• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1879
+
-

مهار آتش‌سوزی در تالاب میقان

تالاب
مهار آتش‌سوزی در تالاب میقان

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مرکزی از مهار آتش‌سوزی در تالاب کویری میقان خبر داد وگفت که این آتش‌سوزی که از ساعات اولیه بامداد دیروز آغاز شده بود پس از 16ساعت مهار شد.

سعید فرخی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تالاب کویری میقان اراک که یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر و تحت حمایت زیست‌محیطی است ساعت 12شامگاه پنجشنبه گذشته طعمه حریق شد و به‌دلیل باتلاقی بودن منطقه، امکان حضور نیروهای اطفای حریق از طریق زمینی وجود نداشت و به همین دلیل برای مهار آتش، هواپیمای آبپاش درخواست شد و سرانجام از ظهر دیروز هواپیمای آبپاش با حضور در منطقه و با 5پرواز مستمر توانست شعله‌های آتش را در سطح نیزارهای تالاب میقان مهار کند.  این مسئول محلی با اعلام اینکه در این آتش‌سوزی 50هکتار از پوشش گیاهی تالاب به‌طور کامل سوخت، تصریح کرد: دلایل بروز آتش‌سوزی در دست بررسی است و هنوز خسارات زیست‌محیطی ناشی از آتش‌سوزی برآورد نشده است.

به گفته فرخی، دود غلیظ و بزرگ ناشی از این آتش‌سوزی روز گذشته شاخص‌های کیفیت هوای اراک را نیز بالا برد و موجب تشدید آلایندگی هوای این کلانشهر شد. 

پیش از مهار آتش‌سوزی در تالاب میقان، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اعلام اینکه در فصل سرما قرار داریم و آتش‌سوزی نمی‌تواند طبیعی باشد، گفت: علت آتش‌سوزی در دست بررسی است.

 رضا میرزایی تأکید کرد: با آنکه آتش‌سوزی بخش بسیار اندکی از تالاب را فرا گرفته اما این حادثه در قسمتی از تالاب به وقوع پیوسته که دارای عمق کم است و به همین دلیل امکان تردد خودرو یا حرکت با قایق وجود ندارد و همین شرایط، کار خاموش کردن آتش را سخت‌تر کرده و برای مهار آتش، بالگرد درخواست شده است. وی درباره تأثیر آتش بر پرندگان مهاجر هم گفت: زیستگاه پرندگان مهاجر فاقد پوشش گیاهی و دور از محل وقوع آتش است و خطری این پرندگان را تهدید نمی‌کند.

میرزایی با اشاره به اینکه تالاب میقان در فاصله 7کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به خشک شدن اکثر تالاب‌های مرکزی کشور، هم‌اکنون تالاب میقان یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر کشور یوده و سالانه پذیرای تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر است. در سال‌جاری هم حدود 12هزار درنا، 4هزار غاز معمولی، انواع اردک‌ها و سایر پرندگان برای زمستان‌گذرانی در این تالاب فرود آمده‌اند.  معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به‌وجود بزرگ‌ترین معدن سولفات سدیم کشور در داخل تالاب میقان گفت: ورود پساب تصفیه خانه این معدن به تالاب میقان باعث رشد نی و ایجاد نیزار در بخشی از تالاب شده است.

همزمان با وقوع آتش‌سوزی در تالاب میقان، حسین آخانی، استاد زیست شناسی دانشگاه تهران هم در فضای مجازی نوشت: «آتش‌سوزی نتیجه تبدیل یک تالاب شور بزرگ به یک تالاب کوچک شیرین با کمک فاضلاب است. میقان هرگز نیزار نبوده است. براین اساس انتظار می‌رود با برداشتن سدهای آبخیزداری و بستن چاه‌ها حقابه میقان بازگردد و دیگر شاهد وقوع اتفاقاتی از این دست نباشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید