• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18400
+
-

«جاده سرگردان» در قرق مهمانان ناخوانده

خیابانی در محله فردوس به پارکینگ خودروها تبدیل شده

«جاده سرگردان» در قرق مهمانان ناخوانده

رضا نیکنام |خبرنگار:

منطقه5


در محدوده منطقه 5 تهران، خیابان شهید سلیمی جهرمی جای شناخته شده‌ای است. اگر این معبر پررفت‌وآمد وشلوغ را به سمت شمال پیش برویم، پس از گذر از خیابان‌هایی که بیشتر به نام گل مزین شده‌اند به تقاطعی می‌رسیم که با یک پل سواره‌رو به خیابان 18 متری رز غربی امتداد پیدا می‌کند که انتهایش به مهم‌ترین ایستگاه مترو تهران یعنی مترو صادقیه می‌رسد. درست جایی که ساکنان محله فردوس و اهالی ساکن در کوچه‌های فرعی آن، از جمله کوچه سپیدار از آن به‌عنوان «جاده سرگردان» یاد می‌کنند. مشکلاتی که ساکنان این گوشه از شهر با آن مواجه هستند کمی پیچیده است اما در نهایت همه چیز به ترافیک و شلوغی خیابان ختم می‌شود.

برای آگاهی از علت گلایه‌مندی و ناراحتی شهروندان در پیاده‌رو خیابان رزغربی قدم می‌زنیم. سرتاسر خیابان رز مملو از خودرو است. لاین وسط این معبر را تاکسی‌ها و ون‌های مسافربر مترو صادقیه پر کرده‌اند که با یک مسیر اختصاصی از مقابل ایستگاه مترو به یک خروجی راه پیدا می‌کنند. بخش کناری خیابان سال‌هاست به پارکینگ عمومی خودروها تبدیل شده و داخل آن پراست از ماشین‌های اسقاطی مثل پیکان دهه پنجاه، خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی تا وسایل نقلیه‌ای که هر روز سر از این پارکینگ عمومی درمی‌آورند تا بالاخره یک روز موقع خلاصی‌شان فرا برسد. 

خیابان 18 متری رزغربی بافت مسکونی نوساز و استانداردی دارد، یعنی سازندگان آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی برای همه ساکنان به قدرکافی پارکینگ خودرو تأمین کرده‌اند و به تعبیری، زمانی که جای پارک مناسب در محل زندگی‌شان وجود داشته باشد، دور از عقل است که خود خودرو را که بیشتر گرانقیمت و لوکس است، در گوشه‌ای از کوچه یا خیابان پارک کنند و خودشان باعث بی‌نظمی ترافیکی درمحل زندگی‌شان شوند. به قول قدیمی‌ها اگر چنین‌کاری کنند دودش به چشم خودشان فرو می‌رود. سؤال اینجاست خودروهای پارک شده در معابر متعلق به کیست؟ 


خیابانی که پارکینگ شد

«رضا عباسی» یکی از جوانان ساکن محله فردوس است که 5 سالی می‌شود مدیریت یک فروشگاه مواد غذایی در خیابان رزغربی را برعهده دارد. او که با دغدغه ساکنان محله فردوس به خوبی آشناست عنوان می‌کند خودروهایی که در حاشیه خیابان رز و کوچه‌های منشعب به آن پارک می‌شود متعلق به اهالی نیستند. او توضیح می‌دهد: «درصد بالایی از مالکان این خودرو‌ها بازاری‌اند یا نزدیک بازار کار می‌کنند و برای اینکه هزینه طرح ترافیک ندهند یا گرفتار ترافیک و شلوغی خیابان‌های بازار نشوند، خودرو‌شان را اینجا پارک می‌کنند و بقیه ادامه سفرشان را با مترو صادقیه تا بازار انجام می‌دهند. این افراد معمولاً صبح زود به اینجا می‌رسند و بعد از پارک کردن خودرو در معابر اطراف مترو راهی محل کسب‌شان می‌شوند و تا پایان روز و ساعت‌کاری سراغ ماشین خود را نمی‌گیرند.

نکته جالب اینکه این آدم‌ها در طول این مدت جای پارک خودرو‌شان را تغییر نداده‌اند. مثلاً همین خودرو206 نوک‌مدادی جلو فروشگاه من بیش از 6 ماه است در این نقطه پارک می‌شود و تا به حال صاحبش را ندیده‌ام.» این شهروند به دلیل سابقه سکونتش در محله فردوس، با دردسرهای خانواده‌های ساکن در خیابان رز غربی به خوبی آشناست و می‌گوید: «خودروهای پارک شده مهمان‌های ناخوانده تمام طول معابر را قرق و فضای‌‌ تردد خودرو‌های عبوری را محدود می‌کنند، به‌طوری که حتی ساکنان محله نمی‌توانند خودرو خود را به راحتی از پارکینگ منزل مسکونی‌شان بیرون بیاورند. مسئله بعدی اینکه، این افراد با پارک خودرو در جای نامناسب، فضای مانور، چرخش و عبور خودروهای عبوری، به‌ویژه تاکسی‌ها را می‌گیرند و باعث بروز تصادف و خسارت مالی، دعوا و درگیری و بر هم خوردن آسایش وامنیت خانواده‌ها می‌شوند.»

عباسی در این زمینه پیشنهادی مطرح می‌کند: «حل مشکلات ساکنان خیابان رزغربی فقط با مدیریت مسئولان شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی منطقه 5 امکان‌پذیر است. فضای مناسب و بزرگی درابتدای خیابان رزغربی وجود دارد که می‌توان آن را به پارکینگ عمومی تبدیل کرد، چراکه پارکینگ مترو صادقیه به تنهایی جوابگو نیست.» نصب تابلو توقف مطلقاً ممنوع! و حمل با جرثقیل در این گذرگاه‌ها، به‌ویژه کوچه سپیدار تا مسافت 20 تا 30 متری از ابتدای تقاطع از دیگر راهکارهای پیشنهادی این شهروند است. او در ادامه به آثار به جا مانده از پایه آهنی تابلو توقف ممنوع در تقاطع خیابان رزغربی و کوچه سپیداراشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه این تابلو را مأموران شهرداری جمع کرده‌اند بدون اینکه دلیلش را توضیح دهند.»


همسایگی با ترافیک، آزردگی از سر و صدا

نفس خیابان رزغربی زیر چرخ انبوهی از خودروها به شماره افتاده است. بخشی از‌ تردد خودروها در این مسیرمربوط به ناوگان تاکسیرانی از جمله تاکسی و ون است که مسافران را به نقاط مختلف از جمله پونک، ونک و... جابه‌جا می‌کند و گذر اختصاصی دارند، اما بخش دیگر این رفت و آمد‌ها مربوط به خودروهای مسافربرشخصی است که در لاین دیگر این خیابان‌‌ تردد می‌کنند و پس از تخلیه مسافران خود در فاصله 100 متری ایستگاه مترو صادقیه، راهشان را به سمت خروجی‌های باریک خیابان رز غربی از جمله کوچه سپیدار کج می‌کنند. «علی تاج‌الدینی» یکی از تاکسیرانان قدیمی مترو صادقیه است.

او نخستین دلیل ترافیک و شلوغی خیابان رز غربی را فعالیت غیر‌قانونی مسافربرهای شخصی عنوان می‌کند و می‌گوید: «این تعداد از رانندگان وقتی به مقصد مترو صادقیه مسافر سوار می‌کنند ناچارند وارد خیابان رز غربی شوند، اما مسیر اصلی برای ورود آنها تا مترو بسته است و تنها رانندگان تاکسی خط مترو صادقیه مجوز عبور، مسافر‌گیری و تخلیه مسافر را دارند. بنابراین برای این گروه از رانندگان غیر‌رسمی راهی نمی‌ماند جز اینکه از کوچه‌ها و معابر منشعب مسیر دیگری پیدا کنند که این امر باعث ترافیک و شلوغی می‌شود.» «فاطمه علی‌پور» یکی از بانوان هم‌محله‌ای در ادامه صحبت‌های این شهروند اضافه می‌کند: «8سالی می‌شود که در این خیابان زندگی می‌کنم. در این مدت بارها شاهد دعوا و مشاجره رانندگان شخصی و مسافران بر سر میزان کرایه تاکسی، نداشتن پول خرد و... بوده‌ام.

گاهی وقت‌ها سروصدا و هیاهویی در محله به راه می‌افتد که دلهره و ترس به دل خانواده‌ها می‌اندازد. نمونه‌اش دیروز اتفاق افتاد که مسافری بابت کرایه 2 هزار تومانی، چک پول 50هزار تومانی به راننده داده بود و او را حسابی عصبانی و ناراحت کرد و حرف‌های نامناسبی بین آنها رد و بدل شد. به نظر من باید راه ورود مسافربران شخصی به خیابان رزغربی مسدود و محدود شود.» «بهروز احمدی» راننده خودرو حمل و توزیع مواد غذایی است که به دعوت همسایه‌ها وارد بحث می‌شود و می‌گوید: «با حجم بالای‌‌ تردد و همچنین پارک خودروها در خیابان رز و اطراف آن امکان‌‌ تردد خودرو‌های سنگین برای انجام کارها و مأموریت‌های‌شان به حداقل رسیده است. به دلیل کم شدن عرض کوچه‌ها هنگام عبور با خودرو حمل مواد غذایی احتمال تصادف و برخورد با خودروهای پارک شده وجود دارد. علاوه بر این می‌توان به مأموریت‌های نافرجام نیروهای امداد و نجات یا اورژانس اشاره کرد که جان و سلامت ساکنان را به خطر می‌اندازد. در طول روز هیچ خودرو آتش‌نشانی برای اطفای حریق نمی‌تواند از کوچه‌هایی مثل سپیدار عبور کند و باید زمان زیادی وقت صرف شود تا راهی به کوچه و خیابان پیدا کند.»


نیروی راهور مستقر شود

دبیر شورایاری محله فردوس جنوبی می‌گوید: «تاکنون چند بار مشکلات ساکنان خیابان رزغربی را در بازدید میدانی به همراه شهردار ناحیه و مسئولان مربوطه مطرح کرده‌ایم، اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. انتهای این خیابان بن‌بست است و فقط تاکسیران‌ها می‌توانند از لاین مخصوص برانند و وارد خیابان ولی‌عصر(عج) شوند.» «حسین دانش‌پور» ادامه می‌دهد: «زمانی که مسافربرهای شخصی تا انتهای خیابان رز جلو می‌روند، چاره‌ای ندارند که دور بزنند و مسیر را برگردند. در این زمان احتمال برخورد آنها به خانه‌ها یا بروز خسارت به خودروهای پارک شده بسیار زیاد است. از طرف دیگر آخرین معبر فرعی در خیابان رز غربی، کوچه سپیدار است که رانندگان عبوری و مسافربرها از آن استفاده می‌کنند و البته گنجایش حجم بالای رفت‌وآمد خودرو‌ها را ندارد. اکنون دو طرف این معبر باریک با خودروهای افراد غیر‌ساکن اشغال می‌شود و ساکنان در طول روز با سر و صدا و شلوغی کوچه مواجه هستند.» 

وی می‌گوید: «برای حل مشکلات خیابان رز غربی بکارگیری پارکبان و نگهبان محله در تقاطع‌ خیابان‌های رز و سپیدار ضروری به نظر می‌رسد، به طوری که فقط ساکنان محله اجازه ورود به این قسمت را داشته باشند و در نوبت بعدی نصب تابلوهای توقف ممنوع در ورودی کوچه سپیدار و استقرار مأمور راهنمایی و رانندگی (در صورت داشتن نیروی کافی) می‌تواند برای همیشه این مشکل را برطرف کند.»


بهترین راهکار؛ استقرارنگهبان محله و نصب تابلو

 «محمدباقر اسدی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردارمنطقه 5 درباره خواسته شهروندان مبنی بر استقرار کانکس و مسدود کردن معبر از تقاطع کوچه سپیدار به سمت ایستگاه مترو صادقیه می‌گوید: «طبق رأی دیوان عالی کشور، اختصاصی کردن کوچه یا خیابان به هر دلیل خلاف و به کلی ممنوع است. بنابراین انجام چنین خواسته‌ای منتفی است.» اسدی در ادامه راهکاری قانونی ارائه می‌دهد که تحقق آن می‌تواند باعث رضایتمندی ساکنان این محدوده شود و آن استفاده از ظرفیت بکارگیری «نگهبان محله» است:   «ساکنان خیابان رزغربی می‌توانند به کلانتری133 شهرزیبا مراجعه و درخواست خود را در این زمینه مطرح کنند.

در خصوص نصب تابلوهای توقف ممنوع و سایرعلائم راهنمایی و رانندگی در معابر مد نظر اهالی از جمله کوچه سپیدار هم طبق قانون و مقررات، اجرای چنین طرح‌هایی تنها با بازدید کارشناسان پلیس راهور از محل و ارسال تأییدیه آنها به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه میسر می‌شود. در این زمینه دو راه برای پیگیری موضوع وجود دارد. اول اینکه شورایاران یا اهالی، درخواست کتبی خود را به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه بدهند تا این خواسته را با پلیس راهور مطرح و کسب تکلیف کنیم. دوم اینکه اهالی به صورت مستقیم خواسته خود را با مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی منطقه مطرح کنند تا کارشناسان راهور نظر نهایی را با ما مطرح کنند و از هدر رفت زمان جلوگیری شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید