• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18789
+
-

دور زدن چالش‌ها فقط با دو چرخ

دوچرخه سواری
دور زدن چالش‌ها فقط با دو چرخ

سیدمحمد فخار|خبرنگار:

امروز ۱۳ خرداد (3ژوئن) روز جهانی دوچرخه نام گرفته و در کشورهای مختلف دنیا تلاش می‌شود برای توسعه هرچه بیشتر این حمل ونقل پاک قدم‌های عملی برداشته شود. در کشور ما هم 2سال است که حرکت‌های جدی برای ترویج دوچرخه آغاز شده است. اگر چه توسعه استفاده از دوچرخه هیچگاه نتوانسته همپای خودرومحوری پیش برود اما هنوز جسته و گریخته چراغ دوچرخه را روشن نگه می‌دارند. ایجاد مسیرهای مخصوص عبور دوچرخه در تهران عمری 10ساله دارد و منطقه 8تنها منطقه شهری است که در این عرصه حرفی برای گفتن دارد. در یک برهه زمانی 2ساله در منطقه 8تهران به‌عنوان منطقه آزمایشی، بیش از 100کیلومتر مسیر دوچرخه سواری با هزینه‌های فراوان احداث شد که پس از این دوره، به‌علت استقبال اندک شهروندان، ادامه نیافت.

محمد درویش، کارشناس محیط‌زیست در این‌باره می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل ما در ایران طی 3سال گذشته این بوده که مجبور بودیم به بسیاری از مدیرانی که در جایگاهی به نام شهرداری قرار گرفته بودند الفبای رهبری شهری را توضیح دهیم درحالی‌که شهرداران خود باید در زمینه طراحی و توسعه شهر براساس آموزه‌های زیست‌محیطی پیشگام باشند. متأسفانه شهرداران «خودرومحوری» را مورد توجه و تمرکز قرار دادند و به تعداد سازه‌هایی مثل بزرگراه، تونل، پل و تقاطع غیرهمسطح افتخار می‌کنند و درحقیقت با این عملکرد به‌خودرومحوری چراغ سبز نشان می‌دهند. این مدیران شهری با این عملکرد خود اعلام می‌کنند که تا چه حد آدم‌های اشتباهی برای این پست‌ها هستند بنابراین بزرگ‌ترین مانع در ترویج دوچرخه‌سواری، مدیرانی هستند که خودرومحوری را الگوی مدیریت خود قرار دادند. به گفته درویش، اگر در حوزه شهری، صاحب رهبران و مدیرانی باشیم که متخصص حوزه شهری هستند و خودشان مانند نصایح‌شان زندگی می‌کنند بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. نباید فراموش کنیم که نمی‌توان مردم را فریب داد چون آنان می‌بینند که شهردار وین از مترو استفاده می‌کند و استاندار یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌های اتریش کارت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی دارد و هرگز سوار خودروی شخصی نمی‌شود. همچنین مارک روته نخست‌وزیر هلند، بوریس جانسون - وزیر امور خارجه انگلیس و امانوئل مکرون - رئیس‌جمهور فرانسه - پیوسته با دوچرخه تردد می‌کنند.

راه‌اندازی سیستم هوشمند دوچرخه اشتراکی

سیستم هوشمند دوچرخه اشتراکی ادارات راه‌اندازی شد. با افتتاح این سیستم کارمندان شهرداری تهران برای ترددهای روزانه خود از دوچرخه استفاده می‌کنند. در فاز اول این طرح سیستم هوشمند دوچرخه اشتراکی در 123ساختمان ناحیه شهرداری مناطق، معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و ساختمان‌های شهرداری مناطق راه‌اندازی می‌شود. بر این اساس، 492جایگاه دوچرخه (رَک) در 123ساختمان ناحیه و 264جایگاه نیز در ساختمان‌های معاونت حمل و ترافیک و شهرداری مناطق نصب می‌شود. تمام دوچرخه‌ها از نوع 3دنده هستند که برای معابر شیب دار هم مناسبند، همچنین سیستم هوشمند این دوچرخه‌ها کاملاً ایرانی است.

راه‌اندازی 35خانه دوچرخه در شرق

درحالی‌که طی روزهای اخیر خبرهای جدیدی از راه‌اندازی خطوط دوچرخه در شهر تهران شنیده می‌شود و دیروز عصر در پارک لاله هم رک‌های جدید دوچرخه راه‌اندازی شد، از منطقه 8خبر می‌رسد که شهرداری برای نخستین بار از دوچرخه‌های برقی در حمل‌ونقل شهروندان استفاده می‌کند. در این طرح با همکاری یک شرکت دانش بنیان ایرانی، بخشی از دوچرخه‌های منطقه برقی می‌شوند تا سهولت استفاده از آن، شهروندان را به دوچرخه سواری تشویق کند. با تجهیز خانه‌های دوچرخه شرق تهران به دوچرخه‌های برقی، شهروندان می‌توانند با کمتر از 50متر پیاده‌روی به نخستین خانه دوچرخه دسترسی پیدا کنند و طی 2 کیلومتر مسافت دوچرخه‌سواری به یکی از ایستگاه‌های مترو یا بی‌آرتی سطح منطقه برسند. استفاده از این دوچرخه‌ها در مسافت‌های کوتاه و تا 15دقیقه‌ رایگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید