• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18257
+
-

آباده در میدان سرمایه گذاری

شهرستان آباده ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد

سرمایه گذاری
آباده در میدان سرمایه گذاری



محمدکریم آمالی| آباده - خبرنگار:

آباده شمالی‌ترین شهرستان استان فارس است که ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری دارد. کارخانه‌های آسفالت، بافندگی و رنگرزی و سیمان از اولین صنایع چشمگیر این شهرستان به شمار می‌روند. 
در شهرک صنعتی آباده چندین واحد تولیدی، تبدیلی، شیمیایی، صنعتی و سلولزی در حال فعالیت است و شهرک صنعتی دیگری نیز به زودی در سورمق احداث خواهد شد. 
شهرستان آباده با دارا بودن معادن مختلف سنگ، مراکز سنگ شکن، خاک نسوز و کارخانه جات کاشی و سرامیک توانسته است در راستای افزایش اشتغال، گام‌های استواری بردارد. 
این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه مناسبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کند تا ضمن تحقق شعار حمایت از کالای داخلی، وضعیت اشتغال زایی در این شهرستان را نیز ارتقاء دهد.


ظرفیت‌های زیربنایی آباده

یکی از اساتید برجسته اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید براهمیت اقتصاد اخلاق محور، فعالیت در حوزه سرمایه گذاری و توسعه را بر 3 پایه فکر و اندیشه والا، انسان‌های قوی و سرمایه‌های بزرگ استوار می‌داند و می‌گوید: منشأ قدرت در دنیا، تولید علم بوده و پیش‌نیاز این امر ایده‌های اصولی و کارشناسی است.
دکتر «محمدرضا رفیعی» که مشاور پروژه‌های اقتصادی کلان از جمله برج میلاد تهران است، می‌افزاید: ایده و فکر خوب و اساسی در اتاق فکر و توسط صاحب نظران ارائه و با همکاری انسان‌های بلند همت و سرمایه‌های قوی اجرایی می‌شود.
وی همکاری و هماهنگی را از ارکان موفقیت کارهای اقتصادی بر می‌شمارد و اضافه می‌کند: نتیجه بخش بودن پروژه‌های بزرگ اقتصادی و توسعه، در گرو کار جمعی است.
رفیعی تجمیع بسیاری از مشاغل در یک مکان را یکی از راه‌های توسعه می‌داند و می‌گوید: احداث پروژه‌های رفاهی در مسیر شهرها یکی از فعالیت‌های جمعی اقتصادی است که در شهرستان آباده به لحاظ موقعیت ترانزیت آن می‌تواند باعث رونق و دگرگونی اقتصادی شود.
وی بر ظرفیت‌های سرمایه گذاری شهرستان آباده تاکید می‌کند و می‌گوید: پس از شناسایی توانایی‌های بالقوه و تأمین حداقل 30 درصد بودجه، باید مابقی بودجه با دعوت از سرمایه گذاران تأمین شود.
این مشاور پروژه‌های اقتصادی، با اشاره به اینکه آباده می‌تواند با جذب سرمایه گذار بیش از پیش در مسیر توسعه قرار بگیرد، ادامه می‌دهد: با توجه به درآمدزایی معدن خاک نسوز استقلال، آباده از فرصت‌های طلایی توسعه برخوردار است و می‌تواند در انجام پروژه‌های اقتصادی در جهت توسعه گام‌های بلندی بردارد.


احیای ظرفیت‌ها

فرماندار آباده نیز با تاکید بر ظرفیت‌های اقتصادی این شهرستان می‌گوید: شهرستان آباده ظرفیت‌های قابل توجهی درحوزه‌های کشاورزی، دامپروری، گردشگری، معادن و صنایع تبدیلی دارد که اگر این ظرفیت‌ها مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد به یقین زمینه و بستر مناسبی برای توسعه شهرستان و رونق اقتصادی آن فراهم خواهد شد.
«محمدرضا زارع» با بیان اینکه هدف ما احیای ظرفیت‌های شهرستان و استفاده بهینه از آنهاست، می‌افزاید: با ایجاد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و حمایت از کارآفرینان و تولید کنندگان، زمینه اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم فراهم خواهد شد.

وی حرکت در میدان سرمایه گذاری، بدون در نظر گرفتن چشم انداز مالی را خطا می‌داند و اضافه می‌کند: رفع چالش‌های مالی و حمایتی از بسترهای سرمایه گذاری است.
زارع بر لزوم ورود بخش خصوصی به زمینه‌های سرمایه گذاری این شهرستان تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: رشد، توسعه و پیشرفت شهرستان در گرو سرمایه گذاری بخش خصوصی به ویژه سرمایه گذاران بومی بوده و در این راستا ضمن دعوت از آنان، زمینه و بستر لازم برای سرمایه گذاری فراهم شده است.


آباده در مسیر توسعه

رئیس شورای اسلامی شهر آباده نیز یکی از خواسته‌های مردم و برنامه‌های شورا را ارتقای مستمر شاخص‌های توسعه عنوان می‌کند و می‌گوید: دستیابی به عدالت اجتماعی، افزایش سطح درآمد، رفاه و رضایتمندی شهروندان و به طور کلی تحقق توسعه شهرستان، نیازمند برنامه ریزی کاربردی و دقیق است.
«حیدر تصدیقی» معتقد است: باید ضمن ترسیم و طراحی بدون خطای مسیر موفقیت، با همت و تلاش جهادی در میدان باشیم.
وی آباده را دارای قابلیت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه گردشگری می‌داند و می‌افزاید: امروزه اساس قضاوت در خصوص کسب موفقیت و ملاک مقایسه پیشرفت، توسعه مناطق است.
تصدیقی نسبت به جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی در این شهرستان ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: با برنامه ریزی کارشناسانه و جذب و حمایت از سرمایه گذاران، همچنین با توجه به ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی، گردشگری، معادن به خصوص معدن خاک نسوز، امیدواریم شاهد کسب موفقیت‌های بزرگ توسعه شهرستان باشیم.


صنایع مهم آباده

مجتمع بزرگ کارخانجات کاشی و سرامیک «پاسارگاد سرام» آباده در زمینی به مساحت 15‌هکتار، با زیر بنای 5 هزار متر مربع و با صرف بیش از 700 میلیارد ریال اعتبار که 18 میلیون یورو آن سرمایه‌گذاری ارزی و 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی بود در کیلومتر 10 جاده آباده اصفهان ساخته شده است. این مجتمع ظرفیت تولید 14 میلیون متر مربع کاشی کف و دیوار را در سال دارد و برای 550 نفر به طور مستقیم اشتغال زایی کرده است. این مجتمع علاوه بر تمرکز روی صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه، درصدد توسعه فعالیت‌های تجاری و صادراتی خود در بازارهای اروپا است. معدن خاک نسوز «استقلال» نیز با طول جغرافیایی ۵۳ درجه و ۴۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه و ۵۵ دقیقه با مساحت 4/23 کیلومتر مربع در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی آباده واقع شده است.

این معدن با تولید بیش از 2 میلیون تن در سال، بزرگ‌ترین معدن خاک نسوز پیروفیلیتی کائولن دار کشور بوده که میزان ذخیره قطعی آن حدود ۶۶ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن برآورد شده است. اکتشافات معدن استقلال آباده طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ انجام شده و برای دستیابی به ذخایر اصلی معدن استقلال آباده حدود ۱۳۷۷ متر ترانشه و ۵۲۶۳ متر سونداژ و مغزه گیری در منطقه‌ای به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع زده شده است. راه‌های ارتباطی معدن یک جاده آسفالت به طول ۱۰ کیلومتر به شهرستان آباده بوده و در تمام روزهای سال به جز روزهایی که در معدن بارندگی است امکان فعالیت در آن وجود دارد. معدن استقلال آباده، ماده اولیه بیش از ۱۵۰‌کارخانه تولید کاشی، سرامیک، چینی بهداشتی و... را تأمین می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید