• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18588
+
-

پیشرفت در مذاکرات برجامی

موگرینی با مشتری‌های نفتی ایران وارد مذاکره شده است

سیاست خارجی
پیشرفت در مذاکرات برجامی

با اتمام مهلت ایران به اروپا برای ارائه بسته پیشنهادی تضمین‌کننده بهره مندی ایران از برجام، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: مذاکرات در این رابطه پیشرفت داشته و به‌صورت همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شخصا شروع به بازاریابی برای تضمین فروش نفت ایران کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی LCI فرانسه تصریح کرد: ما در یک زمینه پیشرفت داشته‌ایم و آن اجرای قانون اروپا در سال ۱۹۹۶ است که ما آن را مدرنیزه کرده‌ایم و به ما این اجازه را می‌دهد که از شرکت‌هایمان در برابر فشار آمریکا محافظت کنیم، اما هنوز هم کافی نیست.

وی در ادامه گفت: هنوز نیاز است تا سازوکار مالی جداگانه‌ای از واحد ارزی دلار ایجاد کنیم، همچون یورو یا ارزهای دیگر که به شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران کمک و در نتیجه تهران بتواند نفت خود را صادر کند.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه تهران را بازمی‌گرداند، دیگر طرف‌های توافق یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه روسیه و چین بارها بر ادامه پایبندی خود به اجرای این توافق تأکید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که به‌دنبال راه‌های عملیاتی و فوری برای حفظ برجام و تضمین بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق است.

در همین راستا کمیسیون اروپا برای محافظت از شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند در برابر تحریم‌های واشنگتن، فرایند اجرای مقررات مسدودکننده را آغاز کرده است که مانع از همکاری این شرکت‌ها با تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود.

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4از روز دوشنبه گذشته در وین از سر گرفته شد تا طرفین به راه‌حلی برای حفظ برجام دست یابند. منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته بودند ایران انتظار دارد تا دهم خرداد بسته پیشنهادی اروپا را دریافت کند.

هند به‌عنوان دومین خریدار اصلی نفت ایران اعلام کرده درصورت بی‌نتیجه بودن مذاکرات اروپایی‌ها، خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند. ایران هشدار داده درصورتی که فروش نفت و حمل‌ونقل آن یا نقل و انتقال پول فروش نفت با مشکل مواجه شود برجام را ترک خواهد کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: طرف‌های توافق هسته‌ای یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان جمعه گذشته در نشستی در وین که برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از توافق برگزار شده بود، درباره این موضوع رایزنی و پکن و مسکو نگرانی‌هایشان را نسبت به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر فعالیت‌هایشان در ایران ابراز کردند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی این وضعیت را احمقانه توصیف کرد و گفت که خروج آمریکا از توافق خطر بروز یک مشکل اشاعه را ایجاد خواهد داد چرا که تحریم‌های واشنگتن ممکن است کار روی رآکتور اراک و فوردو را متوقف کند.

این دیپلمات گفت که این وضعیت ممکن است منجر به تعلیق تغییرات در برنامه هسته‌ای ایران شود که کاملا نامعقول است.

تماس موگرینی با مشتری نفتی ایران

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک تماس تلفنی با تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی و تارو کونو درباره ضرورت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به‌عنوان مسئله‌ای بسیار مهم برای امنیت منطقه و فراتر از آن گفت‌وگو کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که این اتحادیه تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات خود ذیل برجام ادامه دهد، همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در 11گزارش پیاپی‌اش پایبندی ایران را به تعهداتش تأیید کرده است، به ادامه اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین وزیر امور خارجه ژاپن را در جریان اقدامات این اتحادیه برای حصول اطمینان از تداوم روابط اقتصادی با ایران پس از تصمیم آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه تهران قرار داد. وزیر خارجه ایران قرار است به‌زودی عازم شرق آسیا شود تا با مقامات ژاپن و کره‌جنوبی که هردو خریداران نفت ایران هستند، درباره همکاری‌های نفتی، تجاری و پولی رایزنی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید