• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18211
+
-

200 نفر سر یک سفره می نشینند

شهردار منطقه9 در بازدید از همشهری محله از راه‌اندازی دهکده کارآفرینی خبر داد

200 نفر سر یک سفره می نشینند

ابوذر چهل امیرانی|خبرنگار:

منطقه9


توسعه مراکز اقتصادی با رویکرد حمایت از کارگاه‌های تولیدی، یکی از راه‌های مؤثر در تجمیع و هویت‌بخشی به فعالیت‌های پراکنده در بخش‌های گوناگون تولیدی و اقتصادی است. به‌ویژه در بافت‌های تجاری و صنعتی که از ظرفیت‌های بالایی در این زمینه برخوردار هستند. در این راستا، ساخت و راه‌اندازی «دهکده کارآفرینی» در محله صنعتی فتح که زیرساخت‌های لازم برای توسعه امور صنعتی را دارد، اقدام هوشمندانه‌ای در حمایت از کار و تولید ایرانی است. اقدامی که از طرف شهرداری منطقه9 پیگیری می‌شود و قرار است محلی برای اشتغالزایی شهروندان راه‌اندازی شود. البته اینها یک روی سکه است و مزیت‌های دیگری هم دارد که در گفت‌وگو با «سید علی مفاخریان» شهردار منطقه9 با آنها آشنا می‌شویم. 

راه‌اندازی دهکده کارآفرینی که در شهرداری منطقه9 پیگیری می‌شود، چه اهدافی را مدنظر دارد؟ 

در این دهکده چند هدف مدنظر هست که مهم‌ترین آن اشتغالزایی است. متأسفانه این روزها برخی افراد از بیکاری رنج می‌برند و راه‌اندازی دهکده کارآفرینی می‌تواند در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، به دغدغه جمعی از شهروندان پایان دهد. همچنین این طرح در کنار کارآفرینی به تولید، آموزش و جذب گردشگر به این منطقه کمک می‌کند. 

یعنی در این دهکده برای افرادی که به دنبال شغل هستند، کارآفرینی و اشتغالزایی می‌شود؟ 

برخی افراد دارای چنین ویژگی‌هایی هستند. در این دهکده قرار است به آموزش علاقه‌مندان هم بپردازیم تا در رشته‌های موردعلاقه خودآموزش دیده و از آن برای تولید و کسب درآمد استفاده کنند. حتی از ائمه جماعات مساجد هم برای شناسایی متقاضیان کار که به آنها مراجعه می‌کنند، کمک می‌گیریم. بخش دیگر مددجویانی هستند که در دام اعتیاد گرفتار بوده و مدت‌هاست در مرکز بهاران بستری اند. این افراد پس از ترک اعتیاد نیازمند شغل هستند تا مشغول شده و دوباره به سمت اعتیاد برنگردند. البته قبل از این هم برای این افراد کارگاه‌هایی همچون دوخت کفش، چرم، کیف و لباس راه‌اندازی و کارآفرینی کرده بودیم. بخش دیگر افرادی هستند که در زمینه صنایع‌دستی فعالیت می کنند. از این هنرمندان دعوت خواهیم کرد تا در این دهکده فعالیت کنند. وجهه علمی و از سوی دیگر استفاده از ظرفیت استادکاران صنایع‌دستی در این طرح دنبال می‌شود. 

به کلی، چه فعالیت‌هایی در این دهکده پیگیری خواهد شد؟ 

این دهکده در حوزه صنایع‌دستی از جمله سفالگری، میناکاری، فرشبافی، شیشه‌گری و... راه‌اندازی می‌شود. البته کارشناسی و مطالعات لازم انجام خواهد شد تا بدانیم فعالیت در چه رشته‌هایی اولویت دارد. به نحوی که محصولات تولیدی، خریداران بیشتری داشته باشد. 

با این توصیف، چه تفاوتی بین این دهکده با مراکزی که در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، وجود دارد؟ 

این مجموعه تفاوت زیادی با این مراکز دارد و مجموعه‌ای از کارگاه‌ها، انبارها و فروشگاه خواهد بود. در حقیقت، در این دهکده کارگاه‌هایی برای تولید صنایع‌دستی راه‌اندازی خواهد شد و محصولات در همان محل به فروش خواهد رفت. چنین اقدامی به جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند چراکه وقتی گردشگران فرایند تولید محصولات را از نزدیک می‌بینند و در همان محل می‌توانند خرید کنند، رغبت بیشتری برای حضور در دهکده پیدا می‌کنند. 

برج آزادی در منطقه9 قرار دارد و از آن به‌عنوان دروازه تمدن و هنر ایرانی یاد می‌شود. در این برج زیرگذر و مجموعه‌ای فرهنگی وجود دارد که در آن صنایع‌دستی تولید و عرضه می‌شود. با توجه به راه‌اندازی دهکده کارآفرینی در خیابان فتح29 تکلیف این زیرگذر فرهنگی چه می‌شود؟ 

دهکده کارآفرینی می‌تواند زمینه اجرای این طرح را پس از قطعه نهم پایتخت در مناطق دیگر فراهم کند. مجموعه‌ای که اهداف زیادی دارد و ظرفیت کامل برای تولید و عرضه صنایع‌دستی را داراست. در زیرگذر برج آزادی تعدادی از استادان و هنرمندان حضور دارند، اما این محل ظرفیت لازم را ندارد و هنرمندان در غرفه‌هایی کوچک فعالیت می‌کنند. بالطبع در چنین فضایی نمی‌توان هم انتظار تولید محصول داشت و هم عرضه دست‌سازه‌ها. بنابراین جاذبه توریستی مورد انتظارمان را ندارد و می‌توان با همکاری مسئولان سازمان فرهنگی و هنری برای آن چاره‌اندیشی کرد. 

با این حال جذب گردشگر به دهکده کارآفرینی که در غرب تهران قرار دارد و بیشتر گردشگران در مرکز شهر حضور پیدا می‌کنند، ‌کاری سخت خواهد بود. 

محله فتح هم در خارج از تهران قرار ندارد و می‌تواند پذیرای گردشگران باشد، ضمن اینکه همه روزه گردشگران زیادی وارد منطقه9 شده و از برج آزادی دیدن می‌کنند. از سوی دیگر، وقتی این دهکده راه‌اندازی و فعالیت‌های آن معرفی شود، گردشگران برای بازدید از آن مشتاق خواهند شد. 

محله فتح با کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی‌اش در بین شهروندان شناخته شده است. چرا دهکده کارآفرینی در چنین محله‌ای ساخته می‌شود؟ 

قطعه زمینی در خیابان فتح29 وجود داشت که برای راه‌اندازی این دهکده مناسب بود. همچنین رودخانه کن در نزدیکی این خیابان قرار دارد و گردشگران ضمن بازدید از دهکده کارآفرینی می‌توانند از فضای بکر و طبیعی اطراف کن استفاده کنند. 



پیش‌بینی شما، اشتغال چند نفر در این دهکده است؟ 


پیش‌بینی می‌کنیم 200نفر در این دهکده مشغول کار شوند و سالانه برای حدود 5هزار نفر اشتغالزایی کنیم. همچنین به‌صورت غیرمستقیم برای افراد زیادی کارآفرینی و اشتغالزایی صورت خواهد گرفت. 

چه زمانی این دهکده راه‌اندازی می‌شود؟ 

طراحی‌ها برای این کار انجام شده و فاز اول این طرح بلافاصله پس از ابلاغ از طرف شهرداری تهران اجرا خواهد شد. تلاش ما راه‌اندازی دهکده کارآفرینی تا پایان سال‌جاری است. 

به نظر شما، این طرح مورد استقبال استادان صنایع‌دستی قرار خواهد گرفت؟ 

بی‌شک راه‌اندازی دهکده کارآفرینی با استقبال خوب افرادی مواجه خواهد شد که به صنایع‌دستی علاقه دارند یا در این حوزه فعالیت می‌کنند. وجود چنین مجموعه‌هایی در شهر خالی است و تمرکز هنرمندان در یک محل، مزایای زیادی برای فعالان و شهروندان خواهد داشت. در ضمن سهمیه‌هایی برای هر محله در نظر گرفته‌ایم تا از هر محله، چند نفر در اینجا فعالیت و از آموزش‌ها و امکانات آن استفاده کنند. 

تمهیداتی هم برای واگذاری کارگاه‌ها به افراد متقاضی در نظر گرفته‌اید تا با رغبت بیشتری در این دهکده فعالیت کنند؟ 

بله. معافیت‌هایی در پرداخت هزینه‌ها در نظر گرفته‌ایم تا بدون دغدغه در این دهکده مشغول کار شوند. 

چندی پیش مدرسه صنایع‌دستی در منطقه9 افتتاح شد. درباره فعالیت‌های این مدرسه توضیح می‌دهید؟ 

صنایع‌دستی با تلفیق مناسب و دلپذیر هنر و صنعت، ضمن پرورش و بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای فردی، سبب انتقال بخش مهمی از فرهنگ و هنر این سرزمین به نسل‌های بعدی و حتی مردم سایر کشورها می‌شود. نخستین مدرسه صنایع‌دستی ایران هم در سال حمایت از کالای ایرانی راه‌اندازی شده است که تفاهمنامه‌ای بین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی دارد. بهبود وضع معیشت و اقتصاد خانواده‌ها، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت، انتقال مفاهیم فرهنگی، دینی و ملی پنهان در هنرهای سنتی و صنایع‌دستی به خانواده‌ها و نسل‌های آینده، ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد واحدهای کوچک صنایع‌دستی، رونمایی از روش‌های جدید آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با کاربرد مفیدتر و بازده سریع‌تر، از اهداف راه‌اندازی این مدرسه است.

آشنایی با مبانی نظری صنایع‌دستی، رودوزی، بافت پارچه‌های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، قالی و گلیم‌بافی و طراحی ایرانی (طراحی سنتی) از سرفصل‌های کلی آموزشی در مدرسه صنایع‌دستی است که در دو بخش نظری و عملی فعالیت می‌کند. به شرکت‌کنندگان در دوره‌های این مدرسه مدرک و گواهینامه معتبر ارائه می‌شود و می‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند. این مدرسه در بوستان المهدی(عج) راه‌اندازی شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید