• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18848
+
-

300 مالخر را در خلازیر دستگیر کردیم

گفت و گو با رئیس پلیس پایتخت درباره پاکسازی هرندی، خلازیر و آرامستان پایتخت

300 مالخر را در خلازیر دستگیر کردیم

حمیدرضا بوجاریان|خبرنگار:

انتظارهای زیادی از پلیس پایتخت برای برطرف کردن مشکلات و مسائل امنیتی تهران، این کلانشهر کشور می‌رود. مراکز مختلف طبقه‌بندی شده و حساس و جمعیت رو به رشد سبب شده است‌ درصد وقوع جرائم در این ابرشهر بسیار بالا باشد. از این رو، مشکلاتی در برخی محله‌ها وجود دارد که نیازمند رسیدگی خاص به آنها هستیم. در گپ‌وگفتی کوتاه با سردار «حسین رحیمی» درباره برخی مشکلات در تعدادی از محله‌های پایتخت سر صحبت را باز کردیم و او نیز درباره اقدامات نیروهای خود در برخورد با متخلفان سخن گفت و از امکاناتی که پلیس برای ایجاد امنیت به آن نیاز دارد، صحبت کرد.
    
یکی از مسائلی که مردم پایتخت منتظر برطرف کردن آن هستند، مسئله محله‌هایی مانند شوش و هرندی است. شما عزمی جدی درباره برخورد با معتادان متجاهر اتراق کرده در این محله‌ها دارید. اهالی این محله‌ها تا چه زمانی باید شاهد حضور این دسته از معتادان در نزدیکی محله زندگی‌شان باشند؟ 

پلیس پایتخت مدتی است طرح برخورد با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر را در پایتخت شروع کرده است. مردم شهادت خواهند داد که مدتی است تعداد معتادان متجاهر در بزرگراه‌ها و مراکز مهم کم شده و این ناشی از دستگیری این افراد از سوی نیروی انتظامی است. تأکید کرده‌ام که محل‌های پاتوق معتادان متجاهر شناسایی شود و اکنون در محله‌هایی مانند شوش، هرندی و میدان خراسان دستگیری‌های وسیعی انجام و معتادان متجاهر زیادی به کمپ‌ها و مراکز نگهداری که از سوی دستگاه‌های مسئول پیش‌بینی شده، منتقل شده‌اند. 

تعداد دستگیر‌شدگان چند نفر بوده است؟ 

براساس آماری که در اختیار دارم هزارو665 معتاد متجاهر و 422خرده‌فروش از سوی همکارانم دستگیر و به مراجع مربوط منتقل شده‌اند. 

اهالی محله‌های شوش و هرندی از وجود خانه‌هایی صحبت می‌کنند که در آن مواد به راحتی فروخته می‌شود و این خانه‌ها یکی از دلایل پاتوق شدن محله برای معتادان بوده است. تا زمانی که این خانه‌ها باشد معتادان دوباره برمی‌گردند. برای تعیین تکلیف این خانه‌ها چه تدبیری شکل گرفته است؟ 

تعدادی خانه در این محله‌ها شناسایی شده‌اند که باید به وضع آنها رسیدگی شود. تاکنون 198 خانه شناسایی شده است. در برخی از این خانه‌ها تا 100 نفر ساکن بوده و با افراد داخل این خانه‌ها که اغلب معتاد هستند، برخورد شده است. قرار است تعدادی از این خانه‌ها با همکاری شهرداری و قوه قضاییه تخریب شود چراکه به محلی برای اعمال خلاف قانون تبدیل شده‌اند. به جرئت می‌توان گفت که با اجرای این برنامه‌ها محل مصرف معتادان حرفه‌ای از بین رفته و محله کمتر از گذشته با آسیب حضور معتادان مواجه است. 

یکی از مسائلی که مورد نقد مردم و بسیاری از کارشناسان قرار دارد زمان کوتاه دوره بازپروری دستگیر‌شدگان است. آیا این امکان وجود دارد که دوره‌های بازپروری افزایش یابد؟ 

زمان بازپروری در دوره کنونی 3 ماه است. مذاکراتی انجام شد تا این دوره به 6 ماه افزایش یابد. مقدمات انجام این کار فراهم شده است و اکنون افراد دستگیر شده در دوره‌های بازپروری طولانی‌تری مورد درمان و رسیدگی قرار می‌گیرند. 

به تازگی شاهد هستیم مأموران راهور نیز با معتادان برخورد می‌کنند، این موضوع قانون است؟ 

نیروی انتظامی گشت‌های ضربت مبارزه با موادمخدر دارد. فعالیت این گشت‌ها از گذشته تاکنون مسبوق به سابقه است. به همه رده‌های انتظامی پایتخت حتی به مأموران راهور ابلاغ شده است که در صورت مشاهده معتادان متجاهر، این دسته از افراد را متوقف و با گشت‌های ضربت مبارزه با موادمخدر تماس بگیرند تا فرد دستگیر و به مراکزی که تعیین شده، منتقل شود. شهرداری هم گشت‌هایی دارد که در این طرح با نیروی انتظامی همکاری می‌کند. 

آیا این جدیت در مبارزه با مشکلات پایتخت معطوف به معتادان است یا تخلفات دیگر را هم شامل می‌شود؟ 

بی‌شک تخلفات دیگر از جمله سرقت و مالخری نیز از مسائلی است که به شکل جدی برای مبارزه با آن و دستگیری متخلفان در نیروی انتظامی برنامه داریم. به‌عنوان مثال در بخشی از محله خلازیر، افرادی دست به فروش وسایل سرقتی و مالخری می‌زدند. در طرحی ضربتی، این مکان از وجود مالخرها و افراد مسئله‌دار، پاک شده است. همه دلالان و فروشندگان اجناس سرقتی شناسایی و دستگیر شده و مأموران انتظامی در محل به‌ شکل کاملاً محسوسی حضور دارند. در طرح برخورد با آن دسته از متخلفان 300 نفر دستگیر و افرادی که برای فروش اجناس سرقتی به این محله مراجعه می‌کنند، بازداشت می‌شوند. 

این طرح مقطعی است؟ 

طرح دستگیری مالخرها در خلازیر مداوم و مستمر است و قرار نیست به‌ شکل مقطعی اجرا شود. 

سردار، یکی از مشکلات خاص پایتخت، وجود چادرهایی است که در اطراف حرم مطهر امام(ره) وجود دارد. همشهری محله چندین گزارش درباره معضلات ساکنان این چادرها منتشر کرده و به تازگی شاهد هستیم این چادرها جمع‌آوری شده است. آیا جمع‌آوری آن از سوی نیروی انتظامی انجام شده؟ 

تعداد چادرهایی که در اطراف حرم مطهر امام راحل وجود داشت 400 مورد بود. همه این چادرها جمع‌آوری شده است. در برخی از چادرهای برپا شده تخلفاتی رخ می‌داد که اکنون با طرحی که انجام شد، شاهد پاکسازی محله از چادرها و ساکنانشان هستیم. قول می‌دهم که سایر محله‌ها و کلونی‌هایی که در آن تخلف رخ می‌دهد و از نظر نیروی انتظامی آلوده است به سرعت و جدیت جمع‌آوری و پاکسازی شود. 

موفقیت مأموریت‌های نیروی انتظامی درگرو داشتن امکانات کافی در این نیرو است. آیا امکاناتی که اکنون در اختیار دارید پاسخگوی حجم مأموریت‌هایتان است؟

نوسازی و بازسازی پلیس زمینه‌ساز ارتقای آرامش و امنیت بخش‌های مختلف جامعه است. ما با حداقل‌هایی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مأموریت‌های محوله را انجام می‌دهیم. با تلاش ایثارگرانه این کار را می‌کنیم و منتظر نمی‌مانیم که امکاناتی در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد تا وظیفه‌مان را انجام بدهیم. بدون شک ارائه خدمات و امکانات بیشتر به پلیس می‌تواند خدمات و عملکرد این نیرو را در پایتخت برای ایجاد امنیت و افزایش احساس امنیت در جامعه بهبود ببخشد. ما انتظار داریم کلانتری‌هایی که گفته‌ایم و جانمایی کرده‌ایم از سوی مسئولان ساخته شود. همه نیازهای پلیسی پایتخت مشخص است و این مسئولان هستند که باید با تأمین اعتبار این امکانات را تهیه و در اختیار نیروی انتظامی بگذارند. 



شیطان بازار به تاریخ پیوست 

همه افرادی که از آنها سرقت می‌شد می‌دانستند برای پیدا کردن آن باید راهی کدام نقطه از تهران شوند. حتی مالباختگان شهر‌های دیگر هم این احتمال را می‌دادند که بتوانند اموال از دست رفته‌شان را در محله خلازیر و در شیطان بازارپیدا کنند. متأسفانه محله خلازیر به یکی از مراکز عمده خرید و فروش کالاهای مسروقه تبدیل شده بود و هیچ‌کس نمی‌توانست جلو فعالیت فروشندگان پرتعداد اموال مسروقه را بگیرد. این وضع چهره ناخوشایندی به خلازیر داده و کاسبان خوشنام آن را به دردسر انداخته بود. از طرفی آمار بالای جیب‌بری، خفتگیری و... افزایش یافته بود.

شیطان بازاراین روزها از رونق افتاده است. نیروی انتظامی در اقدامی جهادی تمام افرادی را که مخل امنیت مردم شده و چهره پایتخت را با خرید و فروش اموال مسروقه در ورودی جنوبی پایتخت مخدوش کرده بودند دستگیر کرده است. اکنون هیچ مالخر و سارقی نمی‌تواند برای جنس دزدیده شده به آسانی گذشته، خریدار پیدا کند. این اتفاق موجب شادی مردم در منطقه شده است. حضور مأموران انتظامی در خلازیر امنیت و آرامش را برای مردم به ارمغان آورده است از این رو قدردان تلاش نیروی انتظامی هستیم و امیدواریم دیگر مشکلات انتظامی و امنیتی محله نیز با قدرت و حضور جدی مأموران برطرف شود. 

مرتضی آقا محمدی / دبیر شورایاری محله نعمت‌آباد

این خبر را به اشتراک بگذارید