• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18275
+
-

اصلاح‌طلبیم و اصلاح می‌کنیم

اعضای شورای شهر تهران دیروز جلسه پرکاری داشتند؛ از حضور بانوان قهرمان فوتسال آسیا برای قدردانی گرفته تا بررسی موضوعات مربوط به طرح ترافیک جدید

شورا
اصلاح‌طلبیم و اصلاح می‌کنیم

 بانوان قهرمان فوتسال آسیا این روزها دوران دعوت به مراسم تجلیل را پشت سر می‌گذارند. قهرمانی تیم فوتسال بانوان ایران در آسیا یکی از جذاب‌ترین خبرهای سال 1397تا به امروز بود. آنها دیروز به شورای شهر تهران دعوت شده بودند. به‌گزارش همشهری، در این دیدار که تمامی اعضای تیم فوتسال زنان حضور داشتند، محمدصادق حسنی، مدیرعامل سازمان ورزش نیز حضور داشت و قهرمانان آسیا از سوی هیأت رئیسه شورای شهر مورد تقدیر قرار گرفتند. این مراسم آغازی متفاوت برای جلسه روز گذشته اعضای شورا بود.

بحث‌های انتقادی اعضای شورا

صبح روز گذشته در جلسه شورای شهر چند موضوع انتقادی مطرح شد. به گزارش همشهری، یکی از این موضوع‌ها را مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نسبت به ساخت برج 21طبقه در باغ برره مطرح کرد. او در تذکر پیش از دستور خود در مورد ساخت‌وساز برج در باغ معروف به برره گفت: «حفظ فضای سبز و باغات ازجمله تأکیدات رهبری است و در همین راستا ما نیز در شورای پنجم مصوبه برج باغ را لغو کردیم. این روزها خبر ساخت برج 21طبقه در باغ موسوم به «برره» شنیده می‌شود. متأسفانه بنیاد مستضعفان نیز اراده‌ای برای حفظ این باغ ندارد.» فراهانی تصاویر ماهواره‌ای این باغ را به اعضا نشان داد و گفت: در تصاویر می‌بینید که از سال 82تا 96به مرور این باغ در حال خشک شدن است و با روش‌هایی سعی کردند که باغ را خشک کنند. مالک مجاز است که در 7000مترمربع این باغ ساخت‌وساز انجام دهد و 15هزار متر را حفظ کند اما اراده‌ای از سوی بنیاد مستضعفان برای حفظ باغات نمی‌بینیم. شهرداری باید در راستای اجرای قانون از این باغ صیانت کند.

موضوع دیگری که ماهیت انتقادی داشت توسط رئیس شورای شهر مطرح شد. محسن هاشمی خطاب به حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر گفت: «در رادیو گزارش انتقادی در مورد تغییر نام میدان امام هادی(ع) به شیخ صدوق در منطقه 20پخش شد. از شما درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر پیشنهادی در مورد نامگذاری یکی از میادین به نام امام هادی(ع) به صحن شورای شهر بیاورید تا این موضوع موجب بروز حاشیه نشود.»

سوءاستفاده پیمانکاران از کودکان کار

البته این پایان بحث‌های انتقادی در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران نبود. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود نسبت به استفاده از کودکان کار در فعالیت‌های شهرداری انتقاد کرد. او گفت: به موجب ماده 32قانون اجازه الحاقی دولت به کنوانسیون حقوق کودک که مصوب مجلس نیز هست، حمایت از کودکان در برابر استثمار اقتصادی و انجام هرگونه کاری که زیانبار بوده یا توقفی در آموزش آنها ایجاد ‌کند مضر است و براساس ماده83 قانون کار نیز هر نوع کار اضافی و انجام کار در شب و همچنین انجام کارهای سخت و خطرناک و... برای کارگر نوجوان ممنوع شده است. با وجود این در شهرداری زمینه‌های آشکاری وجود دارد که از کودکان در مشاغل سخت به‌ویژه جمع‌آوری زباله، سودجویی می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده تعدادی از این کودکان به بیماری‌هایی همچون هپاتیت، ایدز، حصبه، کزاز، اسهال و... مبتلا شده‌اند. بنابراین در نخستین گام برای رعایت حقوق کودکان شهرمان و اثبات پایبندی شهرداری به رویکرد اجتماعی لازم است که در سازمان مدیریت پسماند دستورالعمل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از استفاده از کودکان وضع شود.

جلسه نقد طرح ترافیک جدید

طبق برنامه‌ای که از پیش اعلام شده بود، دیروز نتایج اجرای طرح ترافیک جدید در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه نتایج اجرای طرح ترافیک جدید را با استناد به نقشه‌های گوگل و بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت تشریح کرد. حسن پور سیدآقایی گفت: «با اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران این امکان فراهم شده است که مدیریت شهری شاخص‌های تنظیم کننده‌ای در اختیار داشته باشد که متناسب با اقتضائات شهری در شرایط متفاوت سیاست‌های مناسبی را اعمال کند. نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که در 3‌هفته بعد از اجرای طرح جدید به‌طور مشهود کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعت اوج ترافیک صبح و عصر را شاهد هستیم. کاهش ترافیک ازجمله اهداف طرح جدید بود و توانستیم ترافیک را به ساعات غیراوج یعنی ۱۰ تا ۱۶ که قیمت ارزان‌تری دارد، هدایت کنیم. در معابر مختلفی که نمودارهای متوسط زمان سفر آنها استخراج شده شاهد هستیم که قله‌های نمودار کوتاه‌تر شده است؛ یعنی زمان سفر کمتر و ترافیک روان‌تر شده است. به‌خصوص در این زمینه روزهای ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه که نمایشگاه کتاب تمام‌شده بود و‌ماه رمضان هم هنوز آغاز نشده بود بررسی‌هایی انجام دادیم تا اثرات متغیرهای دیگر تا حد خوبی حذف شده باشد و مطمئن باشیم که تغییرات مربوط به طرح ترافیک جدید است. تحقیقات و ارزیابی‌های دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد که در اوج صبح و عصر شاهد کاهش درصد ازدحام ترافیک هستیم. این مطالعات بر حسب داده‌های نقشه‌های گوگل انجام شده و دریافتیم که میانگین ازدحام اوج صبح از ۴.۳۰درصد به ۳.۳۲درصد رسیده و در ساعت اوج عصر نیز این عدد از ۱۰.۷۱ به ۶.۸۲ رسیده است. گزارش‌هایی که مستند به سیستم جی‌پی‌اس اتوبوس‌هاست نشان می‌دهد در خطوطی که به هر نحوی در بخشی از محدوده طرح ترافیک تردد دارد زمان سفر حدودا ۳درصد کاهش یافته و تقاضای سفر افزایش یافته که در موارد زیادی تقاضا برای اعزام اتوبوس فراتر از زمانبندی مقرر هم ثبت شده است. وی با بیان اینکه متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک در سال ۹۶ حدود ۲۹‌هزار و ۹۰۰ تومان بوده است، گفت: در این روزها که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد متوسط پرداختی روزانه ۱۸‌هزار و ۷۰۰ تومان است و هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان‌تر شده است. یکی از توفیقات بزرگ طرح ترافیک این بود که بسیاری از شهروندان را به اخذ معاینه فنی برتر ترغیب کردیم. تا‌کنون نزدیک به ۹۲ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند. گزارش‌های تردد نشان می‌دهد تعداد خودروهایی که معاینه فنی برتر گرفته‌اند 4برابر خودروهایی است که فقط معاینه فنی عادی دارند.

پس از توضیح پورسیدآقایی درباره طرح ترافیک جدید، اعضای شورای شهر تهران در مورد دستاوردهای اولیه طرح ترافیک جدید نظرات خود را بیان کردند. محمدجواد حق شناس گفت: بعد از اجرای طرح که نقاط مثبتی داشت شکایات زیادی از افراد که عمدتا مدیران مسئول، خبرنگاران، چهره‌های هنری و... بود دریافت کردیم که از نبود امکان تردد در شهر گلایه و شکایت داشتند. الهام فخاری نیز با بیان اینکه این داده‌ها که در گزارش مطرح شده جای سؤال و ابهام دارد، گفت: نهاد ناظر و ارزیاب باید خارج از شهرداری باشد نه اینکه خود معاونت گزارش خوداظهاری را که حتی اصول اولیه آن نیز رعایت نشده، ارائه دهد. نمی‌توان یکسری چیزها را به عملکرد خودمان انتصاب دهیم. آسمان باریده اما حالا می‌گوییم آلودگی هوا کم شده و با این شیوه‌های آماری که قبلا هم تجربه‌اش را داشتیم نمی‌توان کار را پیش برد و این درست نیست که بگوییم همه از اجرای این طرح راضی هستند چرا که ممکن است صدای معترضین به گوش شما نرسیده باشد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز با بیان اینکه اختلاف ما در اشکالات طرح است و با اصل طرح مشکلی نداریم، گفت: «چطور آقای پورسیدآقایی می‌گوید که اجرای این طرح عالی بوده و ترافیک و آلودگی هوا نیز رفع شده، درصورتی‌که شورای ترافیک 6‌ماه برای اجرای این طرح فرصت گذاشته است. براساس این گزارش، اتفاقات خوبی داخل محدوده طرح ترافیک افتاده اما رینگ بیرونی محدوده چه وضعیتی دارد؟ معاونت حمل‌ونقل کجا نظرسنجی کرده که همه از اجرای طرح راضی هستند؟» در ادامه میرلوحی با بیان اینکه سقف صدور طرح ترافیک حدود 40هزار نفر کم شده است، گفت: حالا این 40هزار نفر تبدیل به 40هزار تریبون شده‌اند که گلایه و شکایت می‌کنند اما تهران 8میلیون و 700هزار نفر جمعیت ساکن دارد و چرا کسی در مورد حقوق 8میلیون نفر صحبت نمی‌کند؟ همچنین مرتضی الویری با بیان اینکه من در زمان اجرای این طرح نگران بودم که نکند گرفتار آشفتگی زیادی شویم، گفت: البته نمره 20نمی‌دهم اما با اینکه اشکالاتی وجود دارد، خوب است. مهم‌ترین دستاوردمان در این طرح جلوگیری از رانت بوده؛ جالب است امسال افرادی به من مراجعه کردند و می‌گویند ما طرح شناور داشتیم اما حالا نداریم؛ در حالی که من به آنها می‌گویم حتی من عضو شورای شهر و نماینده مجلس نیز پول می‌دهم و با خودروی شخصی‌ام وارد محدوده می‌شوم و این جلوی رانت بزرگ را گرفته است. میلانی نیز گفت: البته برای آنکه دقیقا پایش آلودگی هوا در محدوده طرح ترافیک به درستی انجام گیرد نیازمند آن هستیم که ایستگاه‌های ثابت یا موقت در محدوده طرح ترافیک نصب شود تا بتوانیم آن را به درستی بسنجیم.

در ادامه جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران زهرا صدر اعظم نوری نیز با بیان اینکه نقد باید منصفانه باشد، گفت: ترافیک به میزان زیادی در مرکز شهر کاهش یافته است.

در ادامه زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورا نیز با بیان اینکه طرح ترافیک جدید 3هدف داشت که کاهش آلودگی هوا، برقراری عدالت و کاهش ترافیک بود، گفت: پیشنهاد می‌شود سایت نظرسنجی برای شنیدن صدای موافقان و مخالفان طرح ترافیک ایجاد شود یا از مرکز نظرسنجی ایسپا بخواهیم که در مورد طرح ترافیک تحقیق کند.

ناهید خداکرمی نیز گفت که تغییر و اصلاح کار بسیار سخت است و سال‌ها طول می‌کشد اما شهامت ایجاد تغییر سخت‌تر است. در پایان مسجدجامعی گفت: همه بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شده کارشناسی و سنگین است و بهتر است در یک زمان دیگر پاسخ‌ها داده شود. پس از صحبت‌های اعضا، محسن پورسیدآقایی نیز در پاسخ به سؤالات مطرح شده از سوی اعضا گفت: الان ابهاماتی مطرح شده و جواب ندادن به آنها، به ابهامات بیشتر دامن می‌زند. مسیر درست را انتخاب کرده‌ایم و اگر جزئیات اشکالات و ابهاماتی که در مورد موارد خاص همچون آژانس‌ها، وانت بارها، خبرنگاران و... وجود دارد رفع شود می‌توانیم به بررسی ابعاد دیگر طرح ترافیک بپردازیم.

اصلاح نرخ عوارض خودروهای آژانس رأی نیاورد

اما موضوعی که دیروز برای تصویب شورای شهر تهران آماده بود، موضوع نرخ عوارض خودروهای آژانس بود. صبح دیروز دو فوریت اصلاحیه مصوبه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده مرکزی شهر، در پی نامه فرمانداری در مورد وضعیت طرح ترافیک رانندگان آژانس، روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت.

در پایان این پیشنهاد به رأی‌گیری گذاشته شد که دو‌فوریت آن با کسب 7رأی موافق و 11رأی مخالف به تصویب نرسید و یک فوریت آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد.

در ادامه اما  طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه کاهش تخلفات و افزایش اعتبار مقررات ملی ساخت‌وساز در دستور کار قرار گرفت که نهایتا با توضیحات سالاری‌ و زهرا صدراعظم نوری  رأی مثبت اعضای شورا را گرفت.

انتقاد حق‌شناس از سیاست‌های تلویزیون

حضور بانوان فوتسالیست در شورای شهر باعث شد بخشی از حرف‌های اعضای شورا به فعالیت‌های زنان ورزشکار ایران اختصاص داشته باشد. برای مثال محمدجواد حق شناس  گفت: این زنان افتخار آفریدند و این افتخارآفرینی حاصل از خودگذشتگی آنهاست تا برنامه‌ریزی مسئولان در حوزه‌های ورزشی! من از صدا و سیما بابت سیاست‌های «من‌درآوردی‌»اش انتقاد دارم. چرا دیدار نهایی تیم فوتسال از تلویزیون ایران پخش نشد. خانواده‌ها و مردم ایران مجبور شدند برای تماشای افتخارآفرینی فرزندانشان به سراغ کانال‌های ماهواره‌ای و غیرایرانی بروند. حق شناس همچنین در مورد تذکر هاشمی مبنی بر نامگذاری هر چه سریع‌تر میدانی به نام امام هادی(ع)، گفت: هر‌چه سریع‌تر این اتفاق می‌افتد اما امام جمعه شهر ری، دبیر شورایاری، فرمانده حوزه مقاومت، هیأت امنای مسجد و همچنین تولیت مسجد شیخ صدوق نامه‌هایی را بابت این تغییر نام ارسال کردند که در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

   حمایت رئیس از روند اجرایی طرح ترافیک جدید

 بحث درباره طرح ترافیک جدید به حاشیه جلسه روز گذشته شورا هم کشیده شد. رئیس شورای شهر تهران در مورد ابهامات طرح ترافیک جدید توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «گزارشی از بروز مشکل در محدوده طرح ترافیک در پی اجرای طرح نداشتیم. وی در جلسه دیروز معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد وضعیت اجرای طرح ترافیک جدید در تهران که حدود سه هفته از اجرایی شدن آن می‌گذرد توضیحاتی را ارائه کرد. طرح ترافیک تاکنون موفق بوده و گزارش و مشکلی در محدوده 31کیلومترمربعی طرح ترافیک نداشتیم؛ اما برخی از گروه‌ها و اقشار مختلف درخواست‌هایی در مورد سهمیه طرح ترافیک داشتند که باید بررسی شود. البته در‌ماه رمضان ترافیک کاهش می‌یابد و دستاورد اصلی این طرح مهر‌ماه و در آغاز سال تحصیلی به وضوح مشخص می‌شود و به درستی می‌توان در آن زمان موضوع را بررسی کرد.» هاشمی در پاسخ به این پرسش که اگر مشکلی احساس شود آیا طرح را اصلاح می‌کنید؟ گفت: ما اصلاح طلب هستیم و اصلاح می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید