• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18102
+
-

رکوردشکنی در مادر بازارها

بورس‌کالا در 2‌ماه نخست سال رشد 285درصدی را تجربه کرده است

بورس‌کالا
رکوردشکنی در مادر بازارها


با رشد همه‌جانبه دادوستدهای بــورس‌کــالا در تـالارها و رینگ‌های مختلف، ارزش کل مبادلات این بورس در 2‌ماه نخست امسال با 285درصد رشد به 40هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، بورس‌های کالا در اقتصادهای پیش‌رفته به‌عنوان یک بازار پایه‌ای و به‌عبارت بهتر با عنوان مادر بازارها شناخته می‌شوند که روندهای آنها سیگنال‌های درستی را به تصمیم‌سازان اقتصاد ارائه می‌دهد. حالا آمارهای رسمی نشان می‌دهد معاملات بورس‌کالا در 2‌ماه نخست امسال به شکل بی‌سابقه‌ای رشد کرده است؛ اگرچه بخش زیادی از این رشد ناشی از افزایش ارزش معاملات آتی سکه است اما داده‌های آماری نشان می‌دهد یک رشد همه‌جانبه در همه تالارهای این بورس ازجمله محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اتفاق افتاده است.

این رویداد موجب شده برای نخستین‌بار ارزش کل معاملات بورس‌کالا به 2.5برابر از کل معاملات انجام شده در 2بورس تهران و فرابورس برسد. از ابتدای امسال تاکنون جمعا 15هزارو 658میلیارد تومان اوراق بهادار شامل سهام، اوراق بدهی و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران و فرابورس دادوستد شده که این مقدار 2.5برابر کمتر از معاملات انجام شده در بورس‌کالاست. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بورس‌کالا 5برابر کل معاملات بازار سهام (7836میلیارد تومان) است.
در این مدت ارزش معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالا 55درصد، کشاورزی 27درصد، پتروشیمی 71درصد، فرآورده‌های نفتی 162درصد، آتی سکه 567درصد، اوراق سلف 749درصد و گواهی سپرده 4396درصد رشد کرده است.



معاملات آتی سکه

اطلاعات آماری از مقدار معاملات انجام شده در بورس‌کالا نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 28هزارو 518میلیارد تومان اوراق آتی سکه در بورس‌کالا دادوستد شده که این مقدار 71درصد از کل معاملات انجام شده در 2‌ماه نخست امسال در بورس‌کالا بوده است. این مقدار معامله نسبت به سال قبل 567درصد رشد نشان می‌دهد. سال قبل در طول 2‌ماه جمعا 4274میلیارد تومان مبادله در بازار قرارداد‌های آتی بورس‌کالا انجام شده بود.



بازار فیزیکی

آمار‌ها نشان می‌دهد در 2‌ماه نخست امسال 11هزار میلیارد تومان محصول در تالار‌های فیزیکی بورس‌کالا دادوستد شده است که این مقدار نسبت به سال قبل 80درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت تالار فرآورده‌های نفتی با مبادله 3022میلیارد تومان محصول، از نظر رشد در جایگاه اول قرار گرفته است و در مجموع دادو ستد‌های انجام شده در این تالار نسبت به سال قبل 162درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت همچنین 3هزارو 651میلیارد تومان انواع محصولات پتروشیمی در تالار فیزیکی بورس‌کالا خریداری شده است که این مقدار نسبت به سال قبل دست‌کم 71درصد افزایش نشان می‌دهد.

در تالار محصولات صنعتی و معدنی هم امسال در طول 2‌ماه جمعا 3639میلیارد تومان انواع محصولات فلزی و معدنی دادوستد شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 55درصد افزایش یافته است. معاملات انجام شده در تالار کشاورزی هم امسال نسبت به سال گذشته دست‌کم 27درصد افزایش داشته است. در این مدت 583میلیارد تومان انواع محصولات کشاورزی فروخته شده است که این مقدار در 2‌ماه نخست سال قبل 458میلیارد تومان بود.



رشد معاملات سلف و گواهی سپرده

آمار معاملات بورس‌کالا در 2‌ماه نخست امسال نشان می‌دهد در این مدت 538میلیارد تومان انواع اوراق بهادار شامل اوراق سلف، گواهی سپرده و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا دادوستد شده است که این مقدار نسبت به سال قبل 3835درصد رشد نشان می‌دهد. در 2‌ماه نخست امسال جمعا 105میلیارد تومان اوراق سلف دادوستد شده است که نسبت به سال قبل 749درصد افزایش نشان می‌دهد. سال قبل در همین مدت فقط 12.5میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد دادوستد شده بود.  

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد از اول سال تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال 58میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا خریداری شده که نسبت به سال قبل با 1.2میلیارد تومان مبادله، 4396درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

از مرداد‌ماه پارسال تاکنون 3صندوق سرمایه‌گذاری در طلا با نام‌های لوتوس پارسیان (با نماد طلا) زرافشان امید ایرانیان (زر) و صندوق سکه طلای کیان (گوهر) در بورس کالا پذیرفته شده و معاملاتشان را آغاز کرده‌اند اما در همین مدت کوتاه ارزش کل این 3صندوق از 375میلیارد تومان فراتر رفته که این رقم از کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس بیشتر است. اطلاعات مربوط به عملکرد این 3صندوق سرمایه‌گذاری در طلا در بورس کالا نشان می‌دهد که ارزش این صندوق‌ها از ابتدای سال تاکنون بین 12 تا 29درصد متناسب با رشد قیمت طلا و دلار افزایش یافته است. در این مدت ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق لوتوس پارسیان با 29درصد رشد بیشتر از سایر صندوق‌ها بوده است، بعد از آن صندوق کیان که با نماد گوهر شناخته می‌شود با 20درصد رشد در رتبه بعدی قرار گرفته و بعد از آن صندوق سرمایه‌گذاری امید ایرانیان موسوم به زر با رشد 12درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته است. در 2‌ماه امسال جمعا 1173میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار 586میلیاردتومان در بورس، 375میلیارد تومان در بورس کالا و 275میلیارد تومان هم در فرابورس دادوستد شده با این تفاوت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس بیش از 5سال است که فعال‌اند و تعداد صندوق‌های پذیرفته شده در فرابورس به‌مراتب بیشتر از بورس کالاست. این اطلاعات نشان می‌دهد ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به سرعت در حال افزایش است که البته بخش زیادی از آن از افزایش قیمت طلا و دلار ناشی می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا صندوق‌های جدیدی هستند که با هدف سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار مبتنی بر فلز طلا پذیرفته شده در بورس، شامل گواهی سپرده سکه طلا و مشتقات آن تاسیس شده‌اند. این صندوق‌ها که از سال قبل فعالیتشان را در بورس کالا آغاز کرده‌اند دارای واحدهای قابل معامله در بورس هستند و ریسک خرید نقدی طلا را کاهش و موجب تعادل در بازار عرضه و تقاضای نقدی سکه می‌شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید