• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18905
+
-

زندگی امام به روایت روح‌الله

زندگی امام به روایت روح‌الله

متن زیر فرازهایی از زندگی حضرت امام‌خمینی ـ سلام‌الله علیه‌ ـ است که پس از توضیحات معظم‌له، فرزند گرامی ایشان حاج‌سیداحمد خمینی نوشته و سپس حضرت امام آن را اصلاح کرده‌اند.

بسمه تعالی

به حسب شناسنامه شماره2744 تولد، 1279شمسی در خمین اما در واقع 20جمادی‌الثانی1320 هجری قمری مطابق اول مهر1281 شمسی‌است. (18جمادی‌الثانی1320مطابق 30شهریور 1281صحیح است.)

نام خانوادگی: مصطفوی؛ پدر: آقامصطفی؛ مادر: خانم هاجر (دختر مرحوم آقامیرزااحمد مجتهد خوانساری‌الاصل و خمینی‌المسکن)؛ صدور در گلپایگان به ‌وسیله صفری‌نژاد، رئیس اداره آمار ثبت گلپایگان؛ در خمین در مکتبخانه مرحوم ملاابوالقاسم تحصیل شروع و نزد مرحوم آقاشیخ جعفر و مرحوم میرزامحمود (افتخارالعلماء) درس‌های ابتدایی، سپس در خلال آن نزد مرحوم حاج‌میرزامحمدمهدی (دایی) مقدمات، شروع و نزد مرحوم آقای نجفی خمینی، منطق شروع و نزد حضرت عالی(*) ظاهرا (سیوطی و شرح باب حادی‌عشر و) منطق و مسلما در مطول مقداری، در ادراک که سنه 1339قمری برای تحصیل رفتم نزد مرحوم آقاشیخ‌محمدعلی بروجردی، مطول و نزد مرحوم آقاشیخ‌محمد گلپایگانی، ‌منطق و نزد مرحوم آقاعباس اراکی شرح لمعه؛ پس از هجرت به قم به‌دنبال هجرت مرحوم آیت‌الله حاج‌شیخ‌عبدالکریم ـ رحمه‌الله‌علیه ـ (ظاهرا هجرت ایشان رجب1340 قمری بوده) هجرت آیت‌الله حائری به قم (رجب 1340و نوروز 1300شمسی است) تتمه مطول را نزد مرحوم ادیب تهرانی موسوم به آقامیرزامحمدعلی و سطوح را نزد مرحوم آقای حاج‌سیدمحمدتقی‌ خوانساری، مقداری و بیشتر نزد مرحوم آقامیرزاسیدعلی یثربی کاشانی تا آخر سطوح و با ایشان به درس خارج مرحوم آیت‌الله ‌حائری (حاج‌شیخ عبدالکریم) می‌رفتیم و عمده تحصیلات خارج نزد ایشان بوده است. و فلسفه را مرحوم حاج‌سیدابوالحسن قزوینی و ریاضیات (هیأت، حساب) نزد ایشان و مرحوم آقامیرزاعلی‌اکبر یزدی. و عمده استفاده در علوم معنوی و عرفانی نزد مرحوم آقای ‌آقامیرزامحمدعلی شاه‌آبادی بوده است. پس از فوت مرحوم آقای ‌حائری، با عده‌ای از رفقا بحث داشتیم تا آنکه مرحوم آقای بروجردی ـ رحمت‌‌الله ـ به قم آمدند. برای ترویج ایشان به درس ایشان رفتم و استفاده هم نمودم و از مدت‌ها قبل از آمدن آقای بروجردی عمده اشتغال به تدریس معقول و عرفان و سطوح عالیه اصول و فقه بود. پس از آمدن ایشان به تقاضای آقایان مثل مرحوم آقای مطهری به تدریس خارج فقه مشغول شدم و از علوم عقلیه بازماندم و این اشتغال در طول اقامت قم و مدت اقامت نجف مستدام بود و پس از انتقال به پاریس از همه، محروم و به امور دیگر اشتغال داشتم که تاکنون ادامه دارد. نام عیال اینجانب خدیجه ثقفی معروف به قدس‌ایران، متولد 1292شمسی، صبیه حضرت آقای حاج‌میرزامحمد ثقفی‌طهرانی.

تاریخ ازدواج: 1308؛ فرزند اول: مصطفی، متولد 1309شمسی؛ 3دختر در قید حیات با یک پسر، احمد، متولد 1324؛ دختران به ‌ترتیب سن: صدیقه، فریده، فهیمه، سعیده و بعد از احمد، لطیفه. آخرین فرزند در حیات: احمد.

پی‌نوشت:

* منظور، آیت‌الله پسندیده هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید