• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18713
+
-

چشم «صالحیه» به آسمان

تنها تالاب موجود در استان البرز در انتظار تامین حقابه و بارندگی است

فتانه احدی|کرج-خبرنگار:

قرار بود پس از رسیدن به مقصد، تالاب به چشممان بیاید، اما آنچه پیش رویمان خودنمایی کرد، فقط خاطره‌ای از تالاب بود؛ بی‌نام‌ونشان. تالاب صالحیه، تنها تالاب استان البرز است که در روستای صالحیه نظرآباد در 63 کیلومتری کرج  قرار گرفته   و آب ورودی به آن مربوط به رودخانه کردان است. وسعت این تالاب و زمین‌های باتلاقی اطراف آن روزگاری بیش از ۱۰‌هزار هکتار بود که در نتیجه کانال‌کشی‌های محدوده آبریز تالاب و استفاده از آب رودخانه کردان برای کشاورزی در تابستان خشک شد. البته اسفند سال گذشته گروه حامیان تالاب، اداره حفاظت محیط‌زیست و آب منطقه‌ای البرز به تالاب صالحیه جان دوباره دادند، اما همه این فعالیت‌ها هم نتوانست صالحیه را به روزگار پرآبی برگرداند.  مسیر تالاب به جز چند تابلو کوچک، نشانه دیگری ندارد. همین‌ها هم در جای درستی نصب نشده است. به همین دلیل به جز با راهنمایی محلی‌ها نمی‌شود تالاب را پیدا کرد. بالاخره بعد از گذر از فرودگاه آزادی، تالاب صالحیه خودنمایی می‌کند؛ اندک آبی به جانش ریخته شده است و سرنوشتش معلوم نیست.  مدیرکل حفاظت و محیط زیست البرز   امیدوار است و به همشهری می‌گوید: محل تامین آب تالاب، آب‌های سطحی و رودخانه کردان و زیاران است که در صورت بارش مناسب تا نیمه‌های تابستان وضع تالاب را تثبیت می‌کند. فردین حکیمی با وجود این توضیح می‌دهد: این تالاب مدت کمی است آبگیری شده و هنوز متولی خاصی ندارد. متاسفانه در سال‌های اخیر صالحیه کارکرد خود را به عنوان یک تالاب از دست داده است و یکی از کانون‌های ریزگرد تلقی می‌شود.

او با بیان اینکه مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های زیست‌محیطی می‌تواند تالاب را زنده کند، می‌افزاید: چرای بی‌رویه دام و شتر در منطقه از مواردی است که حیات تالاب را تهدید می‌کند. این موضوع موجب تخریب پوشش گیاهی و درختچه می‌شود و در نتیجه باید منتظر بروز شوره‌زار و انتشار گرد وغبار بود.
مدیرکل حفاظت و محیط زیست البرز پیگیری برای رهاسازی آب از رودخانه‌های کردان و زیاران و تخصیص اعتبار برای تامین نیاز آبی تالاب را از اقداماتی می‌داند که برای احیای تالاب در دستور کار قرار گرفته است. جلال یکه‌فلاح،  از حامیان تالاب که عضو شورا و دهیار پیشین صالحیه بوده است، هم در این باره به همشهری می‌گوید: سال‌ها پیش، تصمیم گرفتیم گروهی را برای حفاظت از تالاب تشکیل دهیم. این فعالیت‌ محیط‌زیستی مورد توجه فرمانداری و محیط‌زیست قرار گرفت و ما به قدری فعالیت خود را گسترش دادیم تا در نهایت حدود 200 نفر در گروه حامیان تالاب برای حفاظت از تالاب اقدام کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید