• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18204
+
-

این ره که تو می‌روی به گورستان است

عمادالدین قاسمی‌پناه|روزنامه‌نگار:

بالاخره آمار فوتی‌های تصادف در نوروز 97 اعلام شد؛ عددی تکان‌دهنده. سازمان پزشکی قانونی با اعلام رشد 24 درصدی فوتی‌ها در مقایسه با نوروز 96 اظهار کرد: «در نوروز ۹۷ به طور متوسط روزانه 51/7 نفر جان‌ خود را از دست داده‌اند». بر این اساس، از 25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97 هزار و 34 نفر بر اثر تصادف فوت کرده‌اند.

نامناسب بودن جاده‌ها، ایمن نبودن خودروها و بسیاری دلایل دیگر که گویا ارتباطی به خطای انسانی ندارد، ممکن است به عنوان عامل تصادف مطرح شود، اما اگر کلاه خود را قاضی کنیم، نمی‌توانیم بی‌احتیاطی راننده را به عنوان اصلی‌ترین عامل تصادف نادیده بگیریم. جاده و خودرو اراده‌ای ندارد، اما انسان می‌تواند اراده‌اش را حاکم و از بروز بسیاری اتفاق‌ها جلوگیری کند.  زمانی جاده پر پیچ‌وخم چالوس قتلگاه بسیاری از هموطنان بود، در حالی که در سال‌های اخیر تصادف‌های آن کاهش چشمگیر یافته است. نظارت و کنترل پلیس راه، مناسب‌سازی جاده و از همه مهم‌تر فرهنگ‌سازی و رعایت مقررات از سوی شهروندان از تصادف‌های جاده چالوس کاسته است.

استان‌های فارس و کرمان هر کدام با 99 و 75 فوتی در صدر جدول تصادف‌های منجر به فوت قرار گرفته‌اند. هر چند این 2 استان میزبان خیل عظیمی از گردشگران هستند، اما می‌دانیم که مازندران بیشترین آمار گردشگران نوروزی را به خود اختصاص داده است.  آنچه مایه تاسف است اینکه، بیش از 70 درصد فوتی‌ها تحصیلات زیر دیپلم دارند یا بی‌سواد هستند. آیا وقت آن نرسیده که مسئولان مربوط در روش، شکل و محتوای آموزشی و فرهنگ‌سازی تجدید نظر کنند؟ اگرچه مطبوعات همیشه پیشتاز فرهنگ‌سازی در همه موضوعات بوده‌اند، اما صداوسیما به عنوان رسانه‌ای تصویری از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.  ای کاش صداوسیما آگهی‌های آموزشی خود را در زمینه رعایت مقررات رانندگی به روزهای خاص (روزهای پرتردد جاده‌ها) محدود نکند و با یک برنامه‌ریزی منسجم در همه روزهای سال و در ساعت‌های پربیننده تلویزیون وظیفه فرهنگ‌سازی را جدی‌تر از پیش دنبال کند.

شهروندان هم برای حفظ جان و مال خود باید بیش از پیش همت کنند. بد نیست بدانیم که بیشترین آمار کشته‌شدگان تصادف‌های نوروز مربوط به روزهای پرتردد یعنی 28 اسفند با 61 کشته و 13 فروردین با 65 کشته بوده است. جدی گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی به‌ویژه رعایت سرعت مجاز و مطمئن و رفع عیوب خودرو به شکل چشمگیری از تلفات جانی می‌کاهد.

زمان آغاز سفرهای تابستانی از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و همه از جمله رسانه‌ها، دستگاه‌های مرتبط و شهروندان، مسئول عملکرد خود در مورد تصادف‌های جاده‌ای هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید