• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1826
+
-

فوق‌العاده| «محاکمه انسانیت در برابر رذالت و خیانت»

محمد مصدق
فوق‌العاده| «محاکمه انسانیت در برابر رذالت و خیانت»

در چنین روزی در سال 1332، یکی از بدنام‌ترین دادگاه‌های تاریخ ایران، یکی از منفورترین احکام تاریخ را صادر کرد؛ محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، 30آذر 1332به 3سال حبس مجرد (انفرادی) محکوم شد و بعد از اتمام دوران زندان، تا پایان عمر در حبس خانگی نگه داشته شد.

محاکمه مصدق به‌عنوان نخست‌وزیر، قانونا در صلاحیت دیوان‌عالی کشور بود. با این حال در یک دادگاه نظامی برگزار شد. 

 

بزرگداشت بلندترین شب سال در فرهنگ‌های کهن دنیا

یکی از رسوم دیرینه ما که در طول تاریخ هرگز از دست نرفته و فراموش نشده است،‌ همین شب یلداست که بسیاری آن را چله می‌نامند. این شب برای عامه جایی برای جشن خانوادگی و خوردن میوه و آجیل است و در علم نجوم،‌ همان انقلاب زمستانی. زمانی از سال که کوتاه‌ترین روز و طولانی‌ترین شب سال را دارد،‌ نه تنها مورد علاقه پدران ما از هزاران سال پیش قرار گرفته که در فرهنگ‌های دیگر هم شایستگی جشن گرفتن داشته است. از ژاپن گرفته تا امپراطوری روم، انسان هزاره‌هاست که این شب را عزیز می‌شمارد. 

ساترنالیان در روم باستان: رومی‌ها در انقلاب زمستانی، جشنی برپا می کردند و آن را به سترن یا همان خدای زمان و کشاورزی تقدیم می‌کردند. این جشن یک روزه، بعدا به یک فستیوال یک هفته‌ای تبدیل شد.  

دونگ ژی در چین: دونگ ژی به معنای بازگشت زمستان است. چینی‌ها هم همچون ما این روز را در کنار خانواده جشن می‌گیرند و به آن احترام زیادی می‌گذارند.   توجی در ژاپن: این روز، برای کشاورزان مقدس است و مردم در آن، برای یک سال پیش روی خود، آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنند. یک سنت دیرینه،‌ به پا کردن آتش در کوه فوجی است. آتش، به امید تعجیل خورشید در بازگشت به پا می‌شود. 

 

سالاد علیه آلودگی هوا

حالا که آلودگی شدید هوا در کلانشهرهای کشورمان به بخشی از زندگی ما در فصول سرد سال تبدیل شده است، باید تا آنجا که می‌توانیم خودمان را با این سبک زندگی سازگار کنیم. به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از این روش‌ها، بازنگری در رژیم غذایی در روزهای بسیار آلوده است. رژیم غذایی، قطعا تأثیری بر میزان آلودگی هوا نخواهد داشت اما احتمالا می‌تواند به بدن کمک کند تا با سموم وارده بهتر به مبارزه بپردازد و کمتر از آن تأثیر منفی بگیرد.

برخی تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که مصرف روغن ماهی، عصاره جوانه بروکلی، ویتامین ب، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های دیگر ممکن است در کاهش پیامدها و مضرات آلودگی هوا تأثیر داشته باشند. بر این اساس، مصرف این موارد در چنین روزهایی، می‌تواند به نحوه تعامل بدن با سموم زیاد موجود در هوا کمک کند؛ بروکلی، گل‌کلم، هویج، اسفناج، کاهو، بادام، ماهی تن، مرکبات، تخم‌مرغ، جعفری یا گشنیز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، روغن زیتون، انواع لوبیا، همه اینها در کنار هم،  یک سالاد مخصوص برای روزهای آلوده است.

 

5/6میلیون؛ مرگ سالانه به‌خاطر آلودگی هوا

براساس نتایج تحقیقی که به‌تازگی منتشر شده است، در سال 2015 آلودگی هوا یکی از علل اصلی مرگ 6.5میلیون در سراسر جهان بوده ‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید