• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18094
+
-

ظریف در دهلی، روحانی در اجلاس شانگهای

مذاکرات دیپلماتیک ایران در هند و چین

دیپلماسی
مذاکرات دیپلماتیک ایران در هند و چین

تهران تلاش دیپلماتیک همه‌جانبه‌ای را آغاز کرده تا بعد از خروج آمریکا از برجام، کمترین آسیب به منافع اقتصادی ایران وارد شود، وزیر خارجه به هند رفت و رئیس‌جمهور هم سفر به چین را در برنامه دارد. همزمان با نگاه ایران به شرق، تیم دیپلماسی ایران نیم نگاهی هم به غرب دارد تا تعاملات تجاری ایران با اروپا به‌خصوص فروش نفت ایران با چالش مواجه نشود.

محمدجواد ظریف که بامداد دوشنبه در راس هیأتی سیاسی و اقتصادی وارد دهلی‌نو پایتخت هند شده بود، در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر اظهار کرد: همکارانم با نامه‌ای که من به وزیران خارجه نوشته‌ام، مشغول دیدار از بسیاری از کشورها هستند. در بعضی موارد من هم در کشورها حضور می‌یابم و در پاره‌ای موارد سایر همکاران وزارت خارجه و حتی سایر دستگاه‌ها براساس مورد این سفرها و این دیدارها را در سطوح مختلف انجام می‌دهند. ظریف همچنین یادآورشد: سفرهایی که با این هدف صورت می‌گیرد، در آینده نیز ادامه می‌یابد. وی با یادآوری اینکه دیدار جاری وی از هند یک سفرکاری است، افزود: هفته گذشته تصمیم گرفته شد این سفر در ادامه مشورت‌هایی که با شرکای سیاسی و اقتصادی داریم، انجام شود. ظریف گفت: با توجه به جایگاه هند به‌عنوان یک شریک سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی در منطقه، با حضور مقام‌هایی از بخش‌های مختلف دولتی کشور سفر به دهلی‌نو صورت گرفت. هیأتی متشکل از مقام‌های سیاسی و اقتصادی وی را در سفر یک‌روزه به هند همراهی می‌کنند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره این سفر گفت که ظریف در طول دیدار از هند درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با مقام‌های دهلی‌نو گفت‌وگو خواهد کرد. سفر ظریف در جهت تحرکات دیپلماتیک اخیر کشورمان پس از خروج آمریکا از برجام انجام می‌شود. وزیر خارجه کشورمان پیش‌تر به چین، روسیه و بروکسل مقر اتحادیه اروپا سفر کرد و راهکارها و سیاست‌های تهران برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا را با مقام‌های این کشورها در میان گذاشت. سفر ظریف به هند و حضور روحانی در اجلاس شانگهای برای گفت‌وگو درباره منافع اقتصادی ایران در دوران برجام بدون آمریکا در حالی صورت گرفت که  صداوسیما بعد از مدت‌ها از سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه دعوت کرد و عراقچی درباره این منافع اقتصادی توضیحاتی داد. عراقچی  در این برنامه با بیان اینکه فراتر از برجام یک قدم برنمی‌داریم، تأکید کرد: اگر در برجام گفته شده تحریم نفت ایران باید برداشته شود و پول آن به کشور بازگردد، این مسئله در مذاکرات اروپایی‌ها باید تضمین شود و این موضوع به هیچ‌چیز دیگری نه در رابطه با مسائل منطقه‌ای و نه در رابطه با فعالیت‌های موشکی ربطی ندارد. معاون سیاسی ظریف در رابطه با منافع اقتصادی ایران از اجرای 2سال و نیم برجام در حوزه نفت گفت: ما توانستیم طی 5 تا 6 ماه میزان فروش نفت را به 2.5میلیون بشکه در روز افزایش دهیم و الان در همین سطح هستیم و پول نفت را دریافت کردیم. البته با بازگشت تحریم‌ها مشکلاتی پیدا خواهیم کرد.

  وزیر خارجه هند: از تحریم‌های یکجانبه پیروی نمی‌کنیم

وزیر امورخارجه هند پیش از انجام دیدار با محمد جواد ظریف در یک نشست خبری حضور یافت و با اشاره به تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران گفت که کشورش تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند، نه تحریم‌های یکجانبه هیچ کشور دیگری. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سوشما سوارج، وزیر امورخارجه هند تأکید کرد که موضع دهلی مستقل از هر کشور دیگری است و هند تنها تحریم‌های سازمان ملل را دنبال خواهد کرد. ایران و هند روابط قدیمی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی دارند و تهران از تأمین‌کنندگان اصلی نفت هند به شمار می‌آید. وزیر خارجه هند همچنین گفته است: نوبت پیش که آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد، تجارت این کشور با ایران ادامه داشت. وزرای خارجه ایران و هند دیروز دیدار کردند و ظریف بعد از این دیدار گفت: علاوه بر توافقاتی که انجام دادیم قرار شد کمیته‌های مشترکی هم برای همکاری بانکی، نفتی، بازرگانی و تعرفه ترجیحی تشکیل شود.

اعلام جزئیات سفر روحانی به چین

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: رئیس‌جمهور به دعوت شی‌جین‌پینگ، همتای چینی خود و برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به این کشور سفر می‌کند. پرویز اسماعیلی افزود: رئیس‌جمهور در این سفر 2روزه، علاوه بر شرکت در اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران و روسای هیأت‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، ازجمله رئیس‌جمهور چین و روسای برخی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با اجلاس خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود روحانی با ولادیمیر پوتین همتای روسی دیدار کند که دوازدهمین دیدار این دو در 5سال اخیر خواهد بود. پوتین و روحانی 15فروردین هم دیدار کرده بودند و قرار است یک‌ماه و نیم دیگر برای بار سیزدهم گفت‌وگو کنند. رئیس‌جمهور را در این سفر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان همراهی می‌کند. اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد در شهر ساحلی جینگ‌دائو در استان شاندونگ واقع در شرق چین برگزار خواهد شد. سازمان همکاری شانگهای سال۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ناظر آن است. ایران مدت‌هاست برای عضویت قطعی سازمان شانگهای درخواست داده و احتمال دارد در اجلاس جینگ دائو این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. هند و چین با در اختیار داشتن تقریبی یک‌سوم جمعیت جهان مشتری‌های سنتی نفت ایران هستند به شکلی که نیمی از نفت صادراتی ایران به این دو کشور فروخته می‌شود و حالا ایران نگران است چوب تحریم‌ها در چرخ فروش نفت ایجاد اخلال کند.

جزئیات پیام کتبی ظریف به وزیران خارجه برخی کشورها

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برنامه سفر وزیر خارجه به برخی کشورها در آینده نزدیک گفت: وزیر خارجه پیام کتبی برای همتایان خود داشته‌اند که این پیام‌ها توسط سفرای ایران و یا نمایندگان ایشان تحویل خواهد شد.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به خروج یکجانبه و یک سویه آمریکا از برجام این اقدام را خلاف قوانین و موازین روشن بین‌المللی عنوان کرد و گفت: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد اقدام آمریکا با عکس العمل دولت‌های مختلف روبه‌رو شد. وی خاطرنشان کرد: ایران کماکان ادامه حضور خود را در برجام حفظ و یکسری رایزنی‌های فشرده و همه‌جانبه را با کشورهای اروپایی و دیگر اعضای عضو برجام آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه کشورهای عضو برجام ضمن نکوهش اقدام آمریکا با توجه به اینکه برجام یک موضوع چندجانبه و بین‌المللی و با پشتوانه قطعنامه2231 سازمان ملل است، بر حفظ آن اصرار دارند اما ایران معتقد است تمام تعهدات خود را براساس تأیید آژانس انجام داده و معتقد است می‌تواند این موضوع را با دقت لازم مورد بررسی قرار دهد مشروط به اینکه اطمینان حاصل کند سایر شرکای برجام به تعهداتشان بعد از خروج آمریکا ادامه دهند.

وی اضافه کرد: مذاکرات حضوری در سطوح مختلف در دست انجام است و تماس‌های دیپلماتیک با کشورهای مؤثر که ایران با آنها دارای روابط اقتصادی گسترده بوده آغاز شده است.

قاسمی با اشاره به سفر وزیر خارجه به هند تصریح کرد: ایران و هند روابط کهن داشته‌اند و ما روند رو به رشدی در همکاری اقتصادی بازرگانی داشته‌ایم؛ به همین خاطر لازم بود پیرامون روابط دوجانبه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی گفت‌وگو کنیم و از دیدگاه‌های طرف هندی آگاه شویم. در این سفر علاوه بر خروج آمریکا تحولات روابط و بسط آن و تحولات جهان بررسی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: سفرهای دیگری هم در دست برنامه‌ریزی است، برخی کشورها هم به‌صورت کتبی، پیام وزیر خارجه را توسط سفرای ایران یا توسط مقامات وزارت خارجه به نمایندگی از وزیر دریافت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: ایران در حرکت فشرده و همه جانبه دیپلماتیک سعی می‌کند تعامل گسترده‌ای با همه کشورهایی که می‌توانند طرف رایزنی باشند و علاقه‌مند به همکاری هستند ادامه دهد. با توجه به فرصت کمی که برای اروپا باقی مانده ایران مذاکرات را دنبال می‌کند تا برای حضور خود در برجام بتواند تصمیم‌گیری کند و تصمیم مقتضی را بگیرد.

به گفته قاسمی، مذاکرات کارشناسی بین ایران و طرف‌های برجام از دیروز از سر گرفته شده تا مکانیسم‌ها و راهکارهای تدوین یک پکیج مشخص برای همکاری‌های ایران و 1+4 و تضمین‌های اطمینان بخش اروپا به ایران بررسی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید