• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 30 آذر 1396
کد مطلب : 1829
+
-

شبی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی

امشب شب یلداست. شبی که از دیرباز جز رسوم ایرانیان بوده است. یلدا شبی است که از نگاه ایرانیان به سالروز ولادت خورشیدبازمی‌گردد. اما مهم‌ترین ویژگی این شب فرصتی است که از بابت دورهم بودن خانواده‌های ایرانی فراهم می‌شود. این شب فرصتی است برای ما تا کنار اعضای خانواده و بزرگترها جمع شویم و به یاد رسوم پیشینیان خود تفألی به دیوان حافظ زده و روایت‌های قدیمی را که ریشه در فرهنگ ایرانی دارند نقل کنیم.

ایرانیان از دیرباز چنین شبی را در کنار بزرگترهای فامیل می‌گذرانند. اتفاقی که شاید در سال‌های اخیر به‌دلیل توسعه استفاده از وسائل ارتباط جمعی کمرنگ شده باشد. با این وجود انجمن‌های مردم نهاد و مراکز خیریه تلاش می‌کنند با اجرای ویژه‌ برنامه‌هایی در مراکز مرتبط با سالمندان، افراد آسیب‌پذیر و رها شده طراوت زندگی را دوباره به جمع آنان باز گردانند. بر‌همین‌اساس روز شنبه در مددسرای خاوران ویژه‌برنامه‌ای برای مددجویان برگزار خواهد شد. در این برنامه قرار است 500 نفر از افراد کارتن‌خواب یا رها شده در شهر حضور داشته باشند. همچنین ویژه برنامه‌ای نیز برای کودکان کار مراکز پرتو برگزار می‌شود. در این برنامه نیز 400کودک کار با آیین‌های شب یلدا آشنا شده و در برنامه‌های فرهنگی و تفریحی شرکت خواهند کرد.

این در حالی است در کوره‌پزخانه‌های مناطق 18، 19و 20نیز برای کودکان کار برنامه‌های مفصلی برگزار شده و می‌شود. شب‌های فرهنگی برای یلدا غیر از برنامه‌هایی که امروز در برخی مراکز فرهنگی و اجتماعی شهر برگزار می‌شود روز گذشته نیز بسیاری از فرهنگسراها و کتابفروشی‌های بزرگ و معروف شهر ویژه برنامه‌های شب یلدا را برگزار کردند. فرهنگسرای رضوان از ساعت 14تا 16امروز در جوار قطعه 26شهدا مراسمی را برگزار می‌کند. همچنین فرهنگسراهای بهمن، شفق، گلستانه، عطار نیشابوری و ... شب گذشته شب‌های شعر و برنامه‌های مرتبط با شب یلدا را برگزار کردند. جشن غذا و بازارچه نیکوکاری نیز دیروز از سوی یکی از انجمن‌های نیکوکاری در خیابان هشت بهشت، میدان گلها برگزار شد. شهرکتاب‌های مرکزی و خیابان بخارست نیز دیروز نشست شعرخوانی برگزار کردند. مدیریت شهری تهران نیز برنامه‌هایی را در قلب تهران تدارک دیده بود که البته به‌دلیل آلودگی هوا لغو شدند.

این دو مراسم قرار بود در گذرهای فرهنگی 30تیر و باب همایون برگزار شوند. برنامه «خیابان در اختیار بچه‌ها»  هم که حدود دو هفته قبل از سوی منطقه 10در خیابان رودکی برگزار و با استقبال گسترده شهروندان روبه‌رو شد، قرار بود امروز از ساعت 10:30در خیابان جمهوری، حدفاصل میدان جمهوری تا خیابان رودکی برگزار شود که به‌دلیل تشدید آلودگی هوا در شهر لغو شد.

سامانه 4379آماده پذیرش کمک‌های یلدای مهربانی

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از پذیرش کمک‌های خیرین برای اجرای هر چه بهتر جشن یلدای مهربانی تا ساعت 14روز پنجشنبه خبر داد. رضا قدیمی در گفت‌وگو با شهرنوشت،  با اشاره به استقبال قابل‌توجه شهروندان از طرح یلدای مهربانی ویژه کودکان کار و خیابان گفت: طی روزهای گذشته خیرین از طریق تماس با سامانه 4379آمادگی خود را برای اهدای اقلام مورد نیاز به‌منظور برگزاری جشن یلدای مهربانی اعلام کردند. وی با بیان اینکه جشن مذکور در 18منطقه پایتخت ازجمله مناطق جنوبی، جنوب شرقی و جنوب غربی برگزار می‌شود، اظهار کرد: تاکنون حدود 2هزار شال، کلاه و دستکش، 2هزار و 500کیلو آجیل و 2هزار و 500کیلو میوه از سوی خیرین جمع‌آوری شده است. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: البته، برای 3هزار کودک حداقل 5هزار کیلو میوه و آجیل نیاز است که امیدواریم تا روز پنجشنبه مقدار باقیمانده تأمین شود. خیرین تا ساعت 14روز پنجشنبه از طریق تماس با سامانه 4379می‌توانند هدایای خود را اهدا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید