• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18756
+
-

بازگشت از باکو

بازگشت از باکو

محسن محمود‌صفری| جمهوری آذربایجان برای اینکه در مسابقات جهانی و المپیک صاحب مدال شود دست به کار عجیبی زد. آنها با جذب نخبگان ورزش کشورهای دیگر توانستند طی سالیان گذشته مدال‌های رنگارنگی را کسب کنند. ولی به یکباره افت قیمت منات واحد پولی این کشور در برابر ارزهای خارجی  تمام معادلات را برهم زد و ورزشکاران ماه‌هاست که حقوقی دریافت نکرده‌اند و غالبا به کشورشان بازگشته‌اند.
  مدال‌آوران ایرانی جمهوری آذربایجان
سامان طهماسبی، میلاد بیگی و صباح شریعتی ایرانی‌هایی هستند که توانستند برای جمهوری آذربایجان مدال‌های جهانی و المپیک کسب کنند. طهماسبی در رشته کشتی توانست مدال‌های نقره و برنز جهان را کسب کند و بعد ازناکامی در مسابقات المپیک ریو ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشت و به ایران بازگشت. میلاد بیگی تکواندو کار ایرانی الاصل جمهوری آذربایجان که موفق به کسب مدال برنز المپیک ریو شد دیگر ورزشکاری است که برای کشورجمهوری آذربایجان مسابقه می‌دهد. بیگی علاوه بر مدال برنز المپیک موفق به کسب مدال طلای بازی‌های اروپایی شده است. صباح شریعتی کشتی‌گیر فرنگی‌کار جمهوری آذربایجان که اصلیتی سنندجی دارد و از سال2014 برای جمهوری آذربایجان مسابقه می‌دهد. مدال برنز المپیک ریو و مدال نقره بازی‌های اروپایی جز افتخارات شریعتی محسوب می‌شود. همچنین در حال حاضر سرمربی‌گری تیم‌ملی تکواندو جمهوری آذربایجان را رضا مهماندوست برعهده دارد.

  صباح شریعتی: پول بدهند، ندهند دیگر برایم مهم نیست
با افت قیمت نفت، جمهوری آذربایجان شرایط جدیدی را تجربه کرد.آنها که به‌دلیل میزبانی مسابقات بزرگی همچون مسابقات فرمول وان، بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی کشورهای اروپایی متحمل هزینه‌های سنگینی شده بودند نتوانستند پس کاهش قیمت نفت میزبانی مسابقات بزرگی را برعهده بگیرند. به‌دلیل شرایط بد مالی اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ورزشی آنها نیز به حالت تعلیق درآمده است و غالبا اعزام‌های آنها نیز به‌دلیل شرایط بد مالی لغو می‌شود. صباح شریعتی درباره شرایط موجود در جمهوری آذربایجان به همشهری‌ورزشی می‌گوید: «اوضاع اصلا خوب نیست هنوز نتوانسته‌ایم جوایزمان را بگیریم. من که از شرایط خسته شدم و در حال حاضر در ایران هستم و تمریناتم را شخصا پیگیری می‌کنم. بارها اعتراض کرده‌ایم ولی ترتیب اثر نداده‌اند حتی قبل از مسابقات جهانی پاریس تهدید کردیم که به مسابقات نخواهیم رفت ولی با وعده وعید ما را به مسابقات فرستادند و در عمل اتفاق خاصی رخ نداد. شرایط حالا به گونه‌ای شده که اگر مسابقات مهمی در پیش باشد یک هفته اردو برگزار می‌کنند و تیم راهی مسابقات می‌شود و دیگر خبری از اردوهای منظم و طولانی مدت نیست.» شریعتی درباره تصمیمش برای آینده به همشهری‌ورزشی گفت: «می‌خواهم تا المپیک توکیو دیگر کار با حواشی نداشته باشم برایم مهم نیست پول بدهند یا ندهند می‌خواهم تمریناتم را بصورت جدی پیگیری کنم تا به مدال جهان و المپیک برسم. حالا جایزه‌ام را دادند بهتر ندادند هم من باید مدال‌هایم را بگیرم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید