• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18721
+
-

پزهای خاموش تاکسی‌ها

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری: یک چهارم زنجانی‌ها زنجان‌کارت دارند

شهر
پزهای خاموش تاکسی‌ها




 زهرا هادی‌لو| زنجان - خبرنگار:


 استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات مهم در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود، شهرداری‌ها سعی دارند با ارائه خدمات ارزان‌قیمت شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کنند، با این حال هنوز استفاده از خودروی شخصی و ایجاد ترافیک به‌خصوص در کلان‌شهرها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. 

وضعیت حمل و نقل عمومی در زنجان شاید در نگاه اول از نظر کیفیت راضی‌کننده نباشد اما از نظر کمیت توانسته در چند سال اخیر تا حدودی باری از دوش ترافیک زنجان بردارد. تاکسی‌های  زرد رنگ یکی از وسایل نقلیه پر طرفدار در شهرها محسوب می‌شوند؛ اما جابه‌جایی مسافر با تاکسی‌ها در شهر زنجان خود حکایتی شنیدنی دارد. بعد از این‌که شهرداری طرح زنجان‌کارت را اجرایی کرد تا خدمات عمومی از قبیل استفاده از اتوبوس، تاکسی، شهربازی را در قالب یک کارت درآورد اما هنوز مردم شهر به این موضوع عادت ندارند.

استقرار پزها در تاکسی‌ها یکی از کارهایی بود که شهرداری زنجان برای استفاده از زنجان‌کارت و حل مشکل پول خرد انجام داد اما ثمره‌ای نداشت. از سوی دیگر زمزمه‌های افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در شهر شنیده می‌شود و به گفته«سید اسماعیل موسوی» سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری پیشنهاد افزایش 16 درصدی کرایه‌ها به شورای شهر ارسال شده است.گفت گوی همشهری را با وی می‌خوانید.

چرا شهروندان زنجانی رغبت کمی برای استفاده از پزهای تاکسی‌ها از خود نشان می‌دهند؟

در ابتدا باید بگویم یک چهارم مردم زنجان این کارت را دارند که بیشتر آن‌ها برای اتوبوس از آن‌ها استفاده می‌کنند و تمایلی ندارند از آن برای تاکسی بهره‌برداری کنند. از طرفی بیشتر پزهای مستقر در تاکسی‌ها این قابلیت را ندارند که از دیگر کارت‌های بانکی استفاده شود و همین مساله موجب شده است شهروندانی که زنجان‌کارت ندارند از پزهای تعبیه شده در تاکسی‌ها استفاده کنند.

به نظر شما راهکار حل  این مساله  چیست؟

باید فرهنگ استفاده از زنجان‌کارت در شهر جا بیفتد. در جلسه‌ای که با شرکت سیمرغ تجارت داشتیم قرار شد، 500 تاکسی نیز به دستگاه پز مجهز شوند.  چندی پیش نیز از شهردار خواسته‌ایم راهبردی اساسی برای حل این موضوع ابلاغ کند، همچنین این مشکل را به شورای شهر نیز منتقل کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه جامعی برسیم.

موضوع دیگری که در این میان وجود دارد، استقبال کم رانندگان تاکسی‌ها به استفاده از این دستگاه است، تا جایی که دستگاه‌های پز را از دید شهروندان پنهان می‌کنند، برای این چه راه‌حلی دارید؟

به دلیل این‌که نرخ کرایه تاکسی‌ها برای دارندگان و استفاده‌کنندگان از زنجان‌کارت کمی پایین‌تر از کرایه نقدی است، تاکسیرانان دوست ندارند پزهای خود را روشن کنند و ترجیح می‌دهند کرایه را به صورت نقدی دریافت کنند، به عبارتی دیگر سیاست تشویقی ما برای شهروندان در این قسمت نتیجه عکس می‌دهد. موضوع دیگری که در این میان وجود دارد این است که همواره تغییر در هر زمینه‌ای با مقاومت افراد روبه‌رو بوده است. تاکسیرانان فکر می‌کنند که اگر دستگاه پز در تاکسی‌های خود نصب کنند از آن‌ها مالیات اخذ می‌شود؛ در حالی‌که در واقعیت چنین نیست و بارها این موضوع به آن‌ها گفته شده است، برای همین مشکل پزهای تاکسی‌ها در شهر تاکنون حل نشده است.

آیا امسال نرخ کرایه‌ها افزایش خواهد یافت؟ 

قطعا این اتفاق خواهد افتاد. به شورای شهر نیز پیشنهاد افزایش کرایه تا سقف 16 درصد را داده‌ایم.

این افزایش بر اساس چه معیاری است؟

3 معیار برای این کار داریم، نخست افزایش بهای لوازم یدکی خودروهاست که تا سقف 15 درصد گران شده است، موضوع دیگر افزایش  17 درصدی حقوق کارمندان و کارگران است، مردم فکر می‌کنند که این موضوع شامل رانندگان تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نمی‌شود، در حالی‌که این رانندگان سرمایه خود یعنی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها را برای کار مورد استفاده قرار می‌دهند و روا نیست که حقوق آنان افزایش پیدا نکند. معیار نهایی نیز به افزایش نرخ تورم برمی‌گردد، با احتساب همه این موارد در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد افزایش 16 درصدی نرخ کرایه را به شورای شهر ابلاغ کنیم.

هنوز در شهر تاکسی‌های فرسوده اقدام به مسافرکشی می‌کنند، چه راهکاری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دارید؟

در این خصوص نیز حرف و حدیث زیاد است، برای نوسازی تاکسی‌های تاکسیرانان می‌توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند، چرا که دیگر مثل گذشته تاکسی فرسوده تعویض نمی‌شود، از سویی نیز به دلیل این‌که سود این وام ‌ها 18 درصد است بسیاری از تاکسیرانان از پس بازپرداخت آن برنمی‌آیند و ترجیح می‌دهند با خودرو فرسوده خود مسافرکشی کنند، چرا که قیمت تمام شده خودرو در بسیاری از موارد بالای 40 میلیون تومان تمام می‌شود. با این حال در پی این هستیم که تعدادی از ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم و تاکسی‌هایی مانند ال 90، تیبا، آریو را به این ناوگان اضافه کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید