دومش استفاده کرد و به کریستیانو رونالدو نیز بازی نداد. قرمز و سبزها این جدال را با درخشش ژآو ماریو و آندره سیلوا آغاز کردند اما هر دو گل، توسط تیم حریف جبران شد تا بازی با تساوی دو-دو به‌پایان برسد. سانتوس در مقابل بلژیک، بیشتر به‌دنبال محک‌زدن قدرت دفاعی تیمش بود و موفق شد ستاره‌های خط حمله بلژیک را متوقف کند. این نبرد با تساوی بدون گل تمام شد. بهترین و آخرین مسابقه دوستانه پرتغالی‌ها اما در جدال با الجزایر اتفاق افتاد. در این دیدار که مسابقه خداحافظی پرتغال با هوادارانش قبل از سفر به روسیه به شمار می‌رفت، کریستیانو به ترکیب اضافه شد و اگر چه نتوانست گلی به ثمر برساند اما آمادگی‌اش را به رخ تیم حریف کشید. بر خلاف ادعای بدنساز تیم‌ملی پرتغال، به‌نظر می‌رسید CR7 هنوز در فرم فوق‌العاده‌ای نیست اما تجربه او کمک بزرگی به تیم سانتوس خواهد کرد. تیمی که در کارهای ترکیبی، فوق‌العاده نشان می‌دهد. گونسالو گوئدس پدیده این روزهای پرتغال است. پپه، موتینیو و حتی کوارشما هنوز در سطح خوبی قرار دارند و ویلیام کاروالیو، دونده‌ترین بازیکن تیم در میانه میدان محسوب می‌شود. قبل از حضور در روسیه، رونالدو به مردم کشورش هشدار داده تا بیش از حد خیال‌پردازی نکنند اما دکو، پرتغال را یکی از شانس‌های قهرمانی جام می‌داند.
   مراکش؛ آنها نمی‌بازند
درست یک‌سال از آخرین شکست مراکش در یک دیدار دوستانه یا رسمی سپری شده است. شاگردان رنار همچنان سخت گل می‌خورند و از باختن فراری هستند. مراکشی‌ها در آخرین دور اردوی آماده‌سازی، با 3حریف تدارکاتی روبه‌رو شدند. اوکراین، اسلواکی و اسلوونی. بازی سوم در روسیه برگزار شد و دو دیدار دیگر، قبل از سفر به این کشور اتفاق افتادند. به جز اشرف حکیمی و فیصل فجر، سایر نفرات اصلی مراکش در مسابقه با اوکراین از ابتدا در ترکیب قرار گرفتند. این مسابقه جذابیت چندانی نداشت و در آن، توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد. در جدال با اسلوونی، مراکش گل اول بازی را دریافت کرد اما نشان داد که در خط حمله نیز قابلیت‌های پنهانی دارد. آنها در 30دقیقه پایانی، درخشان ظاهر شدند و دو بار دروازه حریف را باز کردند. درست مثل ایران، حدس‌زدن ترکیب نهایی مراکش کار ساده‌ای نیست اما آنها در هر نقطه از زمین، یک مهره کلیدی در اختیار دارند. مونیر در درون دروازه، بن‌عطیه در خط دفاع، حکیم زیاش در خط هافبک و خالد بوطیب در خط حمله. آنها بهتر از تصویری هستند که در رسانه‌ها از این تیم ترسیم شده اما نباید فراموش کرد پتانسیل تیم کی‌روش نیز به مراتب بالاتر از نمایشی است که در برابر ترکیه بروز داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید