• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18846
+
-

قارچ‌های پوستی را از خود دور کنید

نگاه
قارچ‌های پوستی را از خود دور کنید


با فرا رسیدن روزهای گرم یکی از بیماری‌هایی که خیلی بیشتر به سراغ افراد می‌آید عفونت‌های قارچی است. از آنجا که معمولا قارچ‌ها، در محیط‌های گرم و مرطوبمانند استخرها و آرایشگاه‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند به پوست حمله کنند. آنهاآنقدر کوچک‌اند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، پس رعایت برخی نکات بهداشتی بسیار ضروری است.

 اما یکی ازشایع‌ترین علامت‌های عفونت‌های قارچی ضخیم‌شدن و تغییر رنگ دادن ناخن‌هاست. عفونت‌ها معمولا در اطراف(لبه) ناخن‌ها شروع به رشد می‌کند و درصورت عدم‌درمان، تمامی ناخن را دربر گرفته، سپس ناخن‌ها شکننده و زرد می‌شوند. ضمن اینکه ناخن پا و ناخن دست مستعد ابتلا به عفونت هستند که معمولا به شکل تغییر رنگ و سفت‌شدن و تخریب حاشیه‌های ناخن دیده می‌شوند. البته این اختلال بیشتر در ناخن پا شیوع دارد. در حدود 10درصد جمعیت بزرگسالان از عفونت قارچی ناخن رنج می‎برند.



چه عواملی باعث ایجاد عفونت‌های قارچی می‌شود؟

 این نوع از عفونت‌ها معمولا از یک عفونت قارچی پوستی در یک منطقه جمعی و مرطوب مانند استخرها، آرایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و... به فرد سرایت می‌کنند. اما برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند زمینه‌ساز این دسته از عفونت‌ها باشند مانند دیابت، پسوریازیس، گردش خون ضعیف و سیستم ایمنی ضعیف. به همین سبب توصیه‌ مهم این است که بعد از بیرون آمدن از استخر، سونا و مکان‌های جمعی و مرطوب، پاهای ‌خود را به‌طور کامل خشک کنید. علاوه بر آن در مکان‌های ذکر شده به هیچ عنوان پابرهنه راه نروید. یا حداقل روزی یک‌بار جوراب‌های خود را تعویض کنید.

 همچنین اگر ورزش می‌کنید یا به هر دلیلی از کفش کتانی استفاده می‌کنید و مشاغل پرتحرکی دارید، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچ ناخن، از پودرهای ضد‌قارچ در کفش یا جوراب‌تان استفاده کنید. از آنجا که قارچ ناخن معمولا دردناک نیست، خیلی از افراد به فکر درمان آن نمی‌افتند. اما لازم است بدانید نادیده گرفتن این عفونت قارچی که معمولا در انگشتان پاها دیده می‌شود، می‌تواند عوارض و عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. درمان عفونت‌های قارچی را پشت گوش نیندازید چرا که ممکن است عفونت وارد خونتان شود و سلامتی‎تان را تحت‌الشعاع قرار دهد.



علائم عفونت قارچی ناخن را بشناسید؟

ضخیم و شکننده هستند، کثیف به‌نظر می‎رسند، ناهموار و رگه‌رگه به‌نظر می‎رسند، از شکل طبیعی خارج شده‎اند، از نظر رنگ تیره‎تر هستند یا به زردی می‎زنند.
همچنین عفونت‌های قارچی ناخن می‎توانند سبب بروز درد در انگشتان دست و پا شوند و نیز ممکن است بوی ناخوشی از آنها متصاعد شود.



چگونه عفونت‌های قارچی را درمان کنیم؟

درمان عفونت قارچی ناخن ممکن است فرایندی طولانی مدت و پرهزینه باشد. داروهای ضد‌قارچ در اشکال خوراکی، پمادهای موضعی و درمان‎های جایگزین در دسترس است. کرم‎ها و پمادهای غیرنسخه‎ای نیز در بازار وجود دارد اما کارایی و اثربخشی آنها در این مورد اثبات شده نیست. داروهای موضعی ضد‌قارچ ناخن می‎توانند عفونت‎های قارچی ناخن را پاکسازی کنند اما اغلب اوقات قادر به معالجه کامل عفونت نیستند. حتی در برخی موارد شدید، این احتمال هست که پزشک برداشتن کامل ناخن را در دستور کار قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید