• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18367
+
-

بسیاری از ما در طول دوران زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه به مقابله با این مشکلات بپردازید

یک راه‌حل غیرخشونت‌آمیز

یک راه‌حل غیرخشونت‌آمیز


برای همه ما پیش آمده که هنگام بروز مشکلات و سختی‌های زندگی به‌گونه‌ای مأیوس و ناامید می‌شویم یا با عصبانیت و بسیار شتاب‌زده، طوری رفتار می‌کنیم که بعدا پشیمان و متوجه می‌شویم که درست رفتار نکرده‌ایم؛ گاهی بیش از حد مسائل جزئی را مهم تلقی می‌کنیم و ذهنمان بیشتر متوجه جنبه‌های منفی آن می‌شود؛ در واقع هنگامی که تحت‌تأثیر مسائل بی‌اهمیت، زود از کوره در می‌رویم، نه‌تنها خودمان ناراحت می‌شویم بلکه اینگونه رفتارمان مانعی هم می‌شود که نتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم.  بنابراین باید به‌دنبال راهی باشیم که به دور از منفی‌بافی و رفتار‌های خشونت‌آمیز، به‌دنبال حل مشکل و رسیدن به آرامش بیشتر باشیم.

(همشهری)


سخت نگیرید

بیشتر مواقع وقتی نسبت به کاری حساسیت نشان می‌دهیم، موضوع برایمان سخت‌تر و غیرقابل حل‌تر می‌شود.  ولی اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که شاید موضوع واقعا به این سختی هم نبوده و فقط خود ما آن را بیش از حد سخت گرفته‌ایم.  اگر یاد بگیریم که به موضوعات بی‌اهمیت بیش از حد بها ندهیم، نیروی بیشتری هم در اختیارمان قرار می‌گیرد تا بیشتر بتوانیم از لحظاتمان لذت ببریم.


صبور باشید

داشتن صبر و بردباری باعث می‌شود حس بهتری داشته باشیم؛  درواقع هر چه صبورتر باشیم، بهتر هم می‌توانیم شرایط موجود را تحمل کنیم و بی‌‌جهت اصرار نداریم که زندگی حتما باید همانگونه که ما می‌خواهیم پیش برود.  در واقع هنگامی که تصمیم می‌گیریم به مسائل جزئی بیش از حد اهمیت ندهیم، به ذهنمان فرصت می‌دهیم تا مسائل را بهتر و با آرامش بیشتری حل کند.


آرامش

 با وجود اینکه همه ما بارها و بارها نام آرامش را شنیده‌ایم، فقط تعداد کمی از ما از مفهوم واقعی آن آگاهیم.  بسیاری از افراد فکر می‌کنند آرامش بالاخره یک روز از راه می‌رسد، درصورتی که اگر خودمان نخواهیم هیچ وقت نمی‌توانیم آرامش داشته باشیم.  توجه داشته باشید که آرامش و خلاقیت در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.  ما وقتی احساس اضطراب می‌کنیم، نمی‌توانیم به خوبی کارهایمان را انجام دهیم. گاهی حتی به سختی می‌توانیم بر کارهایمان تمرکز لازم را داشته باشیم.  برای رسیدن به آرامش باید با مشکلات زندگی برخورد متفاوتی داشته باشیم و این موضوع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بدانیم خودمان می‌‌توانیم انتخاب کنیم با مشکلات چگونه برخورد کنیم.


مهربان‌تر باشید

سعی کنید که با خودتان و دیگران مهربان‌تر برخورد کنید زیرا مهر و محبت، احساسی خاص و در خورتوجه است. اگر خودتان را جای دیگران قرار دهید، به احساس آنها پی می‌برید و نسبت به آنها مهربان‌‌تر خواهید بود و به این نتیجه می‌‌رسید که دیگران هم مشکلاتی مانند شما دارند.  وقتی به این حقیقت توجه می‌کنیم و رفتار مهربانانه‌ای با دیگران داریم، بیشتر قدر همه‌‌چیز را می‌دانیم و شکرگزارتر هم خواهیم بود؛ در واقع گاهی ما به دیگران محبت می‌کنیم چون می‌خواهیم کار خوبمان را برای آنها تعریف کنیم و هدفمان تأیید گرفتن از دیگران است.  اما بهتر آن است که هیچگاه به نیت مطرح کردن خود در میان جمع به دیگران کمک نکنیم بلکه همیشه این احساس خوب را نزد خودمان نگه داریم.


شادمان باشید!

متأسفانه بسیاری از ما همیشه شادی خود را به زمان دیگر یا شرایط خاصی موکول می‌کنیم. مثلا می‌گوییم «هر وقت درسم تمام شد، هروقت پول بیشتری داشتم، هر وقت ازدواج کردم و...» می‌توانم از زندگی لذت ببرم. اما اگر بخواهید منتظر دیدن چیزی برای شادبودن باشید، هیچ وقت نمی‌‌توانید احساس شادمانی را تجربه کنید. در واقع موضوع مهم دیگری که همیشه باید آن را به‌خاطر بسپاریم این است که بدانیم همه‌‌چیزها اعم از شادی‌ها، رنجش‌ها، لذت‌ها ، تالمات و... موضوعاتی گذرا هستند. هر تجربه‌ای که قبلا داشته‌اید حالا تمام‌شده و هر اندیشه‌ای که داشته‌اید ‌سراغ شما آمده و حالا دیگر رفته است. در حقیقت همه اینها شروع و پایانی دارند؛ بنابراین باید با صبر و حوصله تمام این مراحل را طی کرد و با صبوری آنها را پذیرفت.
فراموش نکنید هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم تا کی می‌‌توانیم زندگی کنیم ولی متأسفانه بازهم به‌گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار قرار است برای همیشه زنده بمانیم. معمولا کارهایی را که باید انجام دهیم به تعویق می‌اندازیم و می‌دانیم که باید فرصتی را به‌خودمان اختصاص دهیم اما این کار را نمی‌کنیم. می‌دانیم باید به ملاقات دوستمان برویم، اما برای این کار وقت نمی‌گذاریم و... .

ما همه اینها را می‌دانیم ولی باز هم معمولا اعتراض داریم و ناراحتیم.

بنابراین سعی کنید همیشه روزتان را به‌گونه‌ای بگذرانید که انگار آخرین روز زندگی شماست و این یعنی کاملا قدر لحظات را بدانید. ولی منظور این نیست که نسبت به محیط اطراف خود بی‌تفاوت باشید و از زیر بار مسئولیت‌های خود شانه خالی کنید بلکه به‌خاطر داشته باشید که زندگی تا چه اندازه باارزش و گرانبهاست و در واقع بهتر و باارزش‌تر از آن است که خیلی جدی گرفته شود!


به داشته‌هایتان بیشتر توجه کنید

یکی از بیشترین آسیب‌های ذهنی این است که به جای اینکه به داشته‌هایمان توجه کنیم و بر چیزهایی که داریم متمرکز شویم،دائم به چیزهایی فکر کنیم که نداریم و فقط بر آنها متمرکز شویم. در واقع هرچه دایره خواسته‌هایمان را گسترده‌تر کنیم، ناراضی‌تر خواهیم بود.  اما وقتی به خواسته‌هایمان می‌رسیم فورا با خواسته دیگری مواجه می‌شویم؛ انگار خواسته‌هایمان هیچگاه پایانی ندارند.  بنابراین اغلب با وجود رسیدن به خواسته‌هایمان هنوز ناراضی هستیم. وقتی دائم در اشتیاق رسیدن به خواسته‌ای هستیم نمی‌توانیم احساس خوشبختی بکنیم. معمولا فهرست خواسته‌‌های ما تمامی ندارند ولی این بار امتحان کنید، وقتی به فکر داشتن زندگی بهتری هستید، نفس عمیقی بکشید و به‌خاطر تمام چیزهایی که دارید شکرگزار باشید.
در واقع وقتی به‌جای آنچه می‌خواهید و به آنچه دارید توجه کنید، بیشتر به خواسته‌هایتان می‌رسید. هنگامی که به جنبه‌های مثبت زندگی توجه می‌کنید بیشتر هم می‌توانید آن را به سوی خودتان جلب کنید.


در زمان حال زندگی کنید!

داشتن آرامش تا حدود زیادی به این موضوع بستگی دارد که شما تا چه اندازه بتوانید در لحظه حال زندگی کنید؛ بدون توجه به اینکه دیروز چه اتفاقی افتاده یا فردا ممکن است چه اتفاقی بیفتد. در واقع لحظه «حال» زمانی است که همیشه در آن قرار دارید. ما معمولا در بخش قابل ملاحظه‌ای از لحظات خود، نگران مسائل مختلف زندگی می‌شویم و تحت‌تأثیر مسائل گذشته و نگرانی‌های آینده قرار می‌گیریم و اجازه می‌دهیم که این مسائل در لحظات ما تأثیر بگذارند و آنها را از بین ببرند.  بدین‌ترتیب ما زمان حال را هم مانند گذشته و آینده از دست می‌دهیم؛ درواقع بیشتر نگرانی‌های ما مربوط به حوادثی است که هنوز اتفاق نیفتاده است و برای از بین‌بردن این نگرانی‌ها تنها کاری که باید بکنید این است که فقط در لحظه حال زندگی کنید.


به استقبال تغییرات بروید!

هیچ فردی نمی‌تواند همیشه و در تمام لحظات شاد باشد. شادترین انسان‌‌ها کسانی هستند که ناراحت هم می‌شوند اما می‌دانند که چطور باید قدر لحظات را دانست. معمولا تفاوت میان فرد شاد با ناراحت در این است که افراد شاد قدر لحظات را بیشتر از افراد ناراحت می‌دانند. ما باید سعی کنیم با حالات بد روحی خود کنار بیاییم و تغییرات زندگی را بپذیریم. به همین‌خاطر این بار که روحیه‌‌تان خراب می‌شود و ناراحت هستید، به جای اینکه با آن بجنگید، سعی کنید و بدانید درست همانطور که طلوع و غروب خورشید به‌دنبال هم می‌آیند، روحیه خوب و بد هم به‌دنبال یکدیگر می‌آیند و می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید