• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18142
+
-

ادامه جنجال دوتابعیتی‌ها در بهارستان

قریب به 2هفته‌ای می‌شود که انتشار متن گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها موج خبری در رسانه‌ها ایجاد کرد. گزارش کمیته‌ای 11نفره که ترکیبش را منتقدان دولت تشکیل داده‌اند، ترکیب یک‌دست کمیته از یک سو و حواشی‌ای که بی‌طرفی گزارش را زیر سؤال برد از سوی دیگر سبب شده، مستندبودن و کارشناسانه‌بودن آن در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. تکذیبیه وزارت اطلاعات درمورد تأیید لیست 210نفره افراد ذکرشده درمتن گزارش کمیته تحقیق و تفحص و تکذیب دوتابعیتی بودن حسین موسویان دیپلمات شناخته شده کشورمان از سوی خودش ساعتی بعد از گزارش و اعلام رئیس کمیته بر اینکه اطلاعات افراد دوتابعیتی را از کف خیابان جمع‌آوری کرده‌ایم، ازجمله حواشی‌ای بود که پس از انتشار این گزارش مستمرا خبرساز شده است؛ حواشی‌ای که کمیته تحقیق و تفحص درصدد پاسخ به آن بر نیامده و حتی در مقابل تکذیبیه وزارت اطلاعات که موضوعیت و صحت گزارش را زیر سؤال برد، سکوت اختیار کرده است.

 اطلاعات کف خیابانی کمیته تحقیق از دوتابعیتی‌ها

در این میان اما جواد کریمی قدوسی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها مصر بر صحت روند کاری کمیته متبوعش از بررسی گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در صحن مجلس تا 3هفته دیگر خبرداد. او در توضیح حواشی پیرامون گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها به‌ویژه ابهامات مطرح شده پیرامون جمع‌آوری اطلاعات از کف خیابان، به خانه ملت گفت: در واقع پس از اعلام انجام و پیگیری تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها، کمیته تحقیق و تفحص فراخوانی زد که طی آن از عموم مردم درخواست شد تا درصورت داشتن اطلاع، آنها را در اختیار کمیته قرار دهند. از این‌رو تعدادی از طریق ای‌میل و نامه‌نگاری گزارش‌هایی به ما دادند و منظور از کف خیابان اطلاعاتی است که از این طریق جمع‌آوری شده است. او ادامه داد: به‌رغم همکاری برخی از دستگاه‌ها، نهاد ریاست‌جمهوری در ارائه لیست دوتابعیتی‌ها با کمیته تحقیق و تفحص هیچ همکاری‌ای نکرد، در حقیقت براساس استعلام از تمامی وزارتخانه‌ها تنها حدود 13، 14نفر دوتابعیتی به کمیته اعلام شد، اما براساس استعلام از سایر مجاری و جمع‌آوری اطلاعات از طرق دیگر مشخص شد که بالغ بر 300دوتابعیتی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی وجود دارند. کریمی قدوسی افزود: منظور از کف خیابان، بستگان یا همکاران یا اطرافیان و قوم و خویشان برخی دوتابعیتی‌ها هستند که این اطلاعات را در اختیار کمیته تحقیق و تفحص قرار دادند، به‌عنوان مثال برخی کارکنان و مسئولان وزارت نفت با حضور در مجلس به ما اعلام کردند افراد دوتابعیتی بسیاری در این وزارتخانه حضور دارند درصورتی که طبق استعلام به ما گزارش دادند که هیچ دوتابعیتی‌ای در وزارت نفت وجود ندارد. در مقابل کریمی قدوسی و جمع قریب به 50نفره همفکرش در بهارستان اما صف منتقدان گزارش تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها طولانی است و هرکدام با استناد به بندی کارشناسانه بودن گزارش را زیر سؤال می‌برند.

در همین راستا علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: افرادی سعی می‌کنند با استفاده از موضوع دوتابعیتی‌ها به دولت و تیم دیپلماسی و یا وزیر خارجه ضربه بزنند. در موارد متعدد شاهد بودیم اگر حتی گاهی ادعاها دلالت بر صداقت هم داشته باشند، اما به این علت که بارها از این موضوعات استفاده ابزاری برای ضربه به دولت شده است مردم آنها را باور نخواهند کرد. او در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد:موضوع دوتابعیتی‌ها، جاسوسی و نفوذ موضوعات مهمی هستند، اما اینکه از آنها استفاده ابزاری شود و یا سلیقه‌ای به‌کار گرفته شوند و صرفا برای ضربه به جریانی خاص باشند، اوج غفلت و بی‌انصافی است.

 همه دوتابعیتی‌ها جاسوس نیستند

محمد جواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی نیز با تأکید بر اینکه دوتابعیتی نباید مانع تصدی پست و مقامی باشد، گفت: همه دوتابعیتی‌ها جاسوس نیستند لذا باید از ظرفیت دوتابعیتی‌ها بهره‌مند شد. او در گفت‌وگو با خانه ملت تصریح کرد:هرچند برخی اذعان دارند که دوتابعیتی‌ها جاسوس هستند اما بهتر است مطالعه موردی درباره جاسوسانی که در طول 40سال گذشته دستگیر و بازداشت شدند، انجام شود و تعداد دوتابعیتی‌های جاسوسان اعلام شود. مقابله با جاسوسی به این معنا نیست که خود را از ظرفیت، نیروی فکر و دارایی‎‌های افراد دوتابعیتی که حب وطن دارند، محروم کرد. وی افزود: در هیچ کشوری با دوتابعیتی‌ها اینگونه برخورد نمی‌شود، فردی که دنبال خرید یا اخذ تخصصی در کشورهای دیگر و پیاده‌کردن آن در ایران است بهتر است دوتابعیتی باشد، در حوزه ورزش هم ایرادی ندارد که از افراد دارای تابعیت‌های مضاعف برای تقویت تیم ملی استفاده کرد.فتحی ادامه داد: نگاه‌های جاسوس‌مآبانه به دوتابعیتی‌ها ناشی از اراده‌های کوچک و ضعیف است، با این حساب نیازی به اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها و تفکیک این افراد از شهروندان دیگر کشورها و افراد دارای اقامت نیست.او تصریح کرد: ورود به این مسائل گم کردن مسیر اصلی و دور شدن از اهداف نظام جمهوری اسلامی است. جدال کمیته تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها و منتقدان روند کاری آنها طی 2 هفته اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته و آنطور که کریمی قدوسی قول داده این گزارش طی 3هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت؛ گزارشی که برخلاف روند مرسوم بهارستان پیش از قرائت در صحن علنی به رسانه‌ها کشیده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید