• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18605
+
-

کودکان، کارگران تکدی‌گری شهر تهران

یادداشت
کودکان، کارگران تکدی‌گری شهر تهران

قربان نجفی‌| بازیگر سینما و تلویزیون:

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایم در تهران بچه‌ها هستند، بچه‌هایی که سر چهارراه‌ها دور خودروها می‌چرخند. کاش قانونی تصویب می‌شد تا دیگر از این بچه‌ها سوء‌استفاده نشود. این بچه‌ها کارگران تکدی‌گری شهر تهران هستند. منظورم از تصویب قانون، قانونی نیست که بساط آنها را جمع کنیم و مثل همیشه صورت مسئله را پاک‌کنیم. منظورم از تصویب قانون احقاق حقوق این کودکان است. می‌خواهم تهران به گونه‌ای باشد که سر چهارراه‌ها و در ترافیک بزرگراه‌ها عذاب وجدان نداشته باشیم.

بارها دیده‌ام که در همین ترافیک بزرگراه‌ها و سر چهارراه‌ها یک کودک دو ساله بغل یک کودک هفت هشت ساله است. با دیدن این صحنه به شدت نگران می‌شوم. یکبار به یکی از مراکز مربوطه زنگ زدم و نشانی دقیق محل آن کودک را هم دادم اما متأسفانه هیچ‌گونه‌ ترتیب اثری داده نشد. روز بعد و روزهای بعد هم همان کودک را همانجا دیدم. این کودکان ممکن است تصادف کنند اما‌ کاری اساسی برای آنها نمی‌شود. این در حالی است که هیچ گناهی ندارند و به نوعی بچه‌های ما محسوب می‌شوند.

این کودکان را می‌توان هر ساعتی در خیابان‌ها دید. در تابستان و زمستان ساعت 12 شب، 2 صبح، 6 صبح یا 8 صبح هنگام رفتن به اداره... همه مشکلات تهران اعم از فقدان آسایش و آرامش و وجود انواع عوامل استرس‌زا که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف نهادینه شده است، یک طرف و کودکان‌کار هم یک طرف. این بچه‌ها جایشان در خیابان نیست. باید درس بخوانند و از حداقل رفاه عمومی برخوردار باشند. باید به فکر رفاه و سرپناهی برای این بچه‌ها بود. اگر این اتفاق بیفتد قلب مردم آرام‌تر می‌شود و بخش کوچکی از نارضایتی‌های عمومی، دست‌کم در ظاهر کمتر می‌شود. باور کنید که حل شدن این موضوع روی روح و روان مردم تأثیر دارد.

شما وقتی سر صحنه فیلمبرداری هستید یک گریمور با نوع رفتار و حرکات و نوع گریمش می‌تواند به شما آرامش القا کند. به همان اندازه همان گریمور پیش از آغاز فیلم می‌تواند شما را عصبی و ناراحت کند. همان‌قدر که برخورد گریمور در سینما مهم است موضوع کودکان در شهر هم اهمیت دارد. اگر سرچهارراه هنگام رفتن به محل کار، سرصبح بچه‌ای را ببینید که دست تکدی به سوی شما دراز کرده، حالتان گرفته می‌شود. اگر این معضل وجود نداشته باشد طبعاً با انرژی بیشتری در محل کارتان حاضر خواهید شد. موضوع کودکان‌کار و ساماندهی آنها تأثیر ویژه‌ای بر روحیه ساکنان و شهروندان تهران دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید