• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18885
+
-

به سوی حرم مطهر

خدمات شهرداری تهران به مناسبت سالگرد ارتحال امامره

به سوی حرم مطهر


29سال پیش هنگامی که تهران در آتش خردادماه می‌سوخت، ناگهان خبری هولناک منتشر شد: «روح بلند روح‌الله به ملکوت اعلی پیوست».

این خبر هولناک میلیون‌ها ایرانی را به تهران کشاند؛ کسانی که عاشق پیر جماران بودند و به سخنانش، دلبستگی داشتند. 14خرداد فاجعه‌ای بزرگ رقم خورد؛ اتفاقی که پیش‌تر امام‌خمینی(ره) خودش در یکی از اشعارش پیش‌بینی کرده بود؛ «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم».

حالا هرساله و در نیمه‌ خرداد، میلیون‌ها شهروند ایرانی پای پیاده و سواره به سمت حرم مطهر حضرت امام می‌روند تا یاد او را گرامی دارند و با آرمان‌هایش تجدید بیعت کنند. هرساله تهران میزبان میلیون‌ها عزاداری‌است که برای گرامیداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی به تهران می‌آیند؛ از این رو، خدمات‌رسانی به آنان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری تهران است.

امسال و در آستانه بیست‌ونهمین سالگرد درگذشت پیر فرزانه، بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام‌خمینی‌(ره)، مرقد مطهر او میزبان میلیون‌ها زائری‌است که از سراسر کشور گرداگرد حرمش حضور می‌یابند. برنامه‌ریزی، تدارک و تجهیز فضاهای متعدد برای خدمات‌رسانی به زائران حرم مطهر رهبر کبیر انقلاب، ازجمله اقداماتی است که هرساله شهرداری تهران در قالب بزرگداشت ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) انجام می‌دهد. همزمان با خدمات‌‌رسانی به زائران حرم مطهر که از اقصی‌نقاط کشور به آرامگاه رهبر کبیر انقلاب می‌آیند، شهرداری تهران خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی را نیز در دستور کار دارد؛ شهروندانی که هرساله با آرمان‌های امام راحل بیعت می‌کنند؛ از این رو باید برنامه‌ریزی و تامین گسترده‌ای برای خدمات‌رسانی در مراسم امروز و فردا صورت گیرد. امروز تهران به‌تدریج چهره غمزده‌ای به خود خواهد گرفت. این‌روزها یادآور خرداد تفتیده 1368 است.

تمهیدات و مجموعه اقدامات شهرداری تهران برای برگزاری باشکوه مراسم بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) توسط معاون خدمات شهری شهرداری تهران تشریح شد. بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام‌خمینی(ره) همزمان با روزهای‌ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود؛ مراسمی که در سال آینده نیز همزمان با ‌ماه‌ مبارک رمضان برگزار خواهد شد؛ از این ‌رو شاهد فضایی معنوی‌تر در این روزها خواهیم بود. بنابراین شهرداری تهران با تکیه بر مناسبت‌های‌ ماه مبارک در تلاش است تا برنامه‌های بیست‌ونهمین سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی را برگزار کند.

مجتبی یزدانی با اشاره به همزمان‌شدن ‌ماه مبارک رمضان و ایام رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌گوید: «این دومین سالی‌است که مراسم ارتحال در ‌ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و سال آینده نیز مراسم ارتحال در ‌ماه رمضان برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه مراسم ارتحال در‌ ماه مبارک رمضان است، قاعدتا برنامه‌های پیش‌‌بینی‌شده نیز بر اساس همین ‌ماه انجام خواهد گرفت؛ به‌طوری که اصل مراسم 3ساعت قبل از افطار در روز 14خرداد‌ماه برگزار می‌شود و تا ساعت20 ادامه خواهد داشت. بر همین اساس و طی هفته‌های گذشته جلسات متعددی از سوی معاونت خدمات شهری با سایر معاونت‌ها و مناطق برگزار شد و وظایف هر یک از مناطق، سازمان‌ها، ادارات مشخص شده است.

قرار است مناطق 2، 4، 5، ‌7، 8، 9، 10، 11، 13، 14، 15، 16، 17 و 22 در بحث نظافت و نگهداشت محوطه مراسم همکاری کنند و مناطق، 3، 6، 12، 18و 21 پذیرایی و خدمات غذایی و افطار و سحر زائران مرقد مطهر حضرت امام(ره) را به‌عهده بگیرند. قرار است دیگر مناطق شهرداری تهران هم هرکدام بخشی از خدمات دیگری که در اختیار زائران است را به ‌عهده بگیرند. نگهداشت مسیرهای منتهی به حرم بر عهده منطقه19 شهرداری تهران است. برگزاری مراسم بزرگداشت ارتحال در محدوده جماران بر عهده منطقه یک و همچنین برپایی مراسم بزرگداشت در محدوده حرم‌عبدالعظیم‌حسنی(ع) بر عهده منطقه20 شهرداری است.



استقرار 3هزار تانکر 20هزار لیتری

هم‌اکنون مجموعه مرقد مطهر حضرت امام(ره) آماده میزبانی از شهروندان سراسر کشور است. کل محدوده منطقه حرم ‌مطهر پاکسازی شده ‌است و نظافت، رفت‌وروب، علف‌کشی، حمل زباله، ضایعات، خاک و نخاله در این پهنه صورت گرفته است.

در کنار این خدمات به دلیل مصادف‌بودن ایام سوگواری امام راحل با روزهای داغ خرداد، 3هزار تانکر 20هزار لیتری هم برای تأمین آب مورد نیاز در این پهنه مستقر شده‌است تا زائران و سوگواران حرم مطهر امام دچار مشکل نشوند.



نصب 400مترمربع چادر به منظور پذیرایی از زائران

حرم مطهر امام خمینی(ره) اگرچه برای اسکان بسیاری از زائران آمادگی کامل دارد اما استقبال گسترده مردم و حضور تعداد زیاد آنان در مراسم شکوهمند بیست‌ونهمین سالگرد رحلت امام باعث شده که شهرداری تهران برای اسکان زائران خدماتی جدید در نظر بگیرد. علاوه بر شبستان‌ها و رواق‌های متعدد در حرم مطهر، 400مترمربع چادر برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده‌است. همچنین 60هزار بطری آب معدنی و 60هزار پکیج پذیرایی در زمان افطار توسط بسیج شهرداری تهران بین زائران حرم مطهر توزیع خواهد شد. بر اساس تمهیدات پیش‌بینی‌شده، پذیرایی از زائران استانی نیز توسط آستان در داخل اتوبوس‌ها انجام خواهد گرفت.

در کنار فعالیت‌های استقرار و خدمات‌رسانی عمومی قرار است اقدامات فرهنگی گسترده‌ای نیز به اجرا درآید. 3پردیس فرهنگی با عناوین «امام و مردم»، «سبک زندگی امام» و «امام و قرآن» در قالب برنامه‌های فرهنگی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در نظر گرفته شده‌است.

آماده‌سازی فضای شهری و همچنین بهشت زهرا(س) در آستانه بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) اقدام دیگری است که شهرداری تهران نسبت به اجرای آن تلاش گسترده‌ای را در پیش گرفت. در این زمینه کار با محوریت سازمان زیباسازی انجام شد و طی روزهای منتهی به 14خرداد، بنرهای مراسم در سطح شهر و بهشت‌زهرا(س) نصب شد. برنامه‌های مناطق 22گانه شهرداری تهران در مراسم ارتحال امام(ره) در کنار فعالیت‌های خدمات‌رسانی عمومی، از دیگر محورهای فعالیت شهرداری برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم بیست‌ونهم است. هویت‌بخشی سیمای بصری شهر با استفاده از ظرفیت تبلیغی موجود در مناطق، با پیام‌های فرهنگی متناسب با ایام ارتحال، برگزاری نشست‌های معرفی و سخنرانی با محوریت گفتمان و ابعاد شخصیتی امام‌خمینی(ره) و برپایی نمایشگاه عکس و پوستر با عنوان «امام دل‌ها» در سرای محلات، ازجمله برنامه‌هایی‌است که در سطح شهر تهران و همزمان با برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام برگزار می‌شود.

اجرای فعالیت‌های دینی و برنامه‌های سلامت، از دیگر اقداماتی‌است که در مراسم ارتحال حضرت‌امام(ره) صورت می‌گیرد و در این حوزه نیز ظرفیت اداره کل خدمات شهرداری تهران، سازمان ورزش، اداره کل امور بانوان، شرکت شهر سالم و... به ‌کار گرفته شده‌است.



نخستین مرکز کنترل ترافیک در بهشت‌زهرا(س)

قرار است مراسم ارتحال از فردا راس ساعت16 در حرم مطهر حضرت امام(ره) آغاز شود. این مراسم با حضور گسترده مسئولان و مردم آغاز می‌شود و پیش از افطار و تا ساعت20 ادامه خواهد داشت. سازمان بهشت‌زهرا(س) نیز برای خدمات‌رسانی به زائران حرم مطهر حضرت امام(ره) برنامه‌های گسترده‌ای در دستور کار دارد. بازسازی و مرمت 2هزار چشمه سرویس بهداشتی، استقرار 25دستگاه ماشین برقی برای انتقال زائران، استقرار 20ایستگاه اطلاع‌رسانی با عنوان «از من بپرسید»، نصب و راه‌اندازی 42دستگاه مه‌پاش پرتابل و ثابت، راه‌اندازی اپلیکیشن مسیریابی زائران روح‌الله برای محوطه حرم و راه‌اندازی نخستین مرکز کنترل ترافیک در سازمان بهشت‌زهرا(س) ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در این سازمان است.
 کاهش سرفاصله حرکت قطارها همه خدمات به مناسبت ارتحال حضرت‌امام(ره) در محدوده بهشت زهرا(س) و محدوده مرقدمطهر صورت نمی‌گیرد بلکه بخش مهمی از خدماتی که ارائه می‌شود، در سطح شهر تهران خواهد بود.

برنامه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم ارتحال امام(ره) برنامه‌ای گسترده‌ است. در این زمینه از ظرفیت حمل‌ونقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) استفاده خواهد شد؛ بنابراین با توجه به اینکه امشب نخستین شب قدر برگزار می‌شود، تمهیداتی نیز برای جابه‌جایی شهروندان تهرانی انجام شده ‌است و خطوط 1، 2، 3 و 4مترو تا ساعت 6صبح فردا 14خردادماه، آماده ارائه خدمات خواهند بود. همچنین فردا (14خردادماه) شرکت متروی تهران سرفاصله حرکت قطارها در خط یک را از ساعت 16 تا 21 از 7 به 4دقیقه کاهش می‌دهد. این فواصل در خط2 به 6دقیقه، در خط3 به 9دقیقه و در خط7 به 4دقیقه کاهش می‌‌یابد تا زائران برای تردد در این روز، مشکلی نداشته باشند. همچنین سرویس‌دهی تا ساعت برگشت مسافران در خطوط مترو تداوم خواهد داشت.

برای فردا (14خرداد)‌ فقط از ظرفیت شرکت مترو استفاده نخواهد شد. جز شرکت مترو تهران از ظرفیت تاکسیرانی و اتوبوسرانی هم استفاده می‌شود؛ به‌طوری‌که 100دستگاه تاکسی برای جابه‌‌جایی زائران در 4مسیر ازجمله بهشت‌زهرا(س) ـ میدان شهدا، پل شهید صنیع‌خانی ـ سه‌راه باقرشهر و بلوار سعادت پیش‌بینی شده‌است. این در حالی‌است که 20دستگاه سواری نیز برای انتقال گمشدگان اختصاص یافته است.

خدمات‌رسانی اتوبوسرانی نیز در روز 14خرداد به صورت ویژه انجام خواهد شد. فردا تمهیداتی برای جابه‌جایی مسافران در عصر پیش‌‌بینی شده؛ ضمن اینکه تعدادی از اتوبوس‌های در اختیار ارگان‌ها نیز برای انتقال شهروندان تهرانی به مراسم ارتحال پیش‌بینی شده‌است. توجه به سلامت زائران حرم مطهر و خدمات‌رسانی پزشکی به آنان بخش دیگری از خدمات گسترده شهرداری به مناسبت بیست‌ونهمین سالگرد رحلت امام راحل است. شرکت شهر سالم یک بیمارستان صحرایی در جوار ستاد برگزاری مراسم مستقر می‌کند و به خدمات‌رسانی خواهد پرداخت. 10آمبولانس نیز از طریق شرکت شهر سالم در این مکان مستقر خواهد شد.



استقرار 500نیروی عملیاتی سازمان آتش‌نشانی

به سنت هرساله، آتش‌نشانان قهرمان هم در مراسم سالگرد حضرت امام(س) حضور خواهند داشت. 500نیروی عملیاتی سازمان آتش‌نشانی در زمان برپایی مراسم سالگرد در اطراف حرم مستقر خواهند شد. همچنین 220دستگاه خودروی عملیاتی در 150نقطه از محدوده حرم مطهر و سازمان بهشت‌زهرا(س) برای تأمین ایمنی مراسم حضور می‌یابند. یگان حفاظت شهرداری نیز با 350نیرو و 35دستگاه موتورسیکلت و تعدادی خودرو در محوطه برگزاری مراسم مستقر می‌شود. همچنین بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته با پلیس راهور قرار است مشکلات ترافیک در خیابان‌ها و بزرگراه‌های منتهی به حرم مطهر زیر نظر پلیس خدوم باشد تا ترافیک، کاهش یابد و تسهیل در حمل‌ونقل خیابان‌ها و معابر پیرامونی حرم صورت گیرد.




حرم مطهر امام خمینی(ره) اگرچه برای اسکان بسیاری از زائران آمادگی کامل دارد اما استقبال گسترده مردم و حضور تعداد زیاد آنان در مراسم شکوهمند بیست‌ونهمین سالگرد رحلت امام، باعث شده که شهرداری تهران برای اسکان زائران خدماتی جدید در نظر بگیرد. علاوه بر شبستان‌ها و رواق‌های متعدد در حرم مطهر، 400مترمربع چادر برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده‌است

این خبر را به اشتراک بگذارید